اقتصادیمسکن و شهرسازی

مسکن در سال آینده افزایش قیمت جهشی ندارد/ ادامه افزایش قیمت زیر نرخ تورم عمومی است/ فروش زیر قیمت املاک ایرانی‌ها در گرجستان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در سال آینده مسکن افزایش قیمت جهشی ندارد اما قیمت‌ها کمتر از نرخ تورم عمومی بالا می‌روند گفت: در 10 ماهه گذشته ایرانی‌ها هشت هزار ملک فقط در ازمیر ترکیه خریداری کرده‌اند و با توجه به مشکلات پیش آ‌مده در تلاش هستند ملک خود را زیر قیمت در گرجستان بفروشند.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از  خبرنگار اقتصادی ایلنا مصطفی قلی خسروی در نشست خبری امروز با بیان اینکه در 10 ماهه امسال ایرانی‌ها هشت هزار واحد مسکونی در شهر ازمیر ترکیه خریداری کرده‌اند گفت: طبق تحقیقات انجام شده قیمت ملک در ازمیر از متری شش میلیون تومان شروع می‌شود و واحدهای به فروش رسیده بین 70 تا 350 متر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برای ایرانی‌هایی که در کشورهای خارجی از جمله ترکیه، گرجستان و امارات ملک خریداری کرده‌اند مشکلات متعددی به وجود آمده است گفت: در ترکیه دو سند برای ملک وجود دارد سند اول سند شهرداری است که پس از انجام معامله به خریدار داده می‌شود سند دوم سند تصرف و سکونت است که اگر فرد در آن ملک تا مدت پنج سال سکونت داشته باشد آن سند به خریدار داده می شود و اقامت هم با صدور سند دوم به اتباع خارجی می‌دهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت :‌بسیاری‌ از ایرانی‌ها متاسفانه فریب خورده‌اند و با دریافت سند اول نتوانسته‌اند اقامت بگیرند.

ایرانی‌ها در گرجستان ملک خود را زیر قیمت به حراج گذاشته‌اند

وی افزود: در گرجستان هم عده‌ای از ایرانی‌ها به صورت شتاب‌زده املاکی خریداری کرده‌اند و امروز برای فروش ملک‌شان با مشکل مواجه هستند چرا که دولت گرجستان اعلام کرده که تنها خرید ملک معیار اعطای اقامت نیست بنابراین ایرانی‌هایی که به قصد اقامت در گرجستان خانه خریداری کردند امروز با مشکل مواجه هستند چرا که خریداری برای ملکشان وجود ندارد و باید زیر قیمت املاک خود را بفروشد.

خسروی ادامه داد: در دوره‌ای ایرانی‌ها در دوبی هم بر روی بازار مسکن سرمایه‌گذاری کردند که در آن زمان هم هشدار دادیم که نسبت به خرید خانه در امارات اقدام نکنند اما به رغم تمام هشدارها سرمایه‌ عده‌ای از ایرانی‌ها رد بازار مسکن دوبی هم از دست رفت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ابا اشاره به برگزاری نمایشگاه املاک و مستغلات در تهران در تاریخ دهم تا سیزدهم اسفندماه گفت: در این نمایشگاه شرکت‌هایی از ترکیه حضور دارند اما طبق قوانین داخلی حق خرید و فروش ملک را ندارند و محصولات و تکنولوژی‌های ساخت و ساز را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه مسکن هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود گفت: خرید و فروش در نمایشگاه نداریم اما معاملاتی که در این نمایشگاه به مرحله انعقاد می‌رسند و انعقاد آن در مشاوران املاک انجام می‌شود چیزی حدود 10 درصد زیر قیمت به خریداران عرضه خواهد شد.

خرید و فروش ملک خارجی در مشاوران املاک ممنوع است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آ‌یا مشاوران املاک حق خرید و فروش مسکن خارجی را دارند گفت: طبق قوانین کشورمان هیچ مشاوره املاکی نمی‌تواند ملک خارجی را معامله کند و املاک خارجی که در ایران معامله زیرزمینی و غیرمجاز هستند.

خسروی درباره سایت‌هایی که املاک خارجی را تبلیغ می‌کنند، گفت: کنترل این سایت‌ها در اختیار ما نیست اما اگر مشاوره املاکی نسبت به خرید و فروش ملک خارجی اقدام کند با آ‌ن برخورد می‌کنیم.

کاهش چهار درصدی معاملات مسکن در کل کشور

خسروی با اشاره به مقایسه معاملات انجام شده در یک سال گذشته در کشور اظهار داشت: از تاریخ اول فرردوین 96 تا 30 بهمن 96 ، تعداد کل قراردادهای معامله شده در کشور اعم از خرید و فروش و اجازه یک میلیون و 220 هزار و 115 فقره بوده است که این رقم در تاریخ اول فروردین 97 تا 30 بهمن ماه 97 به یک میلیون و 183 هزار و 916 فقره کاهش پیدا کرده است.

خسروی ادامه داد: در کل قراردادها در این دو بازه تاریخی چهار درصد کاهش معاملات بوده که در بخش مبایعه‌نامه‌ها با کاهش هفت درصدی و در بخش اجاره‌نامه ها با کاهش 14 درصدی مواجه بودیم.

کاهش 24 درصدی مغاملات مسکن در تهران

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به میزان معاملات انجام شده در تهران در سال 97 و 96 اظهار داشت: در تهران در بازه زمانی اول فرودین 96 تا 30 بهمن 96 میزان کل معاملات 398 هزار و 619 فقره بوده است که 210 هزار و 194 معامله مبایعه‌نامه و 185 هزار و 40 فقره اجاره نامه بوده است.

وی افزود: در بازه زمانی اول فروردین 97 تا 30 بهمن 97 میزان معاملات مسکن در تهران 302 هزار و 188 فقره بوده است که از این تعداد 144 هزار و 654 فقره مبایعه نامه و 155 هزار و 95 فقره آن اجاره نامه است.

وی تاکید کرد: در این مدت زمان نسبت به سال گذشته میزان کل معاملات در تهران 24 درصد ک اهش پیدا کرده است که 16 درصد کاهش معامله در بخش اجاره و 31 درصد شاهد کاهش معامله در خرید و فروش مسکن بوده‌ایم.

سال آینده افزایش قیمت جهشی در بازار مسکن نداریم

خسروی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر وضعیت بازار مسکن در سال آینده اظهار داشت: چهار بار تجربه افزایش قیمت جهشی را داشته‌ایم. در سال‌های 68، 86، 91 و 97 بازار مسکن دچار افزایش قیمت جهشی شد که عامل آن چهار مولفه افزایش حامل‌های انرژی، افزایش قیمت ارز، طلا و تغییرات در بخش بورس بوده است.

وی ادامه داد: در سال 91 با سه برابر شدن قیمت دلار قیمت مسکنی در شهرک غرب تهران که 700 میلیون تومان به دو میلیاردو 100 میلون تومان هم رسید اما به مرور زمان شاهد ثبات قیمت در بازار مسکن بودیم.

خسروی تاکید کرد:‌در این دوره هم مانند دوره قبل عامل اصلی افزایش قیمت ارز بوده است بنابراین با گذشت زمان شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه در سال آینده بازار مسکن دچار جهش قیمت نمی‌شود، گفت: امیدوارم شاهد ثبات قیمت مسکن در بازار در سال آینده باشیم.

وی با اشاره به رشد قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم اظهار داشت: همواره رشد قیمت مسکن زیر نرخ تورم عمومی بوده است و بیشتر از نرخ تورم رشد قیمت مسکن را نداشتیم.

صنعت اجاره باید فعال شود

خسروی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و ناتوانی در خانه‌دار شدن گفته می‌شود اجاره بها در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: معتقدم برای کنترل بازار اجاره بها باید بتوانیم صنعت اجاره را فعال سازیم. در ترکیه برای فعال سازی صنعت اجاره، تامین اجتماعی با همکاری شهرداری خانه‌هایی را احداث کرده‌اند که خانه‌ اولی ها در آن خانه مستقر هستندو از این طریق بازار را تنظیم می‌کنند.

وی تاکید کرد: معتقدم نگاه آقای اسلامی مبنی بر تقویت طرف عرضه و افزایش تولید مسکن می‌تواند بسیرای از مشکلات را در بازار مسکن حل کند و در بازار تعادل ایجاد شود.

رئیس اتاحادیه مشاوران املاک ابا اشاره به سیاست دولت مبنی بر توقف افزایش سقف وام مسکن گفت: معتقدم باید 80 درصد هزینه خرید مسکن از طریق تسهیلات ت امین شود و اگر تداوم در افزایش سقف تسهیلات داشته باشیم و به صورت کنترل شده تسهیلات ارائه شود افزایش سقف وام نمی‌تواند منجر به گرانی مسکن شود.

افزایش شکایت از سایت‌ دیوار برای گرانفروشی‌ها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به خرید و فروش مسکن از طریق سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور گفت: سابقه این کار در زمان شهرداری آقای کرباسچی وجود داشت و در بخشی از نقاط تهران اقدام به فایل‌فروشی می‌کردند اما نتیجه ان شد که دزدی از خانه‌ها افزایش پیدا کرد چرا که عده‌ای در قالب مشاور املاک در خانه‌های مردم رفت و آمد داشتند.

وی ادامه داد: مخالف ورود تکنولوژی به بازار مسکن نیستیم اما باید نظارت بر آن افزایش پیدا کرند.

وی گفت: شاهد آن بودیم که قیمت برخی از  واحدها بیشتر از قیمت واقعی آنها در سایت دیوار به نمایش گذاشته می‌شود و عده‌ای بدون مشورت با مشاوران املاک نسبت به خرید این واحدها اقدام می‌کنند که اخیرا به همین دلیل شکایت از این سایت‌ها از جمله دیوار افزایش پیدا کرده است.

تعرفه دستمزد مشاوران املاک به یک درصد می‌رسد

خسروی با اشاره به مذاکرات با دستگاه‌های مختلف از جمله اتاق اصناف برای اعمال تعرفه یک درصدی دستمزد مشاوران در تمامی قراردهادها گفت: در حال حاضر نرخ دستمزد مشاوران املاک برای معاملات زیر 500 میلیون تومان نیم درصد و بالاتر از 500 میلیون تومان یک چهارم درصد است.

وی تاکید کرد: احتمالا در سال آینده تعرفه دستمزد مشاوران املاک برای تمامی قراردادها به یک درصد می‌رسد تا مشاوران املاک از راه‌های غیرقانونی نسبت به  اخذ دستمزد اقدام نکنند.

کاهش تخلف مشاوران املاک در دو سال گذشته

خسروی با بیان اینکه در یک دوره‌ای اتحادیه مشاوران املاک به زندان آلکاتراز تبعید شده بود گفت: عده‌ای از این شرایط سوء استفاده کردند و بیشترین تخلف‌ها هم در این دوره انجام شد.

وی گفت: برخی‌ها قصد این را داشتند که از دوش اعضای اتحادیه مشاوران به عضویت در شورای شهر و مجلس بپرند به همین دلیل با مشکلات زیادی مواجه شدیم اما با گذشته آن دوره و شروع دوره جدید توانستیم میزان تخلفات را با قانون‌مند کردن ساختار کاهش دهیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا