اجتماعیاقتصاد مقاومتیتعاون و کارآفرینیشهری

وجود ۶۱۰ محصول و تجهیزات نانویی در بازار کشور

دبیر ستاد فناوری نانو

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تصریح اینکه اکنون در مجموع ۶۱۰ نوع کالا و تجهیزات مبتنی بر فناوری نانو دارای گواهینامه نانومقیاس در بازار کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد سهم کالاهای نانویی ۴۰۶ و سهم تجهیزات نانویی ۲۰۴ مورد است.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، سعید سرکار ،با بیان اینکه امروز در دنیا از فناوری نانو به عنوان یک فناوری توانمندساز یاد می‌شود، افزود: این فناوری‌ها می‌تواند در تمام حوزه‌های صنعتی بکار گرفته شود و کیفیت و کارایی محصولات را ارتقاء دهد.

وی ادامه داد: این بحث بسیار مهمی است و شما نمی‌توانید هیچ صنعتی را تصور کنید که فناوری نانو در آن تاثیرگذاری نداشته باشد.

سرکار تاکید کرد: پیام ما به همه صنعتگران کشور این است که هرچه سریعتر نسبت به ورود فناوری‌های نانو به صنعت خود اقدام و در جهت افزایش کیفیت محصولات از این دسته فناوری‌ها بهره ببرند، در غیر این صورت در آینده‌ای نزدیک رقابت‌پذیری و بازارهای خود را از دست خواهند داد.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی ستاد نانو آشنا کردن صاحبان صنایع با فناوری‌های نوظهور نانو در حوزه مدیریت توسعه فناوری نانوست، اظهار داشت: با استفاده از فناوری‌های نانو نه تنها محصولات کیفی تری به مردم ارائه می‌شود، بلکه قدرت نفوذ در بازارهای داخلی و خارجی همچنین رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی با محصولات خارجی در عرصه بین‌الملل بیشتر خواهد شد.

سرکار در خصوص وضعیت فعلی نفوذ نانو در بخش‌های مختلف صنعت کشور نیز تاکید کرد: خوشبختانه جز چند بخش محدود در حال حاضر بخش بزرگی از صنایع کشورمان از فناوری‌های نانو بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فناوری نانو در بیش از ۱۵ حوزه صنعتی رسوخ کرده است، صنایع دارو و بهداشتی، ساختمان، نساجی، خودرو، نفت، گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی و ورزشی؛ کشاورزی، آب و محیط زیست را از آن جمله نام برد.

وجود ۶۱۰ محصول و تجهزات نانویی در بازار کشور

سرکار در ادامه با تصریح اینکه خوشبختانه هم اکنون در مجموع ۶۱۰ نوع کالا و تجهیزات مبتنی بر فناوری نانو در بازار وجود دارد که دارای گواهینامه نانو مقیاس است، افزود: از این تعداد سهم کالاهای نانویی ۴۰۶ و سهم تجهیزات نانویی ۲۰۴ مورد است. در طول سال‌های اخیر میزان رشد حجم اقتصاد نانو نسبت به سال قبل از خود بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه، ستاد توسعه فناوری نانو در حال حاضر تمرکز خاصی را در توسعه صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو گذاشته است، افزود: دلیل این امر آن است که بتوانیم جغرافیای صادرات را در کنار حجم صادرات افزایش دهیم.

هدف گذاری صادرات یک میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه، در حال حاضر اقدامات بسیار مناسبی از سوی این ستاد برای افزایش هرچه بیشتر صادرات محصولات نانویی در حال انجام است، گفت: ما هدف گذاری کرده‌ایم که اگر کارهای لازم در کشور صورت گیرد تا ۱۴۰۴ حجم صادرات محصولات نانویی کشورمان به یک میلیارد دلار برسد.

سرکار افزود: به هرحال این ظرفیتی است که در کشور ما وجود دارد و ما به هیچ وجه به وضعیت فعلی قانع نیستیم.

صدور محصولات نانویی به ۴۵ کشور دنیا

سرکار یادآورشد: الان این محصولات را به بیش از ۴۵ کشور دنیا از جمله کشورهای پیشرفته از قبیل کره جنوبی، استرالیا، چین، مالزی، اندونزی، روسیه، ترکیه و کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی مثل انگلیس، آلمان، اسپانیا، فرانسه ، آمریکای لاتین، کانادا و کشورهای آفریقایی صادرمی‌کنیم. بنابراین جغرافیای صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو بسیار گسترده است و تلاش می‌کنیم به لحاظ کمی نیز توسعه پیدا کند. سال ۹۶، ۶۲ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

وی در خصوص حجم فعلی صادرات محصولات نانو نیز اظهارکرد: در حال حاضر حجم صادرات نانو ۸۰ میلیون دلار سالانه است، اما می‌دانید ما با تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم و خودمان به طور حتم می‌توانیم در خنثی سازی این تحریم‌ها اثر گذار باشیم و در آینده شاهد رشد خوبی در این عرصه باشیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا