اجتماعیشهریمیراث فرهنگییادداشت

وزیر ارشاد باید مرشد باشد

سیدرضا اورنگ

سرویس فرهنگ و هنر؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،وزارتخانه ای خاص است با ساختاری ویژه که به جز در موارد اداری،نمی توان آن را با وزارتخانه دیگری مقایسه کرد.به ظاهر وظیفه اش ساده می نماید،اما پیچیدگی های خاصی دارد که دردسر ساز هستند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری-تحلیلی اقتصاد روز؛ حاشیه هایی که در این وزارتخانه و حوزه آن صورت می گیرد،هرگز در دیگر ارکان دولت دیده نمی شود.به همین دلیل وزیری که بر مسند آن می نشیند،علاوه بر قدرت مدیریت و شناخت فرهنگی،باید مرشد خوبی هم باشد و در صورت لزوم،مدیران زیر مجموعه خود را،علاوه بر تمشیت،ارشاد نیز کند.
مدت هاست که در این وزارتخانه،وزیری بر کرسی ننشسته که جامع الشرایط باشد برای این نهاد مهم و تاثیر گذار.وزیر باید بداند مدیران و معاونانی که برای همکاری دعوت کرده و به کار گمارده،ممکن است لغزش هایی داشته یا شیطان آنان را روی پوست موز وسوسه سر داده و از راه به بیراهه کشانده و بکشاند.بنابراین، وزیر نباید با کسانی که به کار گمارده عقد اخوت ببندد، حتی اگر بهترین دوست و مورد اعتماد ترین فردش باشد.باید وقتی کارشان را درست انجام می دهند،آنان را تشویق و اگر مرتکب خطایی شدند،اول به عنوان مرشد،ارشاد کند و اگر کارساز نبود،تنبیه و در نهایت اخراج و اگر مورد خطا غیر قابل گذشت بود تحویل مراجع قضایی دهد.
مطمئنا وزیر ارشاد علم لدنی نداشته و دارای علم غیب نیست که از نهاد افراد با خبر باشد،اما وقتی در حوزه وزارت او اتفاقی افتاده یا خلافی صورت بگیرد،باید طبق قانون با خطا کار برخورد کرده و اتفاق رخ داده را نیز به درستی مدیریت کند،نه اینکه آن را کتمان سازد.سرپوش گذاردن روی خطای مدیران و معاونان،مطمئنا خیال آنان را برای انجام خلاف ها و خطاهای بیشتر آسوده کرده و به دیگران نیز مانند ویروس کرونا آن را سرایت می دهند.
زمانی هست که مدیری از عهده کار بر نیامده و توان اداره حوزه خود را ندارد،اینجا وزیر اختیار تام دارد که فرد مورد نظر را اخراج کرده یا وادار به استعفایش کند.در بعضی از مواقع زبانم لال خطا و خلاف بزرگ تری توسط برخی از مدیران و معاونان زیر مجموعه صورت می گیرد که غیر از اخراج و استعفا،باید مجازات های دیگری نیز برای شان در نظر گرفت یا تحویل مراجع قضایی داد.
مشکلات حوزه فرهنگ و هنر بسیار است و وزیر ارشاد،معاونان و مدیران این وزارتخانه،نه تنها نتوانسته اند بر آنها فائق بیایند،بلکه بر حجم مشکلات نیز افزوده شده و صدای اهل فرهنگ و هنر را به آسمان بلند کرده،به خصوص در این ایام کرونایی که بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به مضیقه افتاده و دچار دردسر شده اند.هیچ معاون و مدیری نتوانسته یا توان آن را نداشته بحران ها را مدیریت کرده و امنیت را به جامعه فرهنگ و هنر هدیه دهد.وقتی مشکلات حل نشده باقی می مانند،نشان دهنده این مهم است که مدیر یا معاونان مربوطه ضعیف عمل کرده و در حد و اندازه پستی که تقدیم شان کرده اند،نبوده و نیستند.مطمئنا وزیر ارشاد نیز ضعف مدیرانش را می داند،اما چرا آنان را تغییر نمی دهد یا تمشیت نمی کند جای سوال دارد!
وقتی وزیر ارشاد که سمت مرشدی را نیز خواه یا ناخواه با خود یدک می کشد،نتواند زیردستان و نزدیکان خود را ارشاد و تمشیت کند،چگونه می تواند مرشد اهالی هنر و فرهنگ باشد؟!
اکثر رسانه ها در فضای مجازی و غیر مجازی مدام ضعف های وزارتخانه ارشاد و زیرمجموعه اش را در شیپور ،دمیده و می دمند،اما خدا را شکر وزیر ارشاد،خم هم به ابروی مبارکش نمی آورد!
شفاف سازی های وزارت ارشاد نیز پوششی است برای شفاف نشدن مشکلات و معضلات اصلی.یعنی اینکه،چیزهایی که نباید شفاف سازی کنند،می کنند،اما مواردی را که باید شفاف سازی کنند،نمی کنند!
به عنوان مثال درباره موسسه هنرمندان پیشکسوت و اتفاقاتی که در آن افتاده و می افتد،هرگز شفاف سازی نشده و انگار نخواهد شد!
در هر جامعه ای،چه ایران و چه جهان، از دیر باز برای ریش سپیدان احترام زیادی قائل بوده و در مورد مسایل مختلف با آنان شور می کردند و می کنند تا به مدد تجربه و سعه صدرشان به راهکاری مناسب برای حل مشکلات رسیده یا دعواها را به صلح تبدیل کنند،اما وزیر ارشاد و معاون هنری اش،برای حرف های ریش سپیدان هنرمند،تره هم خرد نکرده و نمی کنند!اعضای موسسه پیشکسوتان هنرمند،ریش سپیدان جامعه هنر هستند و مورد احترام همه،اما وزیر ارشاد و معاون هنری اش،خواهش آنان را زمین انداخته و به خواسته شان اهمیتی نداده و نمی دهند.
دوباره تکرار می کنیم که وزیر ارشاد باید مرشد باشد تا بتواند وزارتخانه ای که کلمه ارشاد را با خود یدک می کشد اداره کند.هنرمندان و فرهنگیان، وزیر این وزارتخانه را پیش از همه چیز به چشم یک مرشد نگاه می کنند تا راهنمای جامعه هنری و مردم باشد.اگر وزیر مرشد نباشد،نمی تواند راهنمای خوبی برای گذر از سنگلاخ مشکلات باشد.
سیدرضا اورنگ

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا