اجتماعیبهداشت و درمانشهریمحیط زیست

نفس‌های دودگرفته پایتخت

قصه پر غصه تکراری این روزهای هوای تهران دم از دود و آلودگی می زند که نفس های دود گرفته را در شرایط کرونایی سخت تر کرده و رنگ زمستانی را در هاله ای از خاکستر آلایندگی برده است.

به گزارش اقتصاد روز، از روز یکشنبه هفتم دی ماه، با وضعیت جوی پایدار آلودگی هوای تهران شدت گرفت و شاخص آلودگی در روز دهم دی ماه در بسیاری از مناطق و ایستگاه های سنجش کیفیت از ۱۸۲ گذشت و با قرار گرفتن در شرایط قرمز نفس کشیدن را برای همه گروه های جامعه سخت کرد.

بر اساس آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، امسال ۲۰ درصد تعداد روزهای آلوده برای گروه های حساس نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است بر این اساس از ابتدای امسال تا کنون ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس از جمله زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان رقم خورد در حالی که سال گذشته در همین مدت تنها ۵۹ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس به ثبت رسیده بود.

آمارها و شاخص هایی که هشدار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را برای همه اقشار جامعه به صدا درآورد و با صدور اطلاعیه‌ای از اوج‌گیری آلودگی هوا و قرار گرفتن در شرایط ناسالم خبر داد و از عموم شهروندان درخواست کرد از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر به جد خودداری کنند و در مناطق ۲۲ گانه تنها در شرایط ضروری از منزل خارج شوند.

طبق این اطلاعیه، شاخص ۲۴ ساعت گذشته کیفیت هوای تهران ۱۶۵، اعلام شده بود و از ابتدای سال جاری، امروز اولین روزی است که به واسطه افزایش آلاینده ذرات معلق، شاخص کیفیت هوا به شرایط ناسالم برای همه رسیده و این در شرایطی است که از ابتدای سال تنها دو روز ۲۶ تیر و اول مرداد شرایط ناسالم برای همه را شاهد بودیم که البته هر دو روز به دلیل افزایش آلاینده اُزُن بود.
براساس این اطلاعیه، در حال حاضر با توجه به انباشت آلاینده‌ها، کیفیت هوا در بیشتر مناطق تهران در محدوده ناسالم قرار دارد و عدم وزش باد مؤثر، سبب تجمع آلاینده‌ها شده و کیفیت هوا در بیشتر نواحی در وضعیت نامطلوب خواهد ماند و با افزایش ترافیک شامگاهی، تداوم وضعیت ناسالم در اغلب مناطق تهران دور از انتظار نخواهد بود.

در همین راستا بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی استان تهران تا یکشنبه هفته آینده (۱۴ دی) به خاطر سکون جوی، وضعیت آسمان تهران در مناطق شهری و پرتردد غبار آلود تهران همراه با کاهش کیفیت هوا تا شرایط ناسالم برای همه افراد و در بعضی ساعات تا شرایط بسیار ناسالم پیش‌بینی شده است.

حال ناخوش تهران

همه آمارها خبر از حال ناخوش تهران دارد حالی که این روزها کرونا نیز زخمی بر آن زده و مردم را نسبت به هوای خاکستری تهران بی اعتماد کرده است.

مرحم هوای تهران اجرای قانونی است که همچنان بی فروغ مانده، قانونی با عنوان «هوای پاک» با ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره که در تیر ماه ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس شورای نگهبان رسیده و در مرداد ماه همان سال از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد را در اذهان عمومی برجسته کرد. این قانون ۱۳ آیین نامه دارد که چندین دستگاه اجرایی و مدیریت شهری و وزارت خانه را موظف به انجام اموری مشخص کرده است تا شاید با برنامه ها و طرح های بلند مدت از شدت این آلودگی بکاهند.

تعطیلی احتمالی تهران به خاطر آلودگی هوا
داستان آلودگی هوای تهران تنها به اینجا ختم نشد بلکه باعث برگزاری کارگروه اضطراری آلودگی هوا به ریاست استاندار تهران شد انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه این جلسه که با حضور دستگاه های متولی از جمله محیط زیست، شرکت کنترل کیفیت و سایر نهادهای متولی برگزار شده بود به خبرنگاران گفت که با توجه به غلظت آلاینده ها در صورت تصویب هیات دولت احتمال تعطیلی یک تا دو روز تهران در هفته آینده وجود دارد.

وی گفته است که طبق مصوبه ۶ دی ماه ستاد ملی کرونا مبنی بر تفویض اختیار به استانداران جهت کنترل آلودگی هوا به ویژه برای استان های تهران و البرز، دستگاه هایی مسئول در این جلسه طبق تقسیم کار صورت گرفته مکلف شدند تا اقدامات را پیگیری کنند.

توقف فعالیت های ساختمانی با ایجاد آلایندگی

استاندار تهران راهکارهای این جلسه را توقف فعالیت های ساختمانی با ایجاد آلایندگی، ممنوعیت تردد کامیون ها در شب، جلوگیری از تردد کامیون هایی با بالای ۲۰ سال عمر، توقف موتور سیکلت های فاقد معاینه فنی و همچنین همکاری و مشارکت مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی و ماندن در خانه جز شرایط ضروری عنوان کرده است.

آلودگی هوای تهران در زمستان ناشی از ذرات معلق زیر ۲ و نیم میکرون است که این آلایندگی بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از دو منبع صنایع آلاینده و حمل و نقل در پایتخت نشات می گیرد.

صنایع آلاینده وحمل و نقل دو متهم اصلی آلودگی هوای تهران

حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه حمل و نقل، بیشترین سهم آلودگی را خودروهای دیزل دارد گفته است: این خودروها شامل کامیون‌ها اتوبوس‌های سرویس، اتوبوس‌های شرکت واحد و مینی‌بوس‌ها می‌شود.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات سال ۹۶، اگر صنایع در حال حاضر بیش از آن چیزی که در سال‌های قبل بوده سوخت پرگوگرد بسوزانند در رتبه قبل از حمل و نقل آلاینده‌های تهران قرار دارند و بعد از حمل و نقل، صنایع بیشترین نقش را در تولید ذرات معلق داشته اند و در حال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی به پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع باز می‌گردد که به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی، سوخت پرگوگرد بیشتری می‌سوزانند و ذرات معلق بیشتری تولید می‌کنند، احتمال می‌رود سهم صنایع در آلایندگی هوای تهران از حمل و نقل بیشتر شده باشد.

طبق گفته این مسئول؛ بدون تردید صنایع از منابع اصلی آلودگی هوای تهران هستند، این موضوع هنگامی بیشتر به چشم می‌آید که در یک روز تعطیل و خلوت که خودروهای کمتری در سطح شهر تردد می‌کنند، آلودگی هوا بالا می‌رود که مسلماً این افزایش از منبع دیگری به جز حمل و نقل تولید می‌گردد و این منبع، عموماً صنایعی است که آلودگی آنها وارد شهر می‌شود.

نقش موتورسیکلت های بدون معاینه فنی نیز در زمینه آلودگی هوا بی تاثیر نیست بر اساس اعلام متولیان امر سهم ۱۰ تا ۱۲ درصدی موتورسیکلت ها در آلودگی هوا همچنان پابرجاست زیرا از سه میلیون موتور سیکلت در تهران زیر ۵۰ مورد تنها معاینه فنی دارند.

پلمب واحدهای آلاینده صنعتی درپایتخت

اداره کل حفاظت محیط زیست یکی از متولیان نظارت بر کنترل آلودگی هوای تهران است که طبق اعلام این نهاد، از ابتدای هفته تاکنون در مجموع بیش از یک هزار و ۹۸۰ واحد صنعتی توسط گشت های محیط زیست در سطح استان پایش شدند که از این میان ۱۱ واحد آلاینده پلمب شد.

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره گفته است: در پایش های انجام شده ۱۵۴ واحد اخطاریه توقف فعالیت دریافت کردند و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شد و همچنین به حدود ۱۴۹ واحد نیز اخطاریه آلودگی محیط زیستی ابلاغ شد که در مجموع اخطاریه های قانونی محیط زیست به واحدهای صنعتی، صنفی و کارگاهی آلاینده به عدد ۳۰۳ رسید.

اما آلودگی هوای ناشی از پسماند سوزی معضل دیگری است که در سطح شهر شاهد آن هستیم و ۱۷ مورد آن توسط محیط زیست مشاهده و نسبت به جلوگیری از تعدادی آتش سوزی های دیگر اطفای حریق شده است.

اما نقش مازوت در آلودگی هوای این روزهای تهران

بر اساس اعلام محیط زیست از ابتدای هفته تا کنون، مخازن مازوت سوز صنایع بزرگ مقیاس در حوزه شهر تهران و حومه نیز پایش و کنترل و ازعدم استفاده آن‌ها از سوخت مازوت اطمینان حاصل شده است و درخصوص فعالیت های کارگاهی پراکنده که ظرفیت سوزاندن مازوت هرچند اندک نیز موجود بود اخطاریه لازم صادر و از ادامه فعالیت جلوگیری شده است.

نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران از صنایع، معادن، واحدهای صنفی و شهرک های صنعتی استان همسو با مصوبات جلسه اضطرار آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت تا کمی از شدت این هوای آلوده کم کند.

هوای این روزهای تهران جدای از باد و باران، یاری همه دستگاه ها و شدت و برخورد با تخلف واحدهای آلاینده و اصلاح سیستم حمل و نقل را می طلبد تا شاید از بار آلودگی بکاهد.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا