اجتماعیاقتصادی

قیمت مرغ، نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری است

سرویس پارلمانی،رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گرانی‌های کمرشکنی که یک روز با تخم‌مرغ آغاز شد، حالا به مرغ رسیده و امروز قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری شده است.

به گزارش اقتصاد روز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس صبح امروز(چهارشنبه) در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: مقام معظم رهبری روز گذشته در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی نکات مهمی را درباره اداره اقتصادی کشور بیان فرمودند و نقشه راه هر سه قوه را در مواجهه با مشکلات اقتصادی ترسیم کردند.

وی بیان کرد: برای برداشتن بار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها باید راهکارهای متفاوتی داشته باشیم و نشستن و دست روی دست گذاشتن تا زمان لغو خوشبینانه تحریم‌ها راهکار کارگشایی نیست و آنچه باید برای رفع تحریم‌ها انجام شود و تلاشی که باید در عرصه دیپلماسی صورت گیرد، شرایط خود را دارد که پیش از این هم گفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز راهکار اصلی ما خنثی‌سازی تحریم‌ها است که باید با همت، تلاش و شجاعت آن را به مرحله انجام برسانیم و برای عبور از تحریم‌ها باید تک‌تک مردم ایران را قوی کنیم و همانطور که رهبر انقلاب نیز فرمودند «با بی‌اثر کردن تحریم‌ها است که می‌توان رفع تحریم‌ را هم رقم زد»

قالیباف افزود: رهبر معظم انقلاب روز گذشته چهار سرفصل مهم و حیاتی را برای حل مشکلات کشور در میان‌مدت بیان‌ فرمودند که به لطف خداوند و با تلاش شما همکاران عزیز در مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه خود یعنی ریل‌گذاری و نظارت در چهار فصل مطرح شده از سوی ایشان اقداماتی مهم در دست انجام دارد.

وی گفت: سرفصل اول که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، مربوط به کسری بودجه بود و همانطور که همه متفق‌القول هستیم اصلاح ساختار بودجه محور اول بسته اقتصاد مردمی مجلس شورای اسلامی است و همکاران محترم به ویژه همکاران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس ماه‌هاست که با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه در حال رایزنی هستند تا بودجه سال آینده کشور با رعایت اصول مصوب اصلاح ساختار بودجه ارسال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب از سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود همانطور که پیش از این وعده داده بودند، بودجه را با ایجاد تغییرات لازم به مجلس شورای اسلامی ارسال کنند تا بار فشار کسری بودجه کاهش پیدا کند.

قالیباف با بیان اینکه سرفصل دوم مورد تأکید مقام معظم رهبری مربوط به جهش تولید است، اظهار داشت: این موضوع با عنوان «رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال برای جهش تولید» مورد توجه نمایندگان قرار گرفته و در این خصوص طرح‌های مختلفی در دستور کار مجلس شورای اسلامی است.

وی بیان کرد: یکی از آن طرح‌ها طرح «جهش تولید مسکن» است که کلیات آن به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و می‌تواند تحول جدیدی را در تولید مسکن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد پدید آورد. همچنین طرح «ساماندهی بازار خودرو» و طرح «ساماندهی بازار زنجیره‌ فولاد» توسط نمایندگان در حال بررسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تصویب اعطای تسهیلات در خصوص آن هم گام مهم دیگری بود که نمایندگان مجلس برداشتند، تصریح کرد: در سرفصل سوم یعنی افزایش سرمایه‌گذاری دولت و نهادهای عمومی، تصویب قانون افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل صرف سهام بدون حق تقدم، اقدام مهم دیگری بود که در مجلس شورای اسلامی انجام شد و مجلس در تلاش است که بر اجرای درست آن به نحوی که به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند، نظارت داشته باشد.

قالیباف با اشاره به اینکه سرفصل چهارم و مطالبه مقام معظم رهبری درباره ضرورت حمایت از قشرهای ضعیف است، گفت: مردم عزیز ما مطلع هستند که در چهار ماه گذشته نمایندگان مجلس به طور مداوم پیگیر به سرانجام رسیدن قانون حمایت معیشتی از مردم بوده‌اند و با تأکید روز گذشته مقام معظم رهبری و انتظار مردم، اکنون این امیدواری وجود دارد که دولت و مجلس با هماهنگی و همکاری هر چه سریعتر، قانون حمایت معیشتی از مردم را به مرحله اجرا برسانند و انتظارات موجود را پاسخ دهند.

وی افزود: طبق این قانون، باید تا پایان امسال به ۶۰ میلیون نفر از هموطنان عزیزمان یارانه کالاهای اساسی پرداخت شود و همچنین مجلس وظیفه خود می‌داند راهبردهای تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب را به طور ویژه در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه پنج ساله هفتم توسعه مورد توجه قرار دهد تا در ریل‌گذاری یک‌ساله و پنج‌ساله پیش‌روی کشور با جهت‌گیری درست حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این روزها گرانی افسارگسیخته دغدغه مردم شده و زندگی را بر مردم سخت و پدران را شرمنده و شرمسار خانواده‌ها کرده است، تصریح کرد: گرانی‌های کمرشکنی که یک روز با تخم‌مرغ آغاز شد، حالا به مرغ رسیده و امروز قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری شده است. ضروری است بخش‌های مختلف دولت با هماهنگی کامل سریعاً نسبت به ساماندهی بازار کالاهای اساسی بخصوص مرغ اقدام کنند و در همین زمینه لازم است کمیسیون کشاورزی مجلس با سرعت و دقت وظیفه نظارتی خود را در این باره انجام دهد و گزارش را به مجلس و مردم ارائه کند.

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا