اقتصاد مقاومتیاقتصادیبازرگانیحمل و نقلصنعت و تجارت

مشکلات بانکی و ترانزیتی ایران و اوراسیا برطرف می شود

"حمید زادبوم" رییس سازمان توسعه تجارت ایران

 امروزباید در حوزه‌های حمل و نقل، ترانزیت و تعاملات بانکی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا گروه‌هایی فعال شود تا بتوان توسعه تجارت را به معنای واقعی محقق ساخت.

به گزارش اقتصاد روز، «حمید زادبوم» در جلسه ویدیو کنفرانسی با عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رییس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان جمهوری قرقیزستان، آمادگی این سازمان و سایر دستگاه‌های مسوول درحوزه اوراسیا برای حمایت از همکاری بین بخش‌های خصوصی دو طرف به ویژه اتاق بازرگانی ایران و شورای تجاری اوراسیا را اعلام کرد.

وی پیرامون مذاکرات انجام شده در چارچوب موافقت‌نامه موقت با اوراسیا افزود: انتظار می رود گروه کاری در حوزه‌های حمل و نقل، ترانزیت و همچنین تعاملات بانکی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعال شود تا بتوان توسعه تجارت را به معنای واقعی محقق ساخت.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: چنانچه مقام های دولتی زمینه همکاری را به شکل صحیحی طراحی کنند، مشکلات بخش‌های خصوصی طرفین نیز قابل حل است و خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن، سالگرد امضای تفاهم‌نامه بین اتاق بازرگانی ایران و شورای تجاری اوراسیا باید این همکاری بیش از پیش پیگیری شود و تشکیل شورای مشترک تجاری در دستور کار قرار گیرد.

همچنین در این نشست که با مشارکت نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، زادبوم با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت موافقت‌نامه موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه همکاری بین تجار و بخش‌های خصوصی دو طرف و به ویژه قرقیزستان، توسعه تجارت را مهم‌ترین هدف این موافقت‌نامه بیان کرد.

عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این جلسه با اشاره به سفر سال گذشته خود به ایران و بازدید از کارخانه ها و توانمندی‌های ایران، گفت: ایران امکانات و ظرفیت خوبی برای صادرات دارد و بخش‌های خصوصی قرقیزستان نیز آماده خرید محصولات باکیفیت، با قیمت‌ و بسته‌بندی مناسب است.

ایبرایف، خواستار تبادل فهرست محصولات صادراتی و وارداتی شرکت‌های صنایع مواد غذایی، دارویی، ساختمانی و پتروشیمی و ایجاد کریدورهای صادراتی در خصوص دو یا سه محصول نمونه بین طرفین شد.

براساس این گزارش، دو طرف با تایید حجم پایین فعلی تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ویژه جمهوری قرقیزستان، در زمینه راه‌های توسعه تجارت به ویژه کاهش هزینه‌های صادرات، راه‌های بهینه حمل و نقل، حمایت‌های دولتی، تاسیس مرکز توسعه روابط تجاری_ اقتصادی، تعیین کالاهای اصلی برای تسهیل واردات و صادرات، مبادلات تهاتری، نمایشگاه‌های تجاری مجازی، ایجاد پایگاهی برای تجارت الکترونیکی، توسعه تجارت خدمات به ویژه خدمات فنی مهندسی بحث و تبادل نظر کردند.

شورای تجارت (کسب و کار) اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک نهاد مشورتی شامل انجمن‌های تجاری و صنعتی کشورهای عضو این اتحادیه است که ضمن جمع‌آوری و ارائه مواضع و نظرات آنها، فضای تعامل بین جامعه تجاری و نمایندگان کمیسیون اقتصادی اوراسیا در حوزه‌های ویژه مانند توسعه کارآفرینی، تولید، تجارت متقابل (درون‌گروهی اوراسیا) و خارجی و مقررات فنی را فراهم می‌کند.

همچنین، مقرر شد پیشنهادات شورای تجارت ارائه شده به کمیسیون اقتصادی اوراسیا، توسط هیات مشورتی که شامل رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا، اعضای کمیسیون، اعضای هیات رییسه شورای تجارت و نمایندگان جامعه تجاری است، بررسی ‌شود.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا