اقتصاد بین المللاقتصاد مقاومتیاقتصادیبازرگانیصنعت و تجارت

موقعیت استثنایی سواحل مکران برای ترانشیپ کالا

«مکران؛ گنج آشکار»

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان “امارات در ته یک کوچه بن‌بست قرار دارد”، گفت: سواحل مکران برای ترانشیپ کالا در منطقه استثنایی است.

به گزارش اقتصاد روز؛ بهروز آقایی با تشریح جایگاه ویژه بندر چابهار در تأمین کالای اساسی و ترانزیت کالا اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 8 کشتی حامل کالای ترانزیتی هند به افغانستان شامل گندم و شکر در بندر چابهار پهلوگیری و تخلیه و بارگیری شده است، ضمن اینکه 4 فروند کشتی کاملاً ترانزیتی حامل کالای افغانستان به‌مقصد هند و چین در این بندر بارگیری شده است.

وی ادامه داد: در مجموع سهم ترانزیت کالا به‌مقصد افغانستان از کل عملکرد کانتینری بندر چابهار تا پایان ماه گذشته میلادی 23 درصد و سهم ترانزیت از مبدأ افغانستان نسبت به کل عملکرد کانتینری بندر چابهار تا پایان ماه گذشته میلادی 5 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از ضرورت‌های کنونی این است که بتوانیم سوبسید خوبی را به بخش‌های صادرات و ترانزیت اختصاص دهیم. باید برای صاحب کالا و کامیوندار جابه‌جایی کالا مقرون به صرفه باشد. مهم‌ترین اصل برای صاحب کالا، کاهش قیمت تمام‌شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هرچقدر تردد و ترافیک را به چابهار افزایش دهیم، هزینه حمل کالا و در نهایت قیمت تمام‌شده آن کاهش می‌یابد. در بخش هزینه‌های دریایی توفیق‌های خوبی داشته‌ایم؛ در این راستا چهار مشوق را در راستای افزایش فعالیت‌ها برای بندر چابهار اخذ کرده‌ایم.

آقایی در این باره توضیح داد: بر این اساس اگر صاحب کالایی بخواهد مواد معدنی را به بندر چابهار بیاورد سه ماه از انبارداری معاف خواهد بود، یا این که اعلام کرده‌ایم چنانچه کسی کانتینر خالی خود را به بندر چابهار بیاورد به‌شرط آن‌که با کالای صادراتی این کانتینر از بندر خارج شود 3 ماه معافیت انبارداری دارد. همین کانتینر 50 درصد در هزینه تخلیه و بارگیری مشمول تخفیف می‌شود.

وی مهم‌ترین هدف از این اقدامات را رونق صادرات اعلام و تأکید کرد: مواد معدنی در شرایط کنونی خیلی می‌تواند برای اقتصاد ایران راهگشا باشد، ضمن این‌که می‌تواند به‌راحتی جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود.

وی همچنین تأکید کرد: هرچه ایرانی‌ها پرپتانسیل‌تر و پرانرژی‌تر باشند، استکبار را خسته‌تر می‌کنند و آنها در محدود کردن ایران ناامید خواهند شد، همان‌گونه که این اتفاق افتاده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر بندر چابهار در صادرات و ترانزیت کالا، ابراز کرد: کاری که در بنادر کشور انجام می‌شود، ترانشیپ است. وقتی یک کشتی بزرگ به بنادر می‌آید مانند یک اتوبوس خط واحد است که نمی‌تواند وارد کوچه‌ها شود.

آقایی ادامه داد: ایستگاه اتوبوس در خیابان‌های اصلی است و ایستگاه خطوط کشتیرانی بزرگ نیز در بنادر بزرگ است. عمق این بنادر بیشتر و مسیر دسترسی آنها به دریا نزدیک‌تر است.

وی با تشبیه خلیج فارس به کوچه اضافه کرد: واقعیت آن است وقتی وارد خلیج فارس می‌شویم مانند این است که وارد یک کوچه شده‌ایم. در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، چابهار بهترین منطقه ترانشیپی است.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همواره می‌فرمایند چابهار گنج پنهان است، یا می‌فرمایند “هر زمان ما به دریا رسیده‌ایم، متوقف شده‌ایم.”، واقعیت هم همین است، سواحل ایران باید این‌گونه باشد؟

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که کشور امارات از ظرفیت ایران تبدیل به امارات شده است. باید باانگیزه‌تر باشیم و وظیفه خودمان را انجام دهیم. اگر به اهداف تدوین‌شده برای چابهار برسیم، ایران به یک اقتصاد درون‌زا، برون‌گرا به تمام معنا تبدیل می‌شود.

وی با بیان این‌که امارات در ته یک کوچه بن‌بست قرار دارد، افزود: ایران نزدیک‌ترین مسیر ترانزیت کالا برای کشورهای CIS است، در ترانشیپ نیز موقعیت ایران از اماراتی‌ها بسیار بسیار بهتر است و در سواحل مکران یک ظرفیت استثنایی برای این کار داریم، این مسئله را به‌راحتی می‌توان مدیریت کرد و به‌عنوان نمونه در موضوع افغانستان موفقیت بسیار بزرگی داشته‌ایم.

منبع: تسنیم

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا