اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

نقشه راه جهش تولید از زبان اقتصاددانان

تحقق جهش تولید از نظر کارشناسان اقتصادی به الزاماتی همچون هدایت نقدینگی به سمت تولید و صادرات، افزایش تولیدات دانش‌بنیان، اصلاح قوانین مالیاتی و گمرکی به نفع تولیدکنندگان، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از ساختار اقتصادی کشور و… احتیاج دارد که به اعتقاد آن‌ها ابتدا باید تولید آسیب‌شناسی شود و سپس برنامه و استراتژی مشخصی برای جهش تولید تعیین شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ايسنا، طبق عادت هرساله امسال هم نام‌گذاری سال صورت گرفت که در پی آن و در نهایت سال ۱۳۹۹، نام جهش تولید را با خود به یدک می‌کشد. آنچه پس از این نام‌گذاری مورد توجه و اهمیت زیادی قرار گرفت و همچنان هم ادامه دارد، شناسایی و رفع موانع یا الزامات تحقق شعار سال جاری است که کارشناسان اقتصادی به بررسی و تحلیل این موضوع پرداختند.

گام اول شناسایی موانع جهش تولید است

از نظر کارشناسان، ابتدا برای تحقق شعار سال جاری باید یک برنامه و استراتژی معینی درنظر گرفته شود که طبق آن برای رسیدن به جهش تولید حرکت کنیم و اولین گام این برنامه، شناسایی موانع برای رسیدن به این امر و رفع آن‌هاست که لیست بلندی از این موانع مطرح کردند.

نرخ بیکاری و تورم بالا، نوسانات نرخ ارز، تحریم‌های شدید اقتصادی، رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی منفی از جمله و بخشی از موانع جهش تولید برای تحقق هستند و به گفته بهنام ملکی – کارشناس اقتصادی – حمایت از جهش تولید به یک آسیب‌شناسی منصفانه نیاز دارد تا در پی آن مشخص شود، تولید در کجا ضعف دارد.

جهش تولید به چه چیزهایی نیاز دارد؟

علاوه بر رفع موانع جهش تولید، کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که شعار سال جاری به یکسری از اقدامات و الزامات نیاز دارد که هدایت نقدینگی به سمت تولید و صادرات، افزایش تولیدات دانش‌بنیان، اصلاح قوانین مالیاتی و گمرکی به نفع تولیدکنندگان، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از ساختار اقتصادی کشور تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری، ایجاد انعطاف در اقتصاد، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، ارتقای عوامل تولید و مولدسازی فعالیت‌های اقتصادی از جمله این موارد است.

در این زمینه علی مزیکی – یک کارشناس اقتصادی دیگر – معتقد است که دولت باید نقش انعطاف‌پذیری در اقتصاد را در راستای جهش تولید ایفا کند و اگر برای بخش خصوصی انگیزه‌های بلند مدت ایجاد شود؛ به نحوی که برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای تولید و سرمایه‌گذاری انجام بدهند، می‌توان به تحقق جهش تولید امیدوار بود.

همچنین مرتضی عزتی – اقتصاددان دیگری – می‌گوید اگر بتوانیم سرمایه زیادی را برای اقتصاد فراهم کنیم، اصلی‌ترین عامل جهش تولید را فراهم کرده‌ایم و دومین عامل موثر در این زمینه، نیروی انسانی مناسب است که تقریبا کشور نیروی انسانی مناسب را دارد.

تفاوت رونق با جهش تولید

یکی دیگر از ابعاد مهم جهش تولید، مقایسه آن با رونق تولید و اینکه در سال گذشته به این مهم دست یافته‌ایم یا خیر که طبق اعتقاد اکثر کارشناسان در سال گذشته رونق تولید به معنی واقعی کلمه رخ نداده و راه زیادی برای رسیدن به جهش تولید وجود دارد.

از آنجا که سال گذشته به رونق تولید نامگذاری شده بود، این سوال پیش آمد که تفاوت آن با جهش تولید چیست و با جهش تولید چه تغییراتی برای تولید ایجاد می‌شود که به اعتقاد یک کارشناس اقتصادی_کمیل طیبی این دو مفهوم تفاوت ماهوی اقتصادی ندارند، زیرا ابزارهای یکسانی همچون سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، بهبود محیط کسب‌وکار و… دارند. رونق تولید یا جهش تولید به معنی ایجاد ظرفیت‌های جدید برای تولید، کسب درآمد، سرمایه‌گذاری، اشتغال و… است اما اگر مراحل توسعه در این دو مفهوم را مقایسه کنیم، در رونق تولید باید به تولید انبوه برسیم درحالیکه در جهش تولید باید گام‌های بلندتری در ظرفیت‌های اقتصادی برداشته شود تا جهش صورت بگیرد.

دولت چگونه می‌تواند به جهش تولید کمک کند؟

نقش دولت و بخش خصوصی نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در تحقق جهش تولید است که دولت باید نقش حمایت‌کننده و انگیزه‌ دهنده را برای تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی بازی کند تا با ایجاد محیط امن و اطمینان‌بخش برای سرمایه‌گذاری آن‌ها و با تزریق سرمایه بتواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

در این زمینه کمیل طیبی – یک اقتصاددان – معتقد است که بخش خصوصی باید بازوی فعالیت‌های اقتصادی باشد، زیرا این بخش می‌تواند انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری را ایجاد کند که دولت در این زمینه باید با تسهیلات، تشویق و حمایت، انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اعلام کرد که دولت همچنین از طریق سیاست‌هایی همچون تامین منابع مالی، ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری، تعدیل محیط کسب‌وکار، اصلاح قانون کار می‌تواند در تقویت نقش بخش خصوصی در اقتصاد و جهش تولید نقش داشته باشد.

بنابراین، از آنجاکه تولید موتور محرکه اقتصاد است و روشن شدن این موتور و حرکت آن با سرعت زیاد به سمت افزایش تولیدات، نقش بسیار مهمی در اقتصاد و معیشت مردم دارد که از تولیدکنندگان گرفته تا دولت باید به وسیله ارتقای کیفیت محصولات و تزریق سرمایه و حمایت از تولیدات داخلی موتور اقتصاد را روشن نگه دارند تا جهش تولید عملیاتی شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا