اجتماعیاشتغالتعاون و کارآفرینی

وقتی کارآفرینان از سلبریتی ها جلو می زنند

آموزش اشتغال زایی در «میدون»

تهیه کننده مسابقه «میدون» گفت: می خواستیم برنامه ای در سطح بالای تلویزیون داشته باشیم و باید جذابیت های رسانه ای به آن می دادیم. دو راهکار داشتیم استفاده از سلبریتی ها و افراد اهل فن در کارافرینی و ما راه دوم را انتخاب کردیم.

به گزارش اقتصاد روز، نشست برنامه تلویزیونی «میدون» امروز با حضور عوامل این برنامه و داورها در سازمان صداوسیما برگزار شد.

**‌ هاشمی: استفاده از کارآفرینان به جای سلبریتی ها

در ابتدای این مراسم «محمد حسین هاشمی» تهیه کننده این برنامه گفت: سیاست اصلی برنامه این بود که می خواستیم برنامه کارآفرینی مردمی تولید کنیم. تا به حال مردم عادی نمی توانستند به تلویزیون بیایند و کسب و کارشان را معرفی کنند. از طرفی می خواستیم برنامه ای در سطح بالای تلویزیون داشته باشیم و باید جذابیت های رسانه ای به آن می دادیم. دو راهکار داشتیم استفاده از سلبریتی ها و افراد اهل فن در کارافرینی و ما راه دوم را انتخاب کردیم.

هاشمی افزود: سعی کردیم جذابیت را در متن ساخت و تولید بیاوریم و این کار را انجام دادیم و دیدیم مردم خوششان آمد.همه ما درگیر کسب و کاریم و مشکل اشتغال مشکل جدی است و مردم دوست دارند از بزرگان صنعت کمک بگیرند.

وی درباره اینکه افراد چطور برگزیده می شوند و در برنامه می توانند حضور داشته باشند گفت: دوستان ابتدا باید در سایت میدون ثبت نام کنند و بعد از آن مصاحبه اولیه انجام می شود و بعد راستی آزمایی و بعد مصاحبه حضوری و بعد از آن حضورشان بررسی می شود و بازیگردانی و متن هایشان و همچنین پروسه اقتصادی نیز در وهله های بعدی مورد توجه قرار می گیرد. ما می خواهیم صداقت کسب و کار کشور را نشان دهیم و مشکلی که در کشور داریم را بررسی کنیم. حتی بعد از ضبط  حضور افراد در برنامه آنها را رصد می کنیم که چطور رشد کردند.

وی درباره وام های پرداختی به شرکت کننده ها نیز گفت: 187 میلیارد تومان سرمایه گذاری در کسب و کارها توسط مردم صورت گرفته است و ما دوست داریم مردم کمک کنند و ما فقط واسطه هستیم و در این  مدت عده بسیاری از همین مردم به کارآفرینان ما که معرفی کردیم کمک کردند و اشتغال زایی چندین هزار نفری و … را نیز داشتیم.

هاشمی افزود: ما اول فکر می کنیم اصل ماجرا همان ۱ میلیون تومانی است که به شرکت کننده ها می دهیم اما خیلی ها این مبلغ را نمی خواهند و بیشتر می خواهند حمایتشان کنیم. اعتمادی که مردم به برنامه میدون کردند باعث شده کسب و کارها رونق بیشتری بگیرد. حتی کسب و کارهای اشتباه را هم در برنامه بیان می کنیم تا مردم تجربه بگیرند.

این تهیه کننده در پاسخ به ۵ هزار ثبت نامی که صورت گرفته و اینکه از چند نفر حمایت مالی انجام دادید؟ گفت: از این ۳۰۰ نفر ۳۰ تای آنها از طریق کانال برنامه آمدند و ۲۵۰ نفر مردم بودند. ارتباط کسب و کاری بین خود مردم صورت گرفته است. ما شرکت کننده ای داشتیم که تولید کننده فرش بود و تاجری در دبی برنامه ما را دیده بود و ۴ میلیارد داده بود و یک سال فرش هایش را پیش خرید کرده بود و از این طریق کسب و کار شرکت کننده هایمان رونق می گیرد.

وی درباره ادامه دار بودن این برنامه نیز ادامه داد: اشتغال در این کشور انتها ندارد و ما هر چه جلوتر می رویم کارمان گسترش پیدا می کند و سعی داریم خودمان را بروز کنیم و تا زمانی که صداوسیما بخواهد کار می کنیم و اکنون ۵۰ برنامه مان باقی مانده است.

**یونچی: «میدون» مطالبه ها را از ما بیشتر کرده است

«یونچی» داور برنامه درباره استقبال مردم از این برنامه گفت: من از صداوسیما مجدد تشکر می کنم و دوستمان آقای هاشمی که بستر کار مهمی را در اجتماع باز کردند و من به عنوان کاسبی که از سال 55 دارم کار می کنم باید بگویم: بعد از انقلاب کم لطفی زیاد کردیم و باید با مردم مثل خودشان رفتار کنیم.

وی ادامه داد: بارها برایم پیش آمده که مردم در خیابان من را دیدند و راه های افزایش فروش و اشتغال را از من پرسیدند. این برنامه مطالبه ها را از ما بیشتر کرده است و خود من هم از این برنامه نکته های فراوانی یاد گرفتم. حتی در تماس هایی که امروز با 162 گرفته می شد مردم درباره اشتغال زایی از ما سوال می پرسیدند.

داور برنامه میدون افزود: اگر صداوسیما فکر می کند با این برنامه و برنامه هایی مثل عصر جدید هیجان بین مردم بوجود می آید چه اشکالی دارد این برنامه ها گسترش پیدا کند؟ مردم الان با برنامه های خشک و بی جذابیت ارتباطی نمی گیرند و نباید انتظار داشته باشیم با هر برنامه ای ارتباط بگیرند. گرچه وزارت صمت و اداره کار با این برنامه خیلی موافق نیستند.

یونچی افزود: من و داورهای این برنامه، به صورت معنوی در این برنامه وقت گذاشتیم. ما دوست داریم رو در رو با مسئولین مرتبط برنامه ای زنده داشته باشیم. نگذاریم دولت بعدی یکسری افراد را بیاورد که در اتاق هایشان را به روی ما ببندند و از الان باید به فکر باشیم که مسئولین به سوال های ما پاسخ دهند. هرچند گلایه باید همراه راهکار باشد.

علیرضا یونچی در ادامه بیان داشت: آقایان وزرایی که ادعا دارند را سرمشق دیگران کنیم. بیایید از هر کاری از مجتهدش در دنیا تقلید کنیم. مگر من را مکلف به ایکس تومن به پرسنل دادن نمی کنید؟ ما با ۵۰ هزار تومان دو هفته پیش کار تولید کردیم. ۳ کیلو و نیم پارافین خریدیم و کار تولید کردیم. آقای وزیر کار، در مقابل پولی که از ما می گیرید تکلیف کنید. نشود یک مجوز 5 ماه بماند و تا انتها ندانند چه کرده است؟

یونچی درباره استعدادهایی که تا به حال با دیدن آنها به وجد آمده است گفت: دو نفر بودند که یکی هفته گذشته آمده بود و او از روستایی لب مرز و با اقلیت جمعیت با امنیت و آسایشی که داشت شیر گازی را تولید کرده بود. یکی هم استفاده دوگانه از هواکش را داشت.

**مصطفی زاده: تشویق جوان ها به اشتغال زایی از اهداف برنامه است

«حسین مصطفی زاده» مشاوره کسب و کار در ادامه نیز گفت: تهیه این برنامه زحمت های زیادی دارد و ما ساعت ها برای کشف استعدادها زمان می گذاریم. این برنامه دارد جوان ها را به اشتغال زایی تشویق می کند و من امروز بعد از صحبت با افرادی که تماس می گرفتند واقعا انرژی گرفتم.

مصطفی زاده نیز در ادامه گفت: یکی از مخاطبان نیز با 6 میلیارد قسمتی از کسب و کار راه انداخته بود و اسباب بازی تولید کرده بود.

** حاج کاظمیان: برای تولید این برنامه جسارت زیادی لازم بود

«محمد امین حاج کاظمیان» داور، گفت: وقتی مردم دغدغه های اقتصادی دارند باید تلاش کنیم این سبک برنامه ها را بیشتر کنیم. من هم امروز از پاسخگویی مخاطبان عزیز از شهرستان ها لذت بردم. افرادی که انگار غیر از میدون سکویی برای پرش ندارند. خیلی خوشحالم و امیدوارم حضورم بتواند در کنار سایر دوستان مثمر ثمر واقع شود.

وی ادامه داد: تمام افرادی که وارد صحنه میدون می شوند جسارت بالایی دارند. کارآفرینان ایرانی در تمام دنیا بی نظیر هستند و با وجود همه تحریم ها همچنان سرپا ایستادیم.

حاج کاظمیان نیز در ادامه بیان داشت: آنچه صداوسیما را از دیگر رسانه ها متمایز می سازد سریال و فیلم نیست آنچه که من بیننده را پای تلویزیون می نشاند برنامه هایی مثل میدون است که جوانان ما بتوانند راهکارهایی برای کسب و کارشان داشته باشند و حیف است که این برنامه یک ساعت در هفته پخش شود و کاش ساعت پخش آن در هفته بیشتر شود.

** اسدی: ادای دینی به نام نذر عشق

«امیرحسین اسدی» داور نیز گفت: راه اندازی کسب و کار یعنی نشستن پشت وسیله نقلیه ای که ترمز نداشته باشد و … اما شیرینی های خاص خود را دارد و ما تلاش کردیم در این برنامه اگر سختی هایی هست به مردم امید دهیم و بگوییم نترسید و حواستان به رقبا باشد و آنالیز کنید و مبتنی بر سیستم حرکت کنید. میدون در این ۱۰۰ برنامه ای که داشت سعی کرد ادبیات کارآفرینی را گسترش دهد.

اسدی افزود: هرچه کسب و کارهای کیفی و علمی تر شوند و نیازها را بیشتر بشناسند و مبتنی بر پژوهش و فناوری حرکت کنند هم آنها موفقند و هم کشورمان موفق خواهد شد. پنج شنبه و جمعه ها را به نام نذر عشق گذاشتم و از زمانی که پدرم فوت شدند این شوق را برای خودم دارم. بعد از میدون مثل معتادی شدم که مشاوره کسب و کار به من انگیزه می دهد و راضیم می کند. ما داورها هم با صحبت با مردم رشد می کنیم و از این صحبت ها انرژی می گیریم. این مسابقه به اندازه 300 ترم درسی برای من و امثال ما ارزش افزوده داشته است.

** مهرنوش: مهمترین کار مسابقه میدون، شبکه سازی است

«مینا مهرنوش» داور مسابقه میدون نیز در ادامه گفت: به واسطه تجربیاتی که در حوزه کسب و  کار  داشتم با رسانه هم آشنا بودم و بحث های کارآفرینی را دیده بودم. اما برنامه میدون جزو برنامه های بسیار موفق کسب و کار در کشور است که توانسته با جنس دیگری از کارافرینی این مباحث را در کشور مطرح کند.

وی ادامه داد: شبکه سازی مهم ترین ارزشی است که برنامه میدون ایجاد کرده است و بحث اینکه چگونه سرمایه گذار را به کارافرین ها وصل می کند و چگونه بحث های حوزه فروش و .. که باعث شبکه سازی می شود را دارد. نکته بعدی ایجاد امید در حوزه کسب و کار است. متاسفانه با وضعیت اقتصادی در کشور مردم انگیزه زیادی برای کارافرینی ندارند و این واقعا ارزشمند است که یک برنامه بتواند انگیزه و امید ایجاد کند.

مهرنوش افزود: موضوع بعدی بحث آموزش و آگاهی دادن است که د راین مسابقه رخ می دهد. مشکلی که در کشور ما هست این است که خیلی ها فکر می کنند برای راه اندازی کسب و کار نیاز به سرمایه دارند اما اینطور نیست و ما ابعاد مختلف راه اندازی کسب و کار را در این برنامه بررسی می کنیم. حتی آقای هاشمی یکبار گفتند ما بحث واقعیت برای کسب و کار را به مردم می گوییم.

وی ادامه داد: مردمی کردن اقتصاد و واگذاری آن به مردم هم فرمایشی است که مقام معظم رهبری نیز آن را فرمودند و ما هم روی این موضوع تمرکز داریم. من نیز در زمان هایی از هفته به مشاوره رایگان و صلواتی می پردازم و خدا به کسب و کارما نیز رونق می دهد.

وی افزود: از اصحاب رسانه خواهش می کنم از کار ما حمایت کنند و کمک کنند محتوایی که در این برنامه تولید می شود را حمایت کنند و به توسعه و شناسایی مردم نیز کمک کنند.

مهرنوش ادامه داد: هوش بافتی یعنی اینکه اگر استعداد در بافت درستی باشد می تواند رشد کند. خیلی از این افرادی که به میدون می آیند این هوش و استعداد را در برنامه کشف می کنند. خیلی از این افراد فارغ التحصیلان دانشگاه بازار بودند و آنهایی که نیامدند می توانند با یکسری تغییرات استعدادهای خود را شکوفا کنند.

در پایان این مراسم محمدحسین رنجبران مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما گفت: مسابقه میدون طراحی درستی داشته است و گروه تهیه خیلی زحمت کشیدند و ما نیز از آنها سپاس گزاریم و امیدواریم شاهد رشد بیشتر این مسابقه باشیم و این برنامه الگویی برای سایر برنامه ها در سایر حوزه ها باشد.

منبع: فارس

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا