اجتماعیاقتصاد مقاومتیدسته‌بندی نشدهشهریمیراث فرهنگییادداشت

واکاوی وجوه گوناگون آشنایی با زبان و فرهنگ چین در جامعه امروز ایران

کانکتیم

امروزه و با توجه به روند جهانی شدن، تمامی جوامع به سمت و سوی برقراری ارتباط با دیگر کشورها قدم برمی‌دارند. آشنایی با فرهنگ و زبان دیگر کشورها از جمله مسائلی است که می‌تواند در برقراری ارتباط و ایجاد تفاهم‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اثر شایانی داشته باشد. در همین راستا نگاهی داریم به اهمیت آشنایی با زبان چینی و جایگاه آن در ایجاد بسترهای پیشرفت فرهنگی، سرمایه‌گذاری اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید در سپهر سیاست خارجی ایران.

به گزارش اقتصاد روز؛ کشور چین در چند دهه اخیر قدم‌های بزرگی در رسیدن به جایگاه بزرگترین اقتصاد جهان برداشته است. به گفته بسیاری از اقتصاددانان، در دو الی سه دهه آینده شاهد تغییر قطب‌های اقتصادی جهان خواهیم بود و به طور قطع کشور چین یکی از قطب‌های اقتصادی آینده خواهد بود. باید توجه داشت که جهان و به خصوص وجه اقتصادی آن به سوی تبدیل شدن به یک واحد قدم برمی‌دارند. این موضوع به این معناست که دیگر اتکا به مرزهای درونی کشور کافی نبوده و نیاز است که کشورها در مسیر جهانی شدن قدم بردارند. در همین راستاست که دولت‌مردان ما همواره ایجاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای فرهنگی و اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده و با اتکا به ارتباطات بین‌المللی خود، توانسته‌اند فرصت‌های جدیدی برای کشور در تمامی زمینه‌ها خلق کنند. گفتمان نگاه به شرق که در راستای ایجاد پیوندهای بین‌المللی تعریف شده است، توانسته است موفقیت‌های شایان توجهی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی برای ایران به ارمغان بیاورد. ارتباط با چین و عقد تفاهم‌نامه‌ها نیز در دل همین گفتمان شکل گرفته است. باید توجه داشته باشیم که یکی از مهم‌ترین عوامل در ارتباط با سایر کشورها آشنایی با زبان کشور مورد نظر است. چرا که این آشنایی کمک خواهد کرد ابعاد گوناگون فرهنگی و همچنین سیاسی آنان را بهتر شناخته و قدم‌های بهتر و موثرتری در ارتباط با کشورها داشته باشیم. از همین روست که در راستای ارتباط با کشور چین، یادگیری زبان چینی یکی از اصلی‌ترین قدم‌های فرهنگی به شمار می‌رود. یادگیری زبان چینی نه تنها دریچه‌ای است به شناخت فرهنگی باستانی و اصیل، همچنین راهی است برای شرکت‌های تجاری، کسب و کارهای نوین و کارآفرینان برای ورود به اقتصاد قوی و با اهمیت کشور چین. در شرایط امروز و با گسترده‌تر شدن دامنه اقتصاد چین، شناخت و یادگیری زبان چینی، می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیری را برای ایرانیان در عرصه اقتصاد جهانی فراهم کند. بی شک برای ارتباط با شرکت‌ها و تجار چینی نیاز داریم که با زبان آنها به قدر کافی آشنایی داشته باشیم. هر چه آشنایی ما با زبان چینی بهتر و عمیق‌تر باشد خواهیم توانست تاثیر بیشتری در ارتباط‌های خود داشته و نتیجه بهتری از همکاری‌ با شرکای چینی به دست آوریم. از سوی دیگر، آشنایی با زبان چینی راه را برای شناخت فرهنگ، تاریخ و ادبیات کشور پهناور و باستانی چین به روی ما می‌گشاید. بدین وسیله خواهیم توانست در عرصه‌های فرهنگی نیز به تفاهم‌های دوسویه رسیده و از فرصت‌های جدید در عرصه‌های گوناگون فرهنگی بهره ببریم.

با توجه به روند جهانی شدن در دنیای امروز و بستر ارتباط ایران با کشور چین، آشنایی با زبان چینی از مهم‌ترین ارکان این مسیر است که همه دست اندرکاران فضای فرهنگی باید به آن توجه ویژه‌ای مبذول دارند.

بدون شک با اتکا به بستر این ارتباطات آینده بهتری برای اهالی فرهنگ، آموزش و تجارت در کشور عزیزمان ایران فراهم خواهد شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا