صنعت و تجارتنفت و انرژی

مطالباتمان پرداخت شود یک ساله ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می کنیم / فرصت ۲۰ هزارمگاواتی صادرات برق به همسایگان را از دست ندهیم

مدیرعامل مپنا:

علی آبادی با اشاره به آمادگی مپنا برای وارد مدار کردن 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید تا سال آینده بیان کرد: این به شرطی است که مطالبات خودمان را بگیریم و از همان محل نیروگاه بسازیم. به گزارش اقتصاد روز به نقل از  ایلنا، عباس علی‌آبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از جمله اقدامات اساسی صنعت برق تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی برای افزایش راندمان، کاهش مصرف سوخت، کمک به حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم است که سال‌ها پیش تبدیل به قانون شده است، ما در جهت تصویب این قانون تلاش کردیم و داوطلب شدیم که آن را اجرا کنیم و بر اساس آن قانون شرکت‌هایی که دارای نیروگاه بودند اگر تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شدند از محل ناشی از صرفه جویی در مصرف سوخت سرمایه‌گذاری آنها از سوی دولت جبران می‌شدند.

راندمان نیروگاه های ایرانی پایین است

وی با بیان اینکه تولید برق در کشورمان عمدتا از نیروگاه‌های حرارتی انجام می‌شود، تصریح کرد: بعضی از نیروگاه‌های ما فرسوده هستند و آنهایی نیز که جدید هستند سیکل ساده هستند راندمان حدود 34 درصد دارند که مجموعا راندمان نیروگاه‌های سیکل ساده و بخاری را در نظر بگیریم به 30 درصد می‌رسد، البته نیروگاه با راندمان 50 درصد هم داریم اما به طور میانگین راندمان نیروگاهی در ایران بیش از  37 درصد است که در مقایسه با مقیاس جهانی بد نیست اما در مقایسه با نیروگاه‌های جدید راندمان خوبی محسوب نمی‌شود.

مدیر عامل گروه مپنا با بیان اینکه اکنون این فرصت وجود دارد که نیروگاه‌های واحد بخار تبدیل به سیکل ترکیبی شوند افزود: نیروگاه‌های واحد گازی و بخار هر دو تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شوند، به این ترتیب مطمئن هستیم در مدت کوتاه افزایش جدی در راندمان به وجود می‌آید و به مرز 50 درصد نزدیک می‌شود.

تشریح وضعیت پیشرفت نیروگاه های در دست ساخت

وی با اشاره به نیروگاه پرند همزمان با نیروگاه فردوسی در خراسان رضوی و عسلویه در جنوب کشور با سرمایه‌گذاری 420 میلیون یورو برای هر کدام و مجموعا 1.2 میلیارد یورو در حال اجرا است، گفت: نیروگاه پرند 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد واحد اول آن در آبانماه سال گذشته وارد مدار شد و واحد دوم نیز هفته آینده سنکرون می‌شود و چنانچه همه عوامل فنی مساعدت کنند هفته آینده در اختیار شبکه سراسری قرار خواهد گرفت و کمک موثری به صنعت برق کشور خواهد بود و کمی از خاموشی‌ها برطرف می‌شود.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: واحد سوم هم تا پایان سال جاری وارد مدار می‌شود و به این ترتیب بلوک سیکل ترکیبی پرند تکمیل می‌شود.

وی تامین آب مورد نیاز نیروگاه از فاضلاب پرند را از جمله امتیازهای آن برشمرد و گفت: ما به جای سفره‌های آب زیرزمینی و آب جاری با استفاده از تکنولوژی ACC حداقل استفاده از آب را داریم که کمترین مصرف را دارد و آب مورد نیازمان را نیز از فاضلاب پرند تامین می‌کنیم.

اضافه شدن 160 مگاوات به ظرفیت تولید برق در تهران تا هفته آینده

وی تاکید کرد: در حال حاضر آنچه در این نیروگاه اتفاق می‌افتد این است که راندمان از 33 درصد به بیش از 50 درصد می‌رسد و مجموعا  از کل 480 مگاوات برق تولیدی از این نیروگاه در صورت راه اندازی کامل، 160 مگاوات آبان ماه سال گذشته، 160 مگاوات هفته آینده و 160 مگاوات باقیمانده نیز تا پایان سال وارد مدار می‌شود و به این ترتیب این میزان برق به ظرفیت تولید در مجاورت تهران اضافه شده و می‌تواند جنوب تهران و اسلامشهر را تغذیه کند.

علی آبادی ابراز امیدواری کرد: با مساعدت وزارت نفت و نیرو از ظرفیت‌های قانونی استفاده شده و منابع لازم از محل صرفه‌جویی به این پروژه تخصیص یابد تا تکمیل شود و بقیه پروژه‌ها نیز اجرایی شود.

160 واحد گازی در صف تبدیل به سیکل ترکیبی

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی نیروگاه تبدیل به سیکل ترکیبی داریم افزود: علاوه بر نیروگاه‌های پرند، عسلویه و فردوسی، ارومیه، اردبیل، چابهار، غرب کارون، رودشور نیز با همین الگو در حال اجرای تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی هستیم. همچنین نیروگاهی در جنوب اصفهان و فارس نیز در صف تبدیل به سیکل ترکیبی هستند، مجموعا 160 واحد گازی داریم که مستعد تبدیل به سیکل ترکیبی هستند که 80 واحد 160 مگاواتی اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه با کمک مالی وزارت نیرو و نفت سال آینده نیروگاه‌های عسلویه و فردوسی نیز وارد مدار تولید خواهند شد تاکید کرد: ما در منطقه در زمینه صنعت نفت حائز رتبه هستیم و این یکی از افتخارات کشور است. کشور ما جزو بزرگترین سازندگان نیروگاه در سطح جهان است که جزء بهترین‌هاست، اما با مشکل برق مواجه هست. اکنون هیچ نقص  و ضعف فنی برای نیروگاه سازی وجود ندارد بلکه اشکال در اقتصاد صنعت برق است.

مدیر عامل مپنا با بیان اینکه برق با نرخ واقعی به مردم واگذار نمی‌شود گفت: به همین دلیل بازگشت سرمایه در این صنعت کند است و ما منابعی برای احداث نیروگاه نداریم اما باید گفت که در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی منابع از خود نیروگاه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی 600 میلیون متر مکعب و معادل آن 600 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی خواهد شد و اگر این پول به توسعه اختصاص داده شود بدون هیچ منابع اضافی هر  واحدهای بخار زیادی وارد مدار می‌شوند و ما بدون مصرف سوخت برق را  وارد شبکه می‌کنیم.

وی مدت زمان اجرای پروژه پرند را 30 تا 35 ماه عنوان کرد به شرطی که منابع تامین شود.

۸ هزار مگاوات نیروگاه جدید در انتظار تزریق منابع

علی آبادی خاطرنشان کرد: اگر برای همه 8 هزار مگاواتی که وعده داده‌ایم منابع تامین شود، در همین مدت چند ماهه و اگر به ترتیب بخواهیم کار کنیم طی مدت 5 سال می‌توانیم هشت هزار مگاوات برق وارد شبکه سراسری کنیم.

وی  اظهار داشت: تمام منابع لازم برای اجرای پروژه‌های سیکل ترکیبی از منابع غیردولتی بوده و هیچ پولی از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها دریافت نکرده‌ایم بلکه از مسیر فروش صکوک و اوراق سلف و ایجاد صندوق در بورس و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مپنا پروژه پرند اجرا شد که باید گفت در کمتر از دو سال به نرخ گاز طبیعی منابع تخصیص یافته برگشت داده می‌شود.

وی غیر از واحدهای فردوسی، عسلویه و پرند  نیروگاه های رودشور سه واحد توربین کلاس F ، نیروگاه سبلان با سه واحد بخار، ارومیه سه واحد، چابهار واحد یک  و کاشان یک واحد را نام برد که جمعا ۱۹ واحد در حال اجرا هستند و همزمان برای تمامی آنها سیکل ترکیبی اجرا می‌شود ضمن اینکه نیروگاهی در غرب کارون از همان ابتدا سیکل ترکیبی  اجرا می شود.

علی آبادی با بیان اینکه بخش بخار نیروگاه بهبهان نیز با سرمایه‌گذاری مشترک غدیر و مپنا وارد مدار شده افزود: نیروگاه سمنگان و گل گهر نیز همچنین نیروگاه قشم در دست اقدامی هستند.

وی بیان کرد: ما حدود ۶ هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث داریم که پیشرفت قابل ملاحظه ای دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در اقتصاد برق به این معنا است که درآمد کافی برای نیروگاه سازی در دست باشد افزود: در کشور ما برق ارزان است و رشد مصرف بی‌رویه است که در هیچ جای دنیا این گونه نیست.

پرمصرف ها در زمان پیک مصرف قیمت واقعی را بپردازند

وی با تاکید بر اینکه باید قیمت برق در زمان پیک مصرف برای پرمصرف‌ها افزایش یابد خاطرنشان کرد: اگر کسانی که زیاد مصرف می‌کنند پول واقعی آن را بپردازند جرائمی که گرفته می‌شوند با هزینه‌های برق برابری می‌کنند و به این ترتیب منفعت کشور و اقشار آسیب‌پذیر بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ما برای اجرای پروژه‌ها نیازمند منابع هستیم یادآور شد: اگر منابع به ما اختصاص یابد می‌توانیم سالانه هشت هزار مگاوات نیروگاه بسازیم اما به ما منابع اختصاص داده نمی‌شود ضمن اینکه باید اگر پول نیروگاه برنگردد سرمایه‌گذاران بعدی نیز تشویق به سرمایه‌گذاری نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: اولویت اول برای صنعت برق ما تبدیل واحدهای گازی و بخاری به سیکل ترکیبی است اگر انجام شود از محل صرفه جویی سوخت منابع بزرگی نصیب کشور می شود که نیازمند این پول از جایی جذب شود بلکه سوخت صرفه جویی شده در کمتر از دو سال همه هزینه را جبران می کند که میزان زیادی برق به کشور ارائه می دهد.

مدیر عامل مپنا با بیان اینکه اگر ماده 12 اجرا نشود نیروگاه‌های بعدی نیز با مشکل اساسی مواجه می‌شوند اظهار داشت:  از آبان تا کنون که واحد اول بخار نیروگاه پرند راه اندازی شده ما باید بخش عمده ای از پول حاصل از صرفه جویی در سوخت را می گرفتیم که هنوز دریافت نکرده ایم.

وی بیان کرد: برای اجرای پروژه‌های سیکل ترکیبی اگر منابع لازم که از محل صرفه‌جویی سوخت می‌گیریم اختصاص یابد می‌تواند نیازهای ما را برآورده کرده ضمن اینکه باید گفت ما حتی آماده‌ایم فرآورده بگیریم و آن را هزینه ساخت نیروگاه بعدی کنیم.

آماده ایم تا سال آینده ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم

وی با اشاره به آمادگی مپنا برای وارد مدار کردن 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید تا سال آینده بیان کرد: این به شرطی است که مطالبات خودمان را بگیریم و از همان محل نیروگاه بسازیم.

فرصت ویژه ایران برای بهره مندی از تبدیل ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه به سیکل ترکیبی در کشورهای همسایه

علی آبادی در پاسخ به سوال ایلنا درباره برنامه مپنا برای ساخت نیروگاه و صادرات برق به خارج از کشور اظهار داشت: بزرگترین کار و مزیت ما در صنعت برق می‌تواند صادرات برق باشد. در کشورهای همسایه 20 هزار مگاوات برق  از گازوئیل و غالسنگ و تولید می‌شود که ما می‌توانیم همه را گازی کنیم.

وی افزود: ما کشوری با پتانسیل‌های صنعتی و گازی داریم که فلر می‌شود که ما می‌توانیم این برق را به کشورهای همسایه صادر کرده و مبادلات را افزایش دهیم که هم اقدام بشردوستانه و هم اقدامی ملی است که درآمد هم برای ما خواهد داشت.

مدیر عامل مپنا تاکید کرد: نباید اجازه دهیم این ظرفیت و بازار آن به دست دیگر کشورها بیفتد چرا که ما امتیازات ویژه جغرافیایی داریم که باید از آن استفاده کنیم. ما در سراسر کشور خط لوله گاز داریم که می‌توانیم با قیمت مناسب تبدیل به برق کرده و صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صادرات به کشورهای همسایه به ویژه عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه باید جزو استراتژی‌های وزارت نیرو باشد، درباره وضعیت احداث نیروگاه و پروژه رمیله در عراق گفت: این پروژه به خوبی در حال انجام است فاز اول آن در شرف اتمام است البته این در حالی است که ما  تاکنون ریالی از منابع صندوق توسعه ملی برای این صادرات استراتژیک استفاده نکرده‌ایم. در این پروژه نزدیک دو میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت.

آخرین وضعیت ساخت نیروگاه در عراق

وی افزود: این پروژه نزدیک ۲ هزار میلیارد دلار صادرات برای ۳ هزار مگاوات نیروگاه است که در بصره ایجاد می‌شود که گاز نیز از ایران تامین می‌شود که  البته امیدواریم صندوق توسعه ملی کمک کند که بخش‌های بعدی تکمیل شود.

وی یادآور شد: احداث نیروگاه در خارج از کشور علاوه بر اشتغال‌زایی درآمد خوبی را نصیب کشور کرده و منافعی را نیز برای کشورهای همسایه به دنبال دارد.

علی آبادی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر کشور نیازمند وحدت است باید انتقادات سازنده باشد و به دولت کمک کنیم که بتوانیم از بحران عبور کنیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه مشکل خاموشی‌ها به راحتی قابل حل است و تا سال آینده برطرف می‌شود یادآور شد: نیروگاه بادی و خورشیدی خوب است اما اولویت ما بخش بخار نیروگاهی است چرا که هم ارزان‌تر است و هم صد در صد ساخت داخل بوده و اشتغالزایی نیز خواهیم داشت و می‌توانیم بدون مصرف سوخت برق تولید کنیم.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا