اجتماعیشهری

محکوم کردن نژاد پرستی ترامپ در جامعه بین الملل توسط یک دانشجوی ایرانی مقیم مونترال

در نامه ای خطاب به نخست وزیر کانادا

محمد جواد عرب پور ، دانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه کنکوردیا، طی نامه ای به جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نژاد پرستی دولت آمریکا را محکوم کرد. به گزارش اقتصاد روز به نقل از یکی از رسانه های کانادا، پس از یکسال تحقیقات در زمینه استفاده از مدل های مختلف هوش مصنوعی جهت تخمین هرچه دقیقتر هزینه تمام شده پروژهای ساختمانی در کانادا و آمریکا, محمد جواد عرب پور موفق به ارائه نتیجه تحقیقات خود در یکی از مهمترین کنفرانسهای بین اللملی که مقرر است در تاریخ 24 تا 27 ماه ژوئن در ایالت کالیفرنیا , شهر سن دیگو برگزار گردد, نگردید. چرا؟ فقط به علت محل زادگاهش؟

محمد جواد عرب پور، پس از پذیرش مقاله توسط کنفرانس بین المللی انجمن توسعه مهندسی هزینه امریکا, جهت حضور در آن کنفرانس از دولت امریکا درخواست ویزا می نماید.

عرب پور پس از اینکه کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندس و مدیریت ساخت را در ایران به پایان می رساند تحصیلات دکتری خود را در دانشگاه کنکوردیا در ژانویه 2017 تحت نظر استاد Osama Moselhi آغار می نماید. عرب پور رق آبادی گفت: من تمایل داشتم تحت هدایت استاد Moselhi کار تحقیقاتی خودم را آغاز کنم چرا که ایشان در دنیای مهندسی فردی شناخته شده میباشند و تحقیقات کاربردی زیادی در زمینه مهندسی و مدیریت ساخت انجام داده اند.

محمد جواد عرب پور پس از آنکه بعنوان یک شهروند ایرانی مقیم کانادا (با وضعیت ویزای دانشجویی) برای ویزای امریکا درخواست نمود،نامه ای از سفارت امریکا دریافت مینماید با مضمون اینکه مطابق دستور 9645 رییس جمهور امریکا وی واجد شرایط جهت صدور ویزا امریکا نمیباشد.

محمد جواد عرب پور گفت : احساس خیلی بدی داشتم از اینکه امکان ارائه نتیجه یک سال کار تحقیقاتی خودم را در یکی از مهمترین کنفرانس های بین المللی پیدا نکردم و آنهم فقط و فقط به دلیل محل تولدم . من همیشه به ایرانی بودنم افتخار میکنم. در نامه سفارت توضیح داده شد که ممانعت ورود او در صورتی چشم پوشی میشود که ورود او موجب تهدید امیت ملی یا عمومی امریکا نگردد و همچنین ورود او به نفع منافع ملی آمریکا خواهد باشد.

محمد جواد عرب پور در مصاحبه ای اعلام کرد که از وی خواسته شد فهرست تمام نامهای کاربری وی در رسانه های اجتماعی، همه شماره تلفنهایی مورد استفاده طی پانزده سال اخیر به همراه لیست تمامی آدرسهایی که طی پانزده سال اخیر داشته است  و حتی اطلاعات خانوادگی خود را به سفارت ارایه نماید . همچنین از وی خواسته شد که لیستی از تمامی سفرهای که طی پانزده سال اخیر داشته است را به همراه تاییدیه چک پلیس جهت برسی بیشتر به سفارت ارایه نماید .این دانشجوی دکتری بعلاوه رزومه و اطلاعات در مورد وضعیت مالی خود را ارایه نمود که در نهایت موارد فوق موجب چشم پوشی دولت امریکا برای صدور ویزا نگردید.

او گفت مهم نیست که من اهل کجا هستم یا مذهب و دین من چیست مهم این است که چطور میتوانم به جهان کمک کنم.

با همین رویکرد، عرب پور رق آبادی نامه ای را برای ترودو ارسال مینماید. در بخش هایی از نامه آمده است که مایلم پیامی را برای همه دانشجویان سراسر دنیا ارسال نمایم که چگونه تبعیض نژادی می تواند بر آینده جوانانی که مایل به خدمت به بشریت و خلق آثار بدیع میباشند.

استاد Moselhi به نمایندگی از محمد جواد عربپور در این کنفرانس حضور خواهد یافت و نتایج کار تحقیقاتی او را ارایه خواهد نمود. دولت هاوایی تلاش می کند تا قانون ممنوعیت سفر تعدادی از کشورهای مسلمان به امریکا را لغو نماید . دیوان عالی ایالات متحده مشروعیت این قانون را با رویکرد اثر متقابل آن بر مسئله امنیت ملی امریکا مورد بررسی قرار داده است و رای نهایی را در خصوص تا پایان این ماه اعلام خواهد نمود. در نهایت قانون ممنونیت سفر به امریکا مانع سفر 150 میلیون نفر به آمریکا گردیده است .

محمد جواد عرب پور طی گفتگویی نیز گفت: تبعیض نژادی در همه انواع و هر بخش میبایستی محکوم گردد. در بسیاری از کشور ها پوپولیسم افزایش و دمکراسی کاهش یافته است.

ما در جهانی یکپارچه زندگی میکنیم، جهانی مملو از فرهنگ ها، نژاد ها و زبان های مختلف. چیزی که حائز اهمیت میباشد میزان عملکرد و تلاش هر فرد در هر جامعه بمنظور ساختن جهانی بهتر و پایدار تر به دور از توجه به تعصب های نژادی، مذهبی و ملیتی ست.

زمان آن رسیده است که همه با هم راهی بسازیم برای دور شدن از نژاد پرستی، برای به اشتراک گذاشتن ارزشهای انسانی، برای احترام به حقوق بشر، برای آزادی، دموکراسی، برابری و برای به ارمغان آوردن جهانی امن تر برای نسل های آینده، جهانی که همگان از فرصت برابر برای خلق موفقیت بهرمند گردند.

امید آنکه دولت آمریکا تبعیض نژادی و تمایز گذاشتن بین ملیت های مختلف را کنار گذاشته و تصویری از جهانی با تساوی و برابری نژادی ترسیم نماید.

جادوانه باد سعدی شیرازی، شاعر بلند آوازه ایرانی که فرمود: بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی بدرد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار، تو‌ کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا