اجتماعیاقتصاد کلان و بودجهاقتصادیشهرینفت و انرژی

نگرانی اقتصادی مردم را باید برطرف کرد

آل اسحاق با اشاره به اصلاح قیمت بنزین

وزیر اسبق بازرگانی معتقد است با وجود آنکه امکان درنظر گرفتن برخی شاخص‌های دیگر برای اجرای گام جدید اصلاح قیمت بنزین وجود داشت، اما حالا تمام دستگاه‌ها باید تلاش کنند که این تصمیم به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا،یحیی آل‌اسحاق ، به دو عامل مهم در تصمیم‌گیری برای تغییر در نظام پرداخت یارانه‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از این عوامل، بالا بودن مصرف انرژی در ایران است. با وجود آنکه بخشی از این عملکرد به دلیل تولید خودروهایی است که مصرف سوخت بالایی دارند اما به هرحال ایران در قیاس با بسیاری از کشورها میزان مصرف انرژی بسیار بالاتری دارد و باید برای آن فکری اساسی کرد.

وی ادامه داد: دیگر عاملی که در اصلاح سیاست‌ها تاثیر دارد، بالابودن میزان قاچاق بنزین و خارج کردن غیرقانونی ثروت ملی از کشور است. با توجه به این دو عامل مهم قطعا در نظر گرفتن تغییراتی در سیاست‌های اجرایی این حوزه مهم و جدی خواهد بود.

مردم نگرانند؛ دولت باید آن را برطرف کند

آل اسحاق با بیان این‌که نحوه‌ تخصیص درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین بر اقشار کم درآمد جامعه اهمیت زیادی دارد، توضیح داد: تجربه نشان می‌دهد که پس از افزایش قیمت بنزین یک تورم انتظاری شکل می‌گیرد و برای برطرف کردن این مشکل باید نگرانی مردم در زمان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برطرف کرد که اصلی‌ترین آن چگونگی تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز آنهاست.

وی ادامه داد: خیال مردم باید از برطرف شدن نیازهایشان راحت باشد. از این‌رو حتی گزینه‌هایی مثل عرضه کالا به جای پول نفت یا ارائه کارتی که به وسیله آن بتوان یک‌سری کالاهای اساسی خرید کرد نیز جزو گزینه‌هایی بود که در روزها و ماه‌های گذشته مطرح شده بود و در صورتی که قبل از اجرایی شدن این تصمیم جلسات مشاوره با کارشناسان و فعالان بخش خصوصی گذاشته می‌شد، قطعا تفاوتی جدی در شرایط اجرای این تصمیم به وجود می‌آمد.

اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید از سالهای قبل به صورت تدریجی انجام می‌شد

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که از سال‌ها پیش برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی وجود داشته است، اظهار کرد: متاسفانه از سال‌های قبل که امکان افزایش تدریجی قیمت بنزین وجود داشت، تصمیمی در رابطه با آن گرفته نشد و سرانجام تصمیم بر آن شد که در ایام فعلی قیمت بنزین افزایش پیدا کند. با توجه به شرایط خاص اقتصادی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، چگونگی اجرای این تصمیم و نحوه‌ برطرف کردن مشکلات مربوط به آن اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا مردم تحت فشار هستند و در صورت اجرایی نشدن درست این سیاست‌ها احتمال بروز مشکلات جدید در این زمینه نیز وجود خواهد داشت.
آل اسحاق خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که سهمیه‌بندی بنزین اجرایی شده، باید تلاش کرد که همه دستگاه‌های مرتبط و تمام فعالان حاضر در اقتصاد، شرایط را طوری جلو ببرن۰د که این سیاست به بهترین شکل ممکن اجرایی شود. در مرحله‌ فعلی، تامین نیاز کالایی مردم، مدیریت بازار و کاهش تورم انتظاری نقش مثبتی بر افکار عمومی خواهد داشت و در صورت اجرایی شدن این سیاست می‌توان به حفظ ثبات اقتصادی امیدوار بود.
با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه، نرخ بنزین از نخستین دقایق بامداد روز جمعه ۲۴ آبان اصلاح شد. بر اساس این تصمیم، قیمت بنزین سهمیه‌ای در هر لیتر ۱۵۰۰ و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. دولت اعلام کرده تمام درآمد حاصل از اجرای این تصمیم را برای حمایت از خانوارهای کم درآمد به حساب آنها واریز می‌کند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا