اجتماعیمیراث فرهنگی

وداع با هنرمندی که دست خالی یک موزه ساخت

مراسم تشییع پیکر ناصر هوشمند وزیری، هنرمند مجسمه‌ساز، با حضور جمعی از هنرمندان از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از ایسنا، در ابتدای این مراسم که صبح دوشنبه برگزار شد، عباس مجیدی – رییس هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران – گفت: خانواده هنرمندان مجسمه‌ساز با فوت او شوک بزرگی را تجربه کرد. جناب وزیری از مؤسسان انجمن و انسانی خلاق و پرتلاش بود. آثارش گواهی بر این امر هستند. متریالی که برای ساخت آثارش استفاده می‌کرد نشانی از شور و شوق او داشت و از طرفی توجه زیادی به داستان‌ها اساطیری ایران در ساخت آثارش می‌کرد. قصد داشتیم قبل از فوت او نمایشگاهی از آثارش داشته باشیم ولی فرصت این کار را نیافتیم. با این حال خوشبختانه ویدیوهایی از او و کارهایش داریم.

سپس از همسر هوشمند وزیری اظهار کرد: من به عنوان همسر استاد وزیری فقط می‌توانم بگویم که ما ۵۶ سال با عشق، خوبی و آزادگی این مرد زندگی کردیم. چون او عاشق کارش بود، کاری به او نداشتم. او یک آدم معمولی نبود و فرازمینی بود. به مال دنیا به هیچ وجه اهمیتی نمی‌داد و همین برکت زیادی به پول ما می‌داد. این مرد می‌توانست دنیای ثروت داشته باشد ولی نخواست.
او سپس خطاب به جوان‌ها گفت: کسی را که دوست دارید، همان‌گونه که هست قبول کنید و هم‌دیگر را دوست داشته باشید. ما هیچ مشکلی با هم نداشتیم و عاشق هم بودیم. او همسر و پدر خوبی بود. او هنوز نمرده، من هنوز او را در همه جا می‌بینم.

فرزین هوشمند وزیری، پسر آن مرحوم نیز عنوان کرد: درِ غار موزه پدرم از چند روز دیگر باز می‌شود و راه پدرم ادامه خواهد داشت. این موزه تا لحظه مرگ آخرین عضو خانواده ما باز خواهد بود، چون اینگونه پدرم آرامش خواهد داشت.

همچنین راما هوشمند وزیری، دختر آن مرحوم، با بیان اینکه پدرش برای هنر و تأسیس موزه وزیری زحمت زیادی کشید، گفت: من شاگرد و مرید او بودم. با دست خالی کوه را کند و آن بیابان را آباد کرد. من شاهد زحماتش بودم. نبوغ او باید منتقل شود. با اینکه به خاطر کار با پلاستیک ریه‌اش مشکل داشت ولی متوقف نمی‌شد. او عاشق مجسمه‌سازی بود و می‌گفت اگر باری دیگر به دنیا بیاید، باز هم مجسمه‌ساز خواهد شد. می‌گفت کار کنید و به فکر مادیات نباشید، هنر سوای مادیات است. موزه‌ی او برای ایرانیان است و همیشه باز خواهد بود.

در ادامه حسین فخیمی، یکی از مجسمه‌سازان و از اعضای مؤسس انجمن مجسمه‌سازان ، هم بیان کرد: خدمات همکار و دوستم در عرصه مجسمه‌سازی بر همگان آشکار است. او خلاق، پرشور و بانشاط بود و هر بار آثاری خلاقانه می‌آفرید.

مجتبی موسوی – معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهر تهران – نیز در سخنانی گفت:  با شناخت و اطلاعی که از تلاش و پشتکار این استاد حتی تا روز فوت او داشتیم، هیچ کدام از ما باور نمی‌کرد به این زودی او را از دست بدهیم. من شخصاً وقتی خبر فوت او را شنیدم در شوک فرو رفتم و باورش برایم سخت بود. دوست داشتم پیام اشتباه بوده باشد ولی این اتفاق حقیقت داشت. برای شخصی مثل او که خود را وقف طبیعت کرد، به طبیعت پیوستن هم امر خوبی بوده ولی ای کاش دیرتر این اتفاق رخ می‌داد.
او ادامه داد: حسن خلق او باعث می‌شد عاشقان زیادی داشته باشد و برای جوانان الگو باشد. چند باری که با او همکاری داشتم، شاهد بودم که چگونه جوانان را به کار و سخت‌کوشی دعوت می‌کرد و بدون هیچ بُخلی دانسته‌های خود را منتقل می‌کرد. به جوان‌ها می‌گفت که با کاستی‌ها مقابله کنند، این‌گونه همه چیز جفت و جور خواهد شد.

احمد محیط طباطبایی نیز در سخنانی بیان کرد: در تعریف موزه گفته می‌شود جایی است مثل موزه جناب وزیری که الگویی برای مخاطبان شود. او خودش یک الگو بود. باید رفتار و اعمال او الگویی برای نسل آینده باشد.

سیاوش شهریور – فرماندار شمیرانات – نیز برای از دست دادن این هنرمند ابراز تأسف کرد و گفت: امروز در مراسم مرگ مردی هستیم که ثمره تلاش و کوشش او و عشقش به هنر در لواسان بنا شده است. آرزو می‌کنم خداوند ما را قدر شناس این عزیزان قرار دهد. از دستان او معجزه می‌ریخت. امیدوارم نسل آینده قدر این عزیزان را بداند و راه آنها را ادامه دهد.

در پایان حاضران برای انجام مراسم خاکسپاری به لواسان رفتند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا