اقتصاد مقاومتیاقتصادیبانک و بیمهبورس

هفته جاری در بازار بورس تحول ایجاد می‌شود

قالیباف در نطق پیش از دستور

سرویس پارلمانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی وضعیت بازار بورس در جلسه غیرعلنی امروز مجلس، گفت: در این هفته شاهد تحول در بازار بورس خواهیم بود.

به گزارش اقتصاد روز، محمدباقر قالیباف درباره مسائل مطرح شده در جلسه غیرعلنی امروز مجلس، گفت: این جلسه از ساعت ۸ صبح امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی جهت بررسی وضعیت بازار سرمایه برگزار شد.

وی بیان کرد: مجلس یازدهم تاکنون مسائل اقتصادی را در اولویت و دستور کار خود قرار داده است و مخصوصاً در این روزهای اخیر به طور ویژه کمیسیون‌های تخصصی مجلس، مسائل اقتصادی کشور را پیگیری کرده‌اند تا راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی بیندیشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمع بندی نمایندگان این شد که امروز جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی مسائل اقتصادی کشور برگزار شود، تصریح کرد: در این جلسه رؤسای کمیسیون‌ها و نمایندگان مطالبی را مطرح کردند که بنده جمع بندی آن جلسه را جهت اطلاع مردم اعلام می‌کنم.

قالیباف تأکید کرد: مردم عزیز ما مطمئن باشند که مجلس شورای اسلامی مصمم است حمایت، تقویت و تثبیت لازم در بازار بورس را انجام دهد و تلاش می‌کنیم نقدینگی بازار بورس به سمت تولید و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام برود تا تولید کشور رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه تلاش دیگر ما این است که حتماً از سرمایه مردم در بازار بورس به درستی صیانت شود، گفت: در این راستا حتماً کمک‌هایی که لازم باشد را به دولت جهت تثبیت بورس انجام خواهیم داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اخیراً بحث افزایش سرمایه در بورس یکی از مباحث جدی بود که دولت لایحه آن را به مجلس ارائه کرد و کمتر از ۲۲ روز این لایحه تصویب و ابلاغ شد و متخصصان بازار بورس می‌دانند این لایحه تا چه حد می‌تواند به عمق بخشی، تثبیت، هدایت نقدینگی، حفظ نقدینگی و اموال مردم در بازار بورس کمک کند.

قالیباف افزود: بر این اساس مجلس در این بخش کوتاهی نکرده و این مسئله یکی از اولویت‌های اصلی مجلس شورای اسلامی بوده است و تلاشمان را در این زمینه افزایش خواهیم داد.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که لازم است در حوزه بورس تصمیمات جدیدی مورد توجه قرار گیرد که امروز این تصمیمات در مجلس گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و مجموعه شورای عالی بورس روز پنجشنبه جلسه‌ای داشتند و بنده در جریان آن جلسه و مصوبات هستم و مصمم هستیم این تصمیمات را پیش ببریم.

قالیباف با اشاره به اینکه بحث بازارگردانی در بورس یکی از نکات بسیار مهم و جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ما باید به دو طریق به این موضوع توجه کنیم. اول اینکه باید به متغیرهایی که در بورس وجود دارد مانند حجم مبنا، حداقل سفارش، ضریب اعتباری سهام در حساب کارگزاران، سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه توجه کنیم.

رئیس مجلس تأکید کرد: حتماً مجلس شورای اسلامی مصمم است که در کارهای کارشناسی و نظارتی خود درباره بازار بورس به این نکات توجه کند.

وی ادامه داد: در زمینه بازارگردانی یک موضوع جدی و اساسی تصمیم گیری شد و حتماً باید از امروز در بازار بورس دنبال شود.

قالیباف بیان کرد: این تصمیم درباره شرکت‌های حقوقی و دولتی است که در بازار بورس فعالیت می‌کنند، چرا که در زمان اوج بازار درآمدهایی برای این شرکت‌ها پیدا شد که بخشی از این درآمدها به هر دلیلی از بازار بورس خارج شد و در واقع از ظرفیت بورس کم شد که ما در مجلس مصمم هستیم آن شرکت‌هایی که این اتفاق برایشان افتاده است و عمدتاً شرکت‌های دولتی هستند و مدیریت دولتی دارند، مکلف شوند این وجوه را دو مرتبه به بازار بورس برگردانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تصمیم باعث می‌شود بازار بورس تقویت شود و این بازارگردانی در بورس باید به درستی پیش برود و کسی در بازار بورس خارج از این موضوع نباید لیدری بازار سرمایه را انجام دهد.

وی بیان کرد: استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه سهام در بورس باید مورد توجه قرار گیرد به این معنا که اختیارات فروش تبعی که در بازار بورس وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته تأکید ما این است که زیان ناموجه را به منابع بیت‌المال وارد نکنیم، حتماً این کار را برای حفظ بورس انجام خواهیم داد و پیش خواهیم برد.

قالیباف اظهار داشت: نکته دیگری که امروز مورد توجه قرار گرفت مبنی بر این بود که بتوانیم سهام خزانه و کاهش مزیت‌های سهام خزانه غیرمستقیم را برای تقویت در سازوکارهای رسمی سهام خزانه در بورس در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت: تصمیمی در روز پنجشنبه در شورای عالی بورس گرفته شد که با نظارت و پیگیری مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی، این تصمیمات را پیگیری خواهیم کرد. در این راستا فردا اولین جلسه ساعت ۹ صبح با حضور بنده و رؤسای کمیسیون‌های مربوطه، رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت پیگیری این موضوع برگزار می‌شود تا ان شاءالله در این هفته شاهد تحول در حوزه بورس باشیم.

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا