صنعت و تجارتنفت و انرژی

«نفت شهری ها» در حسرت بازگشت

ساکنان منطقه مرزی «نفت شهر» در شهرستان قصرشیرین که با آغاز جنگ تحمیلی و اشغال آن از سوی رژیم بعث مجبور به مهاجرت شدند، پس از گذشت 37 سال همچنان منتظر بازگشت به سرزمین مادری خود هستند.

به گزارش اقتصاد روز، به نقل از ایرنا نفت شهر از توابع بخش سومار در قصرشیرین در 72 کیلومتری جنوب این شهرستان واقع شده است که تا قبل از جنگ تحمیلی آوازه بلندی داشت و یکی از مدرن ترین مناطق غرب کشور بود که از امکانات بسیار خوبی از جمله فرودگاه، سینما، مدرسه و گاز کشی برخوردار بود.
منطقه مرزی نفت شهر که در اصطلاح محلی به «نفت شاه» معروف است، دارای چاه های نفت است که روزانه 20 هزار بشکه آن از طریق تلمبه خانه با خط انتقال به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می شود.
این منطقه همچنین دارای زمین های کشاورزی بسیاری است که تا چند سال اخیر آلوده به مین و مواد منفجره بود که با اقدام های موثر نیروهای پاکسازی هم اکنون تمام اراضی کشاورزی منطقه از مین و مواد منفجره پاکسازی شده است.
نفت شهر تا قبل از جنگ تحمیلی پنج هزار تن جمعیت داشت که در جریان جنگ و با اشغال آن از سوی نیروهای بعثی خالی از سکنه شد و پس از بازپس گیری از نیروهای بعثی این منطقه مرزی به دلیل حضور نیروهای نظامی و میادین مین ، شرایط بازگشت ساکنانش را نداشت.
با پاکسازی اراضی آلوده به مین این منطقه و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، امیدها برای حضور و بازگشت اهالی این منطقه پس از گذشت سال ها دوری از خانه و کاشانه خود زنده شد و ساکنان آن برای ساختن زندگیشان در زادگاه مادری خود اعلام آمادگی کردند.
دولت این انتظار چندین و چند ساله مردم را پاسخ داد و عملیات بازسازی نفت شهر و زیرساخت های آن با نام امام جواد الائمه (ع) از شهریور سال 93 آغاز شد.
بازسازی نفت شهر بزرگترین هدیه دولت تدبیر و امید به ساکنان مرزدار غیور و دلاور این منطقه که سال های سال برای چنین اتفاق مهمی لحظه شماری می کردند.
ایجاد بازارچه مرزی سومار – مندلی ، وجود تاسیسات نفتی ، منابع آب مناسب و در دسترس با بهره برداری از سد کنگیر ، اجرای طرح سامانه گرمسیری ، اجرای طرح بزرگ کشاورزی و باغداری از جمله ظرفیت های مهمی است که در این منطقه مرزی زمینه ساز بازگشت مردم به زادگاهشان است.
بنا به گفته مسئولان تاکنون بیش از 500 خانوار برای بازگشت به نفت شهر و سکونت در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند که همین امر عامل مهمی برای بازسازی کامل این منطقه مرزی محسوب می شود.
تعدادی از نفت شهری ها در هفته جاری در این منطقه مرزی با استاندار کرمانشاه و جمعی از مسئولان دیدار کردند و از میل و رغبت خود برای حضوری دوباره و ساختن زندگی نو در نفت شهر سخن گفتند.
نفت شهری ها اعلام کردند 38 سال است که انتظار می کشند تا بتوانند به آوارگی و مهاجرت اجباری به دیگر مناطق کشورمان پایان دهند و در سرزمین مادری خود و در این خطه مرزی به زندگی خود و فرزندانشان ادامه دهند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا