اقتصادیبازرگانیصنعت و تجارتکشاورزی

قیمت نهاده متعادل می‌شود

خرید محموله 30 کشتی خوراک دام و طیور

مدیرعامل شرکت امور دام کشور با بیان اینکه 30 کشتی خوراک دام و طیور از سه کشور هند، آرژانتین و برزیل خریداری شده است، گفت: این محموله‌ها از امروز در سه بندر کشور تخلیه و توزیع آن به میزان روزانه 7 هزار تن آغاز شد.

به گزارش اقتصاد روز، محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور امروز در نشست خبری مجازی با خبرنگاران، از خرید 30 کشتی خوراک دام و طیور به ارزش 450 میلیون یورو و به وزن یک‌میلیون و 600 هزار تن خبر داد و گفت: این محموله‌ها از امروز به طور سراسری در کشور توزیع می‌شود.

طلایی با بیان اینکه این نهاده‌ها از کشورهای هندوستان، برزیل و آرژانتین خریداری شده است، گفت: بخشی از این کشتی‌ها وارد شده و در سه بندر چابهار، امام خمینی(ره) و بندرعباس در حال تخلیه است، برخی در مسیر کشور هستند و برخی هم در هفته‌های آینده وارد می‌شود.

به گفته این مسئول، روزانه 7 هزار تن خوراک دام و طیور از قبیل کنجاله و ذرت توزیع خواهد شد و طی روزهای آینده این میزان توزیع به 12 هزار تن در روز خواهد رسید.

* فشار قیمت نهاده برطرف خواهد شد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور ابراز امیدواری کرد که طی دو تا سه ماه آینده فشار موجود روی قیمت نهاده‌های دامی برطرف شده و اختلاف قیمتی که اکنون با نرخ مصوب دولتی دارد، به حداقل برسد.

به گزارش فارس، در حال حاضر به دلیل کمبودهایی که در عرضه خوراک دام و طیور طی چند ماه گذشته وجود داشت، قیمت‌ کنجاله در بازار به پنج برابر نرخ مصوب رسیده و البته مرغداران می‌گویند کنجاله برای خریداری پیدا نمی‌شود.

طلایی گفت: تا پایان شهریورماه 400 هزار تن نیاز به کنجاله در کشور وجود دارد که با این حجم خریداری‌شده، نیاز آنها برطرف خواهد شد و حتی نیاز مهرماه مرغداران نیز تأمین می‌شود.

* تخصیص ارز برای واردات نهاده انجام شد

طلایی، دلیل گرانی خوراک دام را عدم تخصیص ارز طی چهار تا پنج ماه گذشته اعلام کرد و گفت: تخصیص ارز در حال حاضر انجام شده و هماهنگی‌هایی که بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده، امیدواری به ادامه روند تخصیص ارزش بیشتر شده.

مدیرعامل شرکت امور دام کشور گفت: هفته آینده محموله‌های خرید هند هم وارد کشور خواهد شد و در داخل کشور توزیع می‌شود.

طلایی که در بندر امام خمینی(ره) حضور داشت و به روند تخلیه و توزیع محموله‌ها نظارت می‌کرد، در کنفرانس مطبوعاتی مجازی به خبرنگاران گفت: از میزان محموله‌ای که وارد کشور شده است، 700 هزار تن مربوط به کنجاله است و بقیه به نهاده‌های دیگری مانند ذرت مربوط می‌شود.

طلایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید سهم شرکت پشتیبانی امور دام کشور از تأمین خوراک دام و طیور چقدر است، گفت: میانگین سالانه 20 درصد است، اما در ماه‌های گذشته به دلیل اینکه از ذخایر استراتژیک بازار را تأمین کردیم، سهم این شرکت در تأمین کنجاله 60، ذرت 32 و جو 25 درصد و در کل میانگین 45 درصد شده است.

* برای عرضه نهاده‌های دامی در «بازرگاه» تعهد می‌گیریم

خبرنگار فارس پرسید: طبق گفته شما 80 درصد سهم بازار دراختیار شما نیست و به دلیل مشکلاتی که در توزیع نهاده توسط بعضی افراد خاص وجود دارد، کنترل قیمت و همچنین تأمین نهاده در بازار بسیار سخت شده است، شما چه برنامه‌ای برای کنترل اینها دارید؟ گفت: براساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، از ابتدای این ماه هرگونه نهاده که وارد کشور می‌شود، قبل از اینکه برگ تخصیص آن صادر شود، باید تعهد بدهند که در بازارگاه عرضه می‌شوند.

 بازارگاه سامانه‌ای است که توسط وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده و عرضه نهاده باید در آنجا و با نظارت این وزارتخانه انجام شود. اما در ماه‌های گذشته مرغداران همواره گلایه داشتند که واردکنندگان و توزیع‌کنندگان، نهاده‌ها را در انبارهای شخصی خود ذخیره کرده و پس از افزایش قیمت در بازار عرضه می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ارز دولتی خوراک دام و طیور حذف خواهد شد، گفت: این یک سیاست ملی است، اما اطلاع دارم که کارگروه‌هایی آن را بررسی می‌کنند، اما هنوز تصمیم‌گیری در این زمینه انجام نشده است.

منبع: فارس

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا