اقتصادیصنعت و تجارتنفت و انرژی

مطالعه خط انتقال صادرات نفت گوره به پایانه جاسك آغاز شد

عملیات بررسی و مطالعه خط انتقال صادرات نفت از تلمبه خانه گوره در حوزه شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران به پایانه نفتی جاسك روز چهارشنبه با حضور معاونان مدیرعامل شركت ملی نفت ایران آغاز شد.

فرخ علیخانی مدیر تولید شركت ملی نفت ایران و رضا دهقانی مدیر توسعه و مهندسی شركت ملی نفت ایران و جمعی از مدیران و كارشناسان شركت مهندسی و توسعه نفت ( متن) و همچنین مدیرعامل و مدیران و روسای عملیاتی و فنی شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران از بخش های A,B,C تلمبه خانه گوره بازدید و طرح مطالعه انتقال نفت از تلمبه خانه گوره به پایانه های نفتی بندر جاسك را كلید زدند.
در این بازدید ، مطالعه انتقال نفت فوق سنگین از تلمبه خانه گوره به پایانه بندر جاسك آغاز و واحد C تلمبه خانه گوره به طور آزمایشی پیش راه اندازی شد.
مدیرعامل شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران در این بازدید با اشاره به نقش حیاتی تلمبه خانه گوره به عنوان شاهرگ اقتصادی كشور ، خواستار نگاه ویژه مسئولان به این طرح ملی شد.
هوشنگ صیدالی ابراز امیدواری كرد: با تلاش دولتمردان و به همت فرزندان بخش نفت ایران زمین ،تحریم های نفتی دشمنان بی اثر خواهد شد.
وی تصریح كرد: انجام خدمات بزرگی چون ایمن سازی خطوط لوله و احیای تلمبه خانه گوره ( C ) بعد از 30 سال با وجود مشكلات و تنگناهای تحریم نشان از توانمندی و همدلی مثال زدنی نیروهای متخصص در مجموعه شركت نفت و گاز گچساران برای ادامه فعالیت بخش تولید نفت دارد.
صیدالی اضافه كرد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران است كه بی وقفه برای چرخاندن قلب اقتصادی ایران یعنی تولید نفت در تلاش است.
مدیرعامل شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران ادامه داد: تحریم ها فرصتی است تا با دانش فنی و عملیاتی متخصصان داخلی كارهای بر زمین مانده از جمله ایمن سازی خطوط لوله ، توپك رانی عملیاتی نقاط حساس ،تعمیرات اساسی تاسیسات،تجهیزات و تعمیرات اساسی شبكه های انتقال انجام شود.
تلمبه خانه گوره نفت تولیدی 5 شركت بهره بردار نفت و گاز كارون، مارون، گچساران، آغاجاری و مسجدسلیمان را برای صدور به اقصی نقاط جهان، به شركت پایانه های نفتی ایران در جزیره خارك ارسال می كند.
این تلمبه‌خانه در مجاورت روستای سیاهمكان با انتقال نفت از حوزه های نفتی به پایانه های خلیج فارس بعنوان گلوگاه حیاتی و اقتصادی كشور آمادگی ارسال بیش از 3 میلیون بشكه نفت در روز را دارد.
نفت هزاران چاه از اهواز، مسجد سلیمان، آغاجاری، اندیمشك و امیدیه كه در خشكی استخراج می‌شود به این منطقه می‌آید.نفت در تلمبه خانه گوره پمپاژ،سپس به جزیره خارك ارسال و از آنجا هم تحویل نفتكش‌ها می‌شود.
این مركز در طول فعالیتش كه بیش از 50 سال از آن می‌گذرد حتی برای لحظه‌ای هم از كار نیفتاده و زمان جنگ كه چندبار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت با همت مهندسان و تكنیسین‌ها راه اندازی و به كار خود ادامه داد.
شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران یكی از پنج شركت بهره بردار بزرگ نفتی در كشور است كه 20 درصد نفت كشور را تولید می كند.
این شركت دارای 10 واحد بهره برداری، 10 واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمك زدایی و بیش از 6 هزار و 700 كیلومتر خط لوله انتقال نفت است.
میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است كه در محدوده شهرستان گچساران در استان كهگیلویه و بویراحمد و در فاصله 220 كیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد.
شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌كند.
محدوده فعالیت این شركت در استان های خوزستان ،كهگیلویه و بویراحمد ،بوشهر و فارس است.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا