اقتصادیصنعت و تجارتکشاورزیمحیط زیست

همه چیز در مورد یک واگذاری

با توجه به اینکه دانشگاه علوم کشاورزی گرگان قدیمی ترین دانشگاه علوم کشاورزی کشور محسوب می شود لذا جامعه دانشگاهی با واگذاری بخش هایی از این سایت به سایر دستگاه های اجرایی مخالف هستند.

به گزارش اقتصاد روز، قدیمی ترین و تخصصی‌ترین مراکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بوده و به عنوان یکی از سمبل‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود لذا حفظ و حمایت از چنین سمبل‌هایی وظیفه همه دست اندرکاران امور آموزشی و پژوهشی کشور است.

این دانشگاه طی این سال‌ها فراز و نشیب زیادی را گذرانیده و کارشناسان و متخصصان زیادی را تربیت کرده است که هر کدام توانسته اند در بخش‌های مختلف جامعه اثرگذار باشند.

اما طی چند ماه اخیر سخنانی مبنی بر در اختیار قراردادن بخش‌های از این دانشگاه به مجموعه پارک علم و فناوری گلستان مطرح شده که این امر مخالفت جامعه دانشگاهی را در برداشته است.

پارک علم و فناوری گلستان از سال ۹۱ راه اندازی شد اما به دلایل مختلف فاقد امکانات و شرایط لازم بوده و ضعف زیرساختی دارد. این پارک هم اکنون در زمره پارک‌های علم و فناوری در حال راه اندازی طبقه بندی می‌شود.

مخالف واگذاری دانشگاه به دستگاه‌های اجرایی هستیم

دبیر شورای مرکزی انجمن صنفی هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان طی نامه‌ای اعلام کرد که جامعه دانشگاهی مخالف واگذاری مکان اولیه و قدیمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به سایر دستگاه‌های اجرایی است.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «اعضای هیأت علمی این دانشگاه همواره در جهت تولید علم و تربیت نیروی انسانی ماهر و ارائه خدمات علمی به کشور مجاهدت فراوان داشته به گونه‌ای که تاکنون نقش مؤثری در توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور داشته‌اند و به رغم کمبودهای فراوان به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه کارآفرینی هم دست یافته‌اند.

علیرغم قدمت، این دانشگاه هنوز از نظر امکانات و فضاهای آموزشی و پژوهشی کمبودهای فراوان دارد لذا منطقی نیست که همین اندک فضاهای موجود از آن گرفته شده و در اختیار سایر دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

شنیده‌های اخیر حاکی از آن است که بدون توجه به نیازهای اساسی یک دانشگاه تخصصی و با مأموریت جدید کارآفرینی، تلاش برای گرفتن بخش‌هایی از امکانات و زیرساخت‌ها از جانب سایر دستگاه‌های اجرایی استان در حال انجام است. بسیار روشن است که راه اندازی و توسعه یک دستگاه اجرایی یا حتی واحد آموزش عالی به هیچ وجه نباید منجر به تضعیف بخش دیگر، به ویژه یک دانشگاه قدیمی و با سابقه شود.

به عنوان نمونه، توسعه و راه‌اندازی پارک علم و فناوری با گرفتن امکانات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی که خود از کمبودهای فراوان رنج می‌برد، سیاست و رویه منطقی و قابل قبولی نیست».

کمبود سرانه‌های دانشگاه علوم کشاورزی

در این خصوص با رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفتگو کردیم، علی نجفی نژاد گفت: از مدت‌ها قبل درخواست‌هایی مبنی بر حمایت دانشگاه علوم کشاورزی گرگان، از پارک علم و فناوری استان مطرح بود و بر همین اساس مذاکراتی در سطح وزارتخانه انجام شد.

فضایی در سایت شهید بهشتی دانشگاه منابع طبیعی گرگان به صورت موقت در اختیار پارک علم و فناوری گلستان قرار گرفته و بعد از فراهم کردن زیرساخت آنجا را ترک می‌کنندنجفی‌نژاد ادامه داد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان دانشگاه تخصصی کمبودهای زیادی دارد و با توجه به اینکه دانشگاه در زمینه کارآفرینی در سال‌های اخیر پیشرو بوده و اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده بنابراین به ساختمان‌ها و امکانات موجود برای توسعه شرکت‌های تحت حمایت در مرکز رشد نیاز دارد.

وی بیان کرد: حمایت از دانشجویان کارآفرین و در اختیار گذاشتن زمین و عرصه برای توسعه کشاورزی و آموزش در این زمینه از جمله دغدغه‌های دانشگاه بوده که همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

نجفی نژاد تصریح کرد: دانشگاه علوم کشاورزی با سرانه‌های استاندارد وزارت علوم فاصله داشته و در سرانه‌های آموزشی سرانه‌های خدماتی و رفاهی دچار کمبودهایی است.

فضای مازاد نداریم

وی اضافه کرد: برخی بر این تصور هستند که دانشگاه امکانات مازاد داشته در صورتی که اینگونه نیست به عنوان مثال مرکز رشد دانشگاه باید چهار هزار متر فضا داشته باشد در صورتی که با این رقم فاصله زیادی دارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: با توجه به درخواست کمک پارک علم و فناوری، ساختمانی در ضلع غربی سایت شهید بهشتی در اختیار آنها قرار گرفته است.

نجفی نژاد افزود: این ساختمان به شکل موقت در اختیار پارک قرار گرفته تا آنها در گرگان فضایی داشته باشند و بتوانند فعالیت‌های خود را بهتر و سریع‌تر پیگیری کنند؛ بنابراین تغییر مالکیتی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: ساختمان مرکزی دانشگاه به طور کامل تحت اختیار دانشگاه بوده و ثبت میراث فرهنگی شده است و قابلیت واگذاری به هیچ مرجعی را ندارد و باید حفظ شود.

پارک نیازمند حمایت است

نجفی نژاد ادامه داد: پارک علم و فناوری گلستان از نظر زیرساختی، نیروی انسانی و امکانات ضعیف بوده بنابراین نیاز است که تقویت شود و ما هم به عنوان یک دانشگاه قدیمی و مادر وظیفه داریم از بخش‌های جوان فناوری پشتیبانی کنیم تا رشد کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین طبق توصیه مسئولان وزارتی و طبق زمانبندی مشخص فضایی به شکل موقت در اختیار آنها قرار گرفته تا بتوانند پروژه‌های عمرانی خود را پیگیری کنند و بعد در محل اصلی خود مستقر شوند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: بخشی از ساختمان‌های دانشگاه علوم کشاورزی هم در اختیار دانشگاه گلستان است که با تکمیل پروژه‌های در حال ساخت در سایت سرخنکلاته به آن مکان منتقل می‌شوند.

نجفی نژاد با بیان اینکه هدف از این تفاهمنامه ارتقا و حمایت از پارک است، افزود: پارک علم و فناوری باید یک برنامه توسعه جامعه محور تدوین کرده تا بتواند منابع مالی بیشتری را جذب کند و مدیران این مجموعه هم باید تلاش کنند تا کمبودها و نیازهای پارک را برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری حلقه انتهایی مسیر اقتصاد دانش بنیان است، ادامه داد: وظیفه دانشگاه، توسعه هسته‌های فناوری و ایجاد مراکز رشد بوده تا شرکت‌های نوپا در چتر حمایتی دانشگاه باشند و بعد در اختیار پارک قرار گیرند بنابراین پارک علم و فناوری هم اکنون باید همت خود را صرف استفاده بهتر از منابع خود کند.

تفاهمنامه سه جانبه

رئیس پارک علم و فناوری گلستان هم در این خصوص گفت: طبق تفاهم نامه سه جانبه پارک علم و فناوری، دانشگاه علوم کشاورزی و دانشگاه گلستان مقرر شد که بخشی از فضاهای این مجموعه‌ها در اختیار پارک علم و فناوری قرار بگیرد.

مهدی غفاری افزود: برهمین اساس مقرر شد که دانشگاه علوم کشاورزی بخشی از ساختمان‌های سایت شهید بهشتی و یک هکتار زمین در پردیس میدان بسیج را برای راه‌اندازی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار پارک قرار دهد.

وی افزود: دانشگاه گلستان هم ۱۰ هکتار از اراضی خود را در سرخنکلاته و همچنین سه هزار متر فضای دانشگاه گلستان در سایت شهید بهشتی را در اختیار پارک قرار خواهد داد.

غفاری با اشاره به فضای این مجموعه در شهرهای گنبدکاووس و علی آبادکتول هم گفت: آن چیزی که پارک به آن نیاز دارد فضاهایی با دسترسی مناسب است تا در اختیار واحدهای فناور قرار گیرد وگرنه پارک علم و فناوری ستاد کوچکی است که ساختمان محدودی برای مدیریت آن کفایت می‌کند.

وی با بیان اینکه در گلستان محلی برای استقرار واحدهای فناور وجود نداشته و استفاده از فضای دانشگاه‌ها یکی از سیاست‌های وزارت علوم است، گفت: سرانه استان تا پایان ۱۳۹۸ باید به ازای جمعیت، ۱۴ هزار و ۶۰۰ متر باشد در حالی که این رقم هم اکنون هزار و ۶۰۰ متر است و امیدواریم خود را به میانگین کشوری نزدیک کنیم.

سایت قدیمی و مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان واقع در مرکز شهر گرگان سمبل شهر بوده که باید کاربری آموزشی آن حفظ شود. از طرف دیگر توسعه پارک علم و فناوری یک ضرورت بوده که باید با رعایت همه ضوابط و اصول آن را اجرایی کرد بنابراین باید متولیان امر هردو جانب را در نظر گرفته و سپس تصمیم گیری کنند.

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا