اقتصاد بین المللاقتصادیبانک و بیمه

نسخه یک کارشناس بازار برای کاهش قیمت دلار

ایجاد مناطق آزاد ارز و طلا بهترین راهکار برای کاهش شدید قیمت دلار است.

به گزارش اقتصاد روز، سید علی اصغر سادات شریف با بیان این که دولت به جای آزاد کردن واردات ارز برای همه افراد جامعه، چند نقطه را برای ایجاد مناطق آزاد ارز و طلا در نظر بگیرید افزود : در اين مناطق ارز و طلا به نرخ حقیقی و بدون حباب ارائه شود و از این مناطق با نظارت دولت و سیستم‌های ذی صلاح وارد بازارهای ارز کشور شود.

وی با به این که در شرایط کنونی که دشمن در افکار خام و ساده لوحانه خود قوطه ور است و در یک جنگ به ظاهر تمام عیار اقتصادی قرار گرفته ایم و حربه دشمن ناثبات کردن بازار ارز و در پی آن گرانی تمام اجناس و مایحتاج مردم است تصریح کرد : افزایش بی رویه و غیرعادی قیمت دلار در این جنگ اقتصادی یک دستاویز خوب برای دشمن است که لطمات آن مستقیما به معاش و اقتصاد خانواده خدشه وارد خواهد کرد.

این کارشناس بازار افزود : این افزایش بی رویه و غیر عادی کار همان دلسوزان آزادی است که برای شعار دروغین خود زندگی و معاش مردم را هدف قرار داده اند و حاضرند که مردم ایران دچار مشکلات گرانی و تورم شده تا آنها به هدف شوم خود برسند.

سادات شریف افزایش عرضه دلار در بازار برای متقاضی متناسب با درخواست را یکی از راه‌های مقابله با این هجوم برشمرد و گفت : حذف کارت ملی برای خرید دلار ، کنار گذاشتن بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت یا نیمه دولتی یا خصوصی متصل به بنگاه‌های دولتی از گروه متقاضیان و در اختیار قرار دادن دلار بدون محدودیت به مردم را از دیگر پیشنهادات برای کاهش و ثبات نرخ ارز است.

وی بانک‌ها و شرکت های سرمایه گذاری وابسته به بانک‌ها را یکی از دلایل افزایش تقاضا دانست و اظهار داشت : اگر دولت به بانک مرکزی دستور بدهد که مبالغ حاصله از مابه‌التفاوت خرید و فروش ارز دولتی توسط بانک ها را به نفع بانک مرکزی برداشت کند تا این بازار دیگر جذابیتی برای آنها نداشته باشد دیگر خود را در محیط و جبهه دشمن قرار نمی دهند و با حذف سرمایه بانک‌ها از تقاضای خرید دلار تب بازار ارز کمی خوابیده و به سمت ریزش قیمت دلار نزدیک می شویم.

وی ادامه داد : قیمت دلار در بازار ایران هر روز با نرخ درهم تعیین می شود که اگر به جای درهم از یوآن چین به جهت این امر استفاده شود و در مدت زمان بیشتری دلار از بازار کاری و تجارت و اقتصادی حذف و جای خود را به یوآن و روبل بدهد دیگر دشمن حربه خود را از دست خواهد داد.

به گفته سادات شریف دولت می بایست در حین تنظیم بازار پول هایی که شرکت های وابسته به سیستم‌های قبلی از مسیر دلالی ارز و ملک و با استفاده از رانت به دست آورده اند که هنوز برای آب به آسیاب دشمن ریختن این پول ها را وارد بازار می کنند را شناسایی و این پول ها را مصادره و مسولین این شرکت ها و عواملشان اعمال قانون شوند تا درس عبرتی برای سایرین و افراد سودجو باشد و این اموال به بیت المال برگردانده شود.

وی با بیان این که اگر عرضه در بازار به نرخی که روی یوآن یا روبل بسته می‌شود و به قیمت حقیقی باشد دیگر شاهد ایجاد چنین محیطی نخواهیم بود تصریح کرد : با این کار به مرور تاثیرگذاری درهم امارت در قیمت گذاری دلار در بازار ایران برداشته شده و دلار به قیمت حقیقی در بازار ارائه می شود که سودی برای دلال ها نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس بازار وقتی که این پول ها با نرخ حقیقی وارد بازار شده و همه صرافی‌ها دلار داشته باشند و اجازه خرید و فروش داشته باشند دیگر دلال ها و واسطه هایشان از بیرون صرافی جمع شده و مردم بدون کارت ملی و به قیمت روز با نرخی که با یوآن یا روبل بسته شده را تحويل می گیرند .

منبع: ریال نیوز

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا