بازرگانیحمل و نقلخودروصنعت و تجارت

لاستیک‌های وارداتی، به بازار عرضه می‌شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: لاستیک‌های سنگین که برای تنظیم بازار وارد و توزیع آنها به دلیل اشباع متوقف شده بود، می‌توانند با همکاری وزارت راه و شهرسازی در بازار توزیع شوند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،«رضا رحمانی» روز شنبه در نشست مشترک با رییس اتاق تعاون ایران و اتحادیه‌های تعاونی سراسری که در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد، اظهار داشت: تعاونی‌ها همواره در شرایط بحرانی در توزیع اقلام مورد نیاز بازار کمک حال ما بوده‌اند و یکی از این موارد توزیع لاستیک‌ بود.

وی افزود: با توجه به اشباع بازار و حمایت از تولید داخل، توزیع لاستیک‌های سنگین وارداتی متوقف شده بود. با توجه به تاریخ انقضای این کالا و خسارات ناشی از آن به اتحادیه‌ها، برای حل این موضوع می‌توانند با همکاری وزارت راه و شهرسازی و پس از ثبت در سامانه تجارت، لاستیک‌های سنگین خود را در شبکه‌های مورد تایید به فروش برسانند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته با افزایش قیمت لاستیک رانندگان خودروهای سنگین و نیمه سنگین که کار حمل و نقل کالا و یا مسافر را انجام می دهند اعتراض و اعتصاب کردند که در این راستا دولت برای کمک به رانندگان این ناوگان، توزیع لاستیک با نرخ دولتی را به سازمان راهداری سپرد.

واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعرفه پایین، در ابتدا برای حل مشکلات حمل و نقلی کشور اتخاذ شد، اما در نهایت به تولید داخلی ضربه زد و براین اساس توزیع لاستیک‌های وارداتی متوقف شد.

تعاونی‌ها مصداق مردمی بودن هستند

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به پنج راهبرد اقتصادی مقاومتی گفت: دانش بنیان بودن، عدالت محور بودن، مردمی بودن، درونزا و برونزا بودن از راهبردهای اقتصادی مقاومتی است.

وی افزود: با توجه به مردمی بودن تعاونی‌ها برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توجه به تعاونی‌ها باید مورد بازبینی قرار گیرد.

رحمانی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر گسترش ارتباط با تعاونی‌ها تاکید دارد و این رابطه باید با معاونت‌های دستگاه‌های اجرایی برقرار شود.

وی با اشاره به ظرفیت تعاونی‌ها گفت: در شرایط فعلی انتظار داریم تعاونی‌ها مسوولیت قبول کند و برای مسائل مختلف راه‌حل‌های مناسب با قانون ارائه کند.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت با اشاره به سخنان برخی از فعالان اقتصادی درباره افزایش نرخ دلار و رشد صادرات، گفت: بارها در جلسات مختلف صادرکنندگان اعلام می‌کردند که با افزایش نرخ دلار بنگاه‌های تولیدی رونق گرفته و صادرات نیز افزایش می‌یابد و انتظار داریم که این سخنان اجرایی شود.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که ما باید خود را باور کنیم و برای رسیدن به اهداف با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

رحمانی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال صادرات افزایشی بود، گفت: سال گذشته صنعت رشد منفی ۹.۵ درصد داشته است و و در ۹ ماهه امسال ۱۰۳ میلیون تن صادرات داشتیم و به عبارتی صنعت رشد ۱۰ درصدی داشته است.

وی درباره مزایای الحاق به اوراسیا گفت: تعاونی‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با تشکیل کمیته‌هایی برای صادرات کالاهایی که توجیه اقتصادی دارد برنامه‌ریزی کنند.

وزیر صنعت با اشاره به مشکل نقدینگی برخی تعاونی‌ها گفت: در این زمینه تفاهم‌هایی با بانک‌ مرکزی انجام دادیم و علاوه بر آن به دنبال شیوه‌های نوین تامین سرمایه نیز هستیم.

وی درپایان از تعاونی‌های فعال در کشور خواست برای حل مشکلات راه‌حل‌های اجرایی ارائه کنند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا