اجتماعیبهداشت و درماندسته‌بندی نشده

نقش موثر دهیاری‌ها در کنترل و پیشگیری انتشار کرونا در روستاها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، دهیاری‌ها نقش موثری در کنترل و پیشگیری آن در روستاها و ارائه خدمات و نیز کمک به حفظ سلامت روستاییان ایفا کرده‌اند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ايرنا،سعیدرضا جندقیان با تشکر از دهیاران و شوراهای اسلامی روستا برای انجام اقدامات مؤثر و قابل‌توجه صورت گرفته در زمینه کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا افزود: تشکیل جلسات ستاد مقابله با ویروس کرونا در روستاها به صورت منظم برای هماهنگی برنامه‌ها و اقدامات و ارائه گزارش به مراجع مربوطه و همچنین توسعه پوشش بیمه‌های لازم برای دهیاران و کارکنان دهیاری نظیر بیمه‌های‌ مسئولیت‌مدنی و سایر موارد از جمله اقدامات دهیاری ها در این زمینه است.
وی ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا رعایت نکات ایمنی برای به‌ کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در پاکسازی، تنظیف و گندزدایی روستا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت‌.
جندقیان تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف در روستاها، استفاده از تجهیزات ایمن و دارای استانداردهای لازم در انجام امور مربوطه از سوی دهیاری‌ها مورد توجه قرار گرفته و استمرار هماهنگی و همکاری با دستگاه های ذیربط در پاکسازی معابر و اماکن عمومی روستا با بهره‌گیری از مواد شوینده و بهداشتی استاندارد نیز اعمال شده است.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: کمک به فرهنگ سازی و آموزش روستاییان در جهت رعایت بهداشت فردی و عمومی و تاکید بر عدم برگزاری اجتماعات و مراسم‌های فرهنگی و ورزشی در روستا نیز مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود:بر این اساس دهیاران نیز اقدامات آموزشی و بهداشتی را به روستاییان از طریق نصب موارد آموزشی در اماکن عمومی به ویژه مساجد، ساختمان دهیاری و در مجامع روستا و اعلام کرده اند.
جندقیان با اشاره به همکاری با خانه بهداشت و همه مراکز درمانی در سطح بخش در خصوص اطلاع‌رسانی مناسب در موارد مرتبط به ساکنان روستا نیز خاطرنشان کرد: موارد مشکوک به ابتلا به کرونا به مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت اعلام می شود.
وی با بیان اینکه نظارت و تأکید بر رعایت بهداشت در اماکن عمومی روستا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، گفت: نظارت بر رعایت اصول بهداشتی در آرامستان ها و غسالخانه‌های روستایی بر اساس مفاد دستورالعمل‌های ابلاغی و بهره‌گیری از ظرفیت خیران برای تأمین و توزیع تجهیزات و اقلام بهداشتی در روستا نیز از اقدمات دهیاران در زمینه مبارزه و مقابله با ویروس کرونا در روستاها است.
جندقیان تاکید کرد :هماهنگی با سازمان‌های مردم نهاد برای استفاده از توان تخصصی و ارتباطات موجود آنها جهت کمک به انجام وظایف دهیاری‌ها از دیگر اقدمات دهیاری هاست و همچنین کمک به فرهنگ‌سازی و آموزش روستاییان با کمک هیات‌های اندیشه‌ورز و نخبگان روستا نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: بهره‌گیری از ظرفیت تفاهمنامه همکاری مشترک با سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر برای استفاده از نیروهای داوطلب هلال احمر جهت پاکسازی روستا و هماهنگی با نهادهای مردمی نظیر پایگاه بسیج روستا برای اطلاع‌رسانی و اعلام راهکارهای مقابله با شیوع بیماری و اقدامات قابل انجام و همکاری و همیاری با دهیاری‌ها و روستاییان از دیگر اقدامات دهیاری ها در زمینه مبارزه و مقابله با کرونا در سطح روستا در کشور است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا