اجتماعیاقتصاد مقاومتیاقتصادیشهریصنعت و تجارتمسکن و شهرسازی

مسکن موتور اقتصاد است/ لزوم ساخت ۶ پالایشگاه برای خنثی‌کردن تحریم نفت

«علاج تحریم»|شمس‌الدین حسینی:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یازدهم لازمه حل مشکلات اقتصادی کشور را بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزشمند داخلی عنوان کرد.
به گزارش اقتصاد روز، سید شمس‌الدین حسینی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد ابراز کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی محدود و منحصر به بیانات اخیر ایشان نبوده است بلکه طی سالیان گذشته همواره معظم‌له به این مباحث پرداخته‌اند.

وی همچنین اظهار داشت: سال‌های پیش معظم‌له گفتمانی تحت عنوان «استحکام ساخت درونی قدرت» را مطرح فرمودند که یکی از مهمترین ابعاد آن همین مسئله اقتصادی بود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یازدهم گفت: در همین سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که بخش‌هایی از دولت خوب کار کرده‌اند و بخش‌هایی هم آن فعالیت لازم را نداشته‌اند.

وی افزود: همواره و همیشه حتی در شکل‌گیری همین دولت تأکید می‌شد یکی از بخش‌هایی که در اقتصاد اگر حرکت کند و بخش‌های دیگر را به حرکت در می‌آورد «بخش مسکن» است که با کمال تأسف باید گفت اقدامات خاصی طی سال‌های اخیر در این عرصه صورت نگرفته است.

حسینی یادآور شد: پروژه مسکن مهر یک کارگاه و حجم بزرگی از فعالیت ساختمان‌سازی و مسکن‌سازی را در سراسر کشور به‌راه انداخته بود.

وی ادامه داد: چرخ بخش‌های مختلف از مصالح ساختمانی تا لوازم خانگی در کشور به حرکت در آمده بود که متأسفانه این پروژه به‌دلائل مختلف تعطیل شد و هیچ چیزی جای آن گذاشته نشد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: یکی از ظرفیت‌های داخلی همین توسعه بخش مسکن است.

وی افزود: توسعه بخش مسکن نه به‌مفهوم سفته‌بازی بلکه باید در این قالب مدل‌هایی را معرفی کرد که نیاز مردم به مسکن به‌دست خود مردم اعم از پیمانکاران بخش خصوصی و خود مالک‌ها برطرف شود.

حسینی بیان داشت: یکی از مزیت‌های اصلی سرزمینی و طبیعی کشور انرژی است.

وی ادامه داد: ایران در مجموع منابع نفت و گاز رتبه نخست جهانی را به خود اختصاص داده است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: نباید متکی به درآمدهای نفتی برای تأمین مالی دولت و اقتصاد کشور باشیم حتماً چنین روند و رویکردی دردسرساز است ولی می‌توان از این مزیت و انرژی به‌احسن‌وجه استفاده کرد.

وی در برنامه رهیافت ابراز کرد: حال سؤال اینجاست که؛ چگونه می‌توان از این مزیت و انرژی استفاده و به یک معنا نفت خام را به ارزش افزوده بالاتری تبدیل کرد؟

حسینی تصریح کرد: توسعه پایدار هیچ وقت نمی‌گوید “برای صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست منابع خود را استحصال نکنید”، بلکه می‌گوید “اگر آن را به‌کار می‌گیرید و استفاده می‌کنید ثروت را به ثروت و ارزش بالاتر تبدیل کنید نه اینکه ثروت خود را بفروشید و صرف مخارج جاری خود کنید.”

وی گفت: یکی از مباحث و موضوعاتی که در کشور وجود داشته و دارد همین امکان تبدیل نفت خام و گاز به ارزش افزوده بالاتر از طریق تکمیل زنجیره است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: کشور امروز همچنان به‌خاطر فروش نفت خام تحریم‌پذیر است چرا که عمده فروش و صادرات کشور در حوزه انرژی پس از سال‌ها همچنان «نفت خام» است.

وی افزود: اتفاقی که در سال 91 به‌واسطه تحریم افتاد و کشور توانست کمتر از یک‌میلیون بشکه نفت بفروشد این اتفاق دوباره در سال 97 و 98 تکرار شد.

حسینی بیان داشت: یکی از پیشرفت‌هایی که در دوران تحریم اتفاق افتاد احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود.

وی تأکید کرد: اگر همین الآن هم اراده کنیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی به این سمت برویم که شش پالایشگاه 400هزار بشکه‌ای یا تعدادی پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌های کوچک بسازیم به‌راحتی می‌توان نفت خام تولید داخل را به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا تبدیل کرد.
منبع: تسنیم

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا