اجتماعیبازرگانیبهداشت و درمانحمل و نقلشهریصنعت و تجارت

ورود کالاهای مورد نیاز وزارت بهداشت به کشور با پروازهای اختصاصی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین اقدامات این مجموعه را در مقابله با کرونا و همچنین برنامه ها برای تحقق نامگذاری سال ۹۹ را تشریح کرد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز با حضور در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات انجام گرفته از سوی این مجموعه در مبارزه با کرونا اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا، مهم ترین وظیفه ای که وزارت راه و شهرسازی برعهده داشت، این بود که پروتکل های بهداشتی را براساس خطوط راهنمای وزارت بهداشت تدوین و در تمامی فضاهای مربوط به حمل و نقل عمومی مستقر و پیاده سازی کند.

وی افزود: این موارد شامل غربالگری مسافران ورودی و خروجی، ضدعفونی وسیله های حمل و نقل، فضای کار کارکنان، وسایل به کار گرفته شده در فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، بنادر و همچنین حمل و نقل جاده ای بود که این مجموعه اقدامات از نیمه بهمن آغاز شد.

وی تصریح کرد: این اقدامات از همان زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در ووهان چین در ۲۲ پایانه مرزی بین الملی زمینی، بنادر کشور، فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهنی که تردد بین المللی در آن ها انجام می شود، این موارد اجرا شد.

اسلامی ادامه داد: هم اکنون مسئولیت کمیته حمل و نقل ستاد ملی مبارزه با کرونا بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص اقدام ملی تولید مسکن و تفاوت این طرح با مسکن مهر، گفت: مسکن مهر و طرح اقدام ملی همه ریشه در یک تکلیف قانونی دارند که به موجب آن وظیفه دولت و وزات راه و شهرسازی، فراهم کردن زمینه خانه دار شدن مردم است. در این طرح ها اولویت با قشر متوسط و اقشار کم درآمد است و دولت ها در هر دوره ای یک طرح را مطرح می کنند.

وی افزود: در این دولت با توجه به تجربه ای که از مسکن مهر وجود داشت، سعی شد طرحی دنبال شود که موتور متحرک آن خود مردم باشند. به شکلی که با حداقل مداخله، حداکثر تسهیل گری انجام شود تا خود مردم در این طرح فعال باشند. این ویژگی وجه تمایز نخست طرح اقدام ملی با مسکن مهر است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: این موضوع و تفکر یکسری اقتضائات دارد که یکی از آن ها انتخاب زمین در نقاطی است که امکانات و قابلیت زندگی داشته و درون محدوده و بافت شهری باشد. این مورد هم یکی دیگر از وجوه تمایز طرح اقدام ملی با مسکن مهر است.

وی افزود: در طرح مسکن مهر، هر جایی که توانستند زمین تهیه کردند حتی زمین هایی در خارج از محدوده شهر در نظر گرفتند و ساخت و ساز انجام دادند. همین مساله باعث شد تا تعدادی از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی بماند زیرا در جاهایی ساخته شده که به کار مردم نمی آید و فاقد امکانات اولیه است. اما خوشبختانه این مساله در طرح اقدام ملی اتفاق نیفتاد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه برای ثبت نام در طرح اقدام ملی محدودیت ها همان ۵ مورد ذکر شده در دستورالعمل ثبت نام در این طرح است، اظهار داشت: بازپرداخت اقساط ساخت خانه در این طرح بستگی به پروژه و قراردادها دارد. در خیلی از شهرها زمین آماده و به صورت گروهی به خود مردم واگذار شد. به شکلی که با نظارت نظام مهندسی و طراحی آن ها هر ۶ یا ۸ نفر با دریافت تسهیلات از بانک کار را پیش می برند.

وی افزود: در برخی موارد هم که محدودیت زمین وجود داشت، پروژه های بزرگتر طراحی شد و براین اساس سازنندگان بزرگ را دعوت کردیم که کار ساخت را انجام دهند. در این پروژه ها مردم به سازندگان معرفی می شوند.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص قانون وضع مالیات بر خانه های خالی و بدون ساکن و این که آیا این طرح درست است، گفت: قانون مالیات های مستقیم، در حوزه اختیارات وزارت راه و شهرسازی نیست که درخصوص آن اظهارنظر کند. در بسیاری از کشورها مالیات بر خانه های خالی وضع شده و اخذ می شود. این قانون برای این است که سرمایه ها راکد نماند و دارایی ها مولد شوند.

وی افزود: در همین خصوص یک تکلیف برعهده وزارتخانه بود که سامانه جامع املاک و اسکان را طراحی و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. سال گذشته این کار انجام گرفت و اطلاعاتی با هدف راستی آزمایی در اختیار این سازمان قرار داده شد تا موجب تحرک بخش مسکن شود. به این معنی که خانه های خالی فروخته یا اجاره داده شوند.

محمد اسلامی در ادامه این برنامه درخصوص آخرین وضعیت جاده های کشور و مجموعه اقدامات برای کاهش حوادث جاده ای با تاکید بر اینکه یکی ازموارد مهم در این زمینه رعایت قوانین است، گفت: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی یکی از مسائل مهم این است که جاده های استاندارد داشته باشیم تا رانندگان به راحتی و اعتماد کامل در آنها حرکت کنند.

وی افزود: در کنار این موارد، این مساله یکسری مقررات دارد که اگر رعایت شود حداکثر امنیت را خواهیم داشت و عدم رعایت آن منجر به حادثه می شود. هم اکنون براساس گزارش های ثبت شده بیش از ۸۵ درصد حوادث جاده ای ما متاثر از خستگی، خواب آلودگی و عدم رعایت مقررات رانندگی است و ۱۵ درصد مابقی به سایر عوامل بستگی دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق اعلام پلیس حدود ۲۴۰ نقطه حادثه خیز در جاده ها وجود داشت که ۲۰۰ مورد آن که نیازی به تامین منابع مالی نداشت در سال ۹۸ رفع شد، مابقی نواقص هم که نیاز به منابع مالی دارند، در صورت تحقق رفع خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: به همین دلیل تاکنون گزارشی از سوی پلیس مبنی بر عدم رفع نواقص جاده ها به دست ما نرسیده است. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که جاده های اصلی که ظرفیت عبور و مرور آن ها از ظرفیت مجاز بالاتر است، به بزرگراه تبدیل شوند.

وی افزود: سال گذشته در این خصوص ۷۳۲ کیلومتر به بزرگراه های کشور اضافه شد که این یک رکورد به حساب می آید. قطعا اگر امسال هم منابع اجازه دهد به همین میزان بزرگراه به بزرگراه های کشور اضافه خواهیم کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با توجه به شرایط موجود در بخش های جاده ای، هوایی، ریلی و بنادر اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون کلیه بنادر کشور مملو از کالا بوده و هم اکنون کامیون ها و قطارهای برای حمل بار در صف هستند.

وی افزود: در سال جاری یکی از برنامه های مهم ما شتابدهی به پروژه مسکن در طرح اقدام ملی است. در این طرح کسانی که در مرحله نخست ثبت نام کردند در برخی شهرها حدود ۶۵ درصد واجد شرایط نبودند و آن هایی که پرونده شان ناقص بود یا اعتراضی داشتند در حال بررسی است.

وی ادامه داد: با این حال در معدل کشوری ریزشی نزدیک به ۵۰ درصد را در مرحله نخست ثبت نام داشتیم. ثبت نام مرحله دوم هم که با کرونا توأم شد با این حال برای جلوگیری از شیوع کرونا امکان ثبت نام‌ پیامکی هم مهیا شد. واجدین شرایط مرحله دوم تا پایان اردیبهشت ماه بررسی و مشخص می شوند زیرا یکی از مهمترین برنامه های ما در حوزه مسکن در سال ۹۹ شتاب دهی به طرح اقدام ملی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: بعد از مسکن دیگر برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۹ بحث پروژه های زیرساختی در راه و ریل است. در بحث راه آهن کاری که در دولت تدبیر و امید محقق شد اتصال ۵ استان کشور در ۲ سال گذشته به ریل بود. قطعا تا پایان دولت چندین پروژه مهم ریلی را در برنامه خواهیم داشت که بیشترین حجم آن در سال ۹۹ محقق خواهد شد.

وی افزود: همچنین ۵۸۰ کیلومتر به آزادراه های کشور اضافه خواهد شد و در کنار آن نوسازی ناوگان برای کامیون و اتوبوس ها که چندین سال است متوقف شده با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور یکی دیگر از برنامه ها در سال ۹۹ است که آن را دنبال خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی در مورد ساخت راه و روستایی در سال ۹۸ اظهار داشت: در مرداد سال گذشته در جلسه ای با حضور رییس جمهور درباره اقدامات زیرساختی و توسعه ای در روستاها مباحتی مطرح شد. در آن جلسه به رئیس جمهور قول دادیم تا پایان سال ۹۸ به میزان ۲ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت راه‌های روستایی کشور اضافه شود که تا شب عید هزار و ۵۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت ساخته شد.

وی افزود: مابقی هم انجام شده اما به شرایط فصلی رسیدیم که بارندگی ها و برف های سنگین اجازه ادامه کار آسفالت را نداد. تقریبا آن برنامه موفق بوده و کار در حال انجام است.

اسلامی در ادامه درخصوص سیل و آسیب های وارد شده، گفت: سیل همیشه آسیب می زند و هم کانون هم بارش هایی که در کشور داریم، بارش های سهمیگن است. به همین خاطر در بستر رودخانه ها آبی روان می شود که ظرفیت آن را ندارند.

وی افزود: پل هایی هم که از ۵۰ سال گذشته طراحی شده بودند، تحمل یک سوم این حجم آب را داشته و وقتی آب از ظرفیت رودخانه بالاتر می رود، به اولین چیزی که آسیب زده و از سر راه بر می دارد، پل است.

وی گفت: در این زمینه با ثبت اطلاعات جدیدی که از حجم روان آب ها در اختیار داریم، استحکام ابنیه فنی تغییر خواهد کرد تا این آسیب پذیری ها دوباره تکرار نشود.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال ۹۹ در این مجموعه تصریح کرد: جهش تولید ناخودآگاه فکر و ذهن را معطوف به سمت صنعت و تولید محصولات صنعتی می کند.

وی ادامه داد: در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته بود که توانست حدود ۷۷۸ واگن باری و مسافری ساخت داخل را به شرکت های حمل و نقل ریلی تحویل دهد. دوازدهم فروردین جلسه ای با آقای نوبخت در خصوص «جهش تولید» داشتیم و قصد داریم این عدد را به ۲هزار واگن برسانیم.

وی افزود: برای محقق شدن این خواسته شرایط به این شکل است که بخشی از منابع از طریق بخش خصوصی، بخشی از منابع از صندوق توسعه ملی که در تبصره ۱۸ پیش بینی شده و بخشی هم از مساعدهای وزارت راه و شهرسازی تامین می شود. به شکلی که بتوانیم قراردادهای ۱۶ شرکت حمل و نقل ریلی بار و مسافر را با ۱۱ شرکت ساخت لکوموتیو و واگن حمایت کرده تا این ۲هزار واگن ساخته شود.

وی افزود: شرکت واگن پارس شرکتی بود که همیشه مشکل داشت، در جلسه سال گذشته اعلام کرد که در سال ۹۸ رکورد ۲۰ سال تولید این مجموعه شکست شده است و سعی داریم این روند حفظ و افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره دوباره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بحث کرونا تصریح کرد: همان طور که اعلام شد یکی از موارد مهم برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی در موضوع کرونا، بحث اجرای پروتکل های اعلام شده در حمل و نقل عمومی، پایانه ها، ترمینال ها، هواپیماها، کشتی ها، قطار و اتوبوس ها بود تا مردم در یک محیط پاک تردد داشته باشند.

وی افزود: حتی وسایل شخصی و چمدان های مسافران ضدعفونی می شد تا وسایل آلوده را با خودشان جابه جا نکنند.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت کالاهایی که نیاز مبرم و فوری وزارت بهداشت بود از اروپا و کشورهای آسیایی با پروازهای اختصاصی در حداقل زمان به تهران منتقل شد. نزدیک به ۴۷ پرواز خاص برای بحث کرونا انجام گرفت که بخشی از آنها هواپیمایی هایی بودند که خالی اعزام شدند تا هموطنان مان را از سایر کشورها به ایران بازگردانند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا