اجتماعیاقتصادیبازرگانیشهریصنعت و تجارت

وزارت صنعت باید پاسخگوی گرانی پوشک باشد

سازمان حمایت

مدیرکل نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت صنعت را مسئول پاسخگویی به گرانی پوشک دانست.

به گزارش  اقتصاد روز، در پی انتشار خبری با عنوان «وعده وزارت صنایع یک ماه هم دوام نیاورد/پوشک‌های احتکار شده با قیمت‌های جدید وارد بازار شد» در خبرگزاری فارس، ارغنده پور مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان توضیحی را ارائه کرد که به شرح زیر است:

 محصولات سلولزی بهداشتی مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی توسط این سازمان نیست و قیمت این کالاها بایستی رأساً توسط واحدهای تولیدی در چارچوب ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها تعیین نرخ شده و قیمت مصرف‌کننده بر روی بسته‌بندی محصولات درج گردد و این سازمان و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در صورت دریافت شکایت و یا افزایش غیر متعارف قیمت با دریافت اسناد و مدارک مثبته نسبت به بررسی قیمت اقدام و در صورت عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری مصوب اعمال قانون می کنند.

 با توجه به بررسی‌های صورت گرفته حدود 70 درصد مواد اولیه پوشک وارداتی است و لذا افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم بر بهای تمام شده کالای مذکور دارد و دیگر مواد اولیه تولید داخل نیز با توجه به عرضه این محصولات در بورس کالا از نرخ ارز تاثیرپذیر بوده و از این بابت  بهای تمام شده کالای تولیدی نسبت به سال قبل از افزایش چشمگیری برخوردار است .
ضمنا با توجه به مشکلات موجود در ترخیص مواد اولیه در گمرکات کشور با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه مرتفع و تولید به حالت عادی بازگشته و کمبودی در بازار مشاهده نمی‌شود.

 از آن جایی که هر گونه اعلام نظر در مورد نرخ فروش پوشک مستلزم بررسی کارشناسی اسناد و مدارک می‌باشد و بررسی عملکرد واحدهایی که سهم عمده بازار را به خود اختصاص داده‌اند در دست اقدام است، بر این اساس موضوع تعدیل قیمت پوشک از سوی این سازمان مطرح نشده و مراجع دیگر که اقدام به انتشار خبر مذکور نموده‌اند، می‌بایست در این خصوص پاسخگو باشند.

– با توجه به قوانین موجود، کالاهای تولید شده با قیمت‌های قبلی می‌بایست با همان نرخ قبلی مندرج بر روی بسته‌بندی کالا به فروش برسد و فروش کالاهای تولید قبلی با نرخ های جدید و هرگونه الصاق برچسب قیمت جدید و یا مخدوش نمودن قیمت تخلف محسوب می‌شود و هموطنان در صورت مشاهده، شکایات خود را به سامانه 124 اعلام نمایند تا رسیدگی لازم صورت پذیرد.

گرانی پوشک طی ماه های اخیر گلایه بسیاری از خانوارهای بچه دار را به همراه داشته و حتی رهبر انقلاب نیز از گرانی این کالا انتقاد کردند.

در پی این اتفاق، صارمی معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با تمهیدات و مجموعه اقدامات انجام شده شاهد کاهش تدریجی قیمت پوشک خواهیم بود، گفته بود: در حوزه نظارت بر بازار نیز پوشک بچه جزء طرح های نظارتی و مشمول تشدید بازرسی‌ها خواهد بود و با متخلفین در این بخش برخورد قانونی خواهد بود.

در عین حال، وزیر صنعت هم جلساتی با تولیدکنندگان محصولات سلولزی برگزار کرد اما در نهایت نه تنها اتفاقی در مورد قیمت گذاری پوشک نیفتاد بلکه پوشک های احتکار شده با قیمت قبلی نیز با نرخ های جدید در بازار عرضه شدند.

منبع: فارس

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا