اجتماعیبهداشت و درمانشهریمحیط زیست

١٨ دستگاه‌ در رفع آلودگی هوا دخیل هستند

میزان گوگرد در سوخت نفت گاز بالاتر از حد مجاز است

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان محیط زیست نشان می‌دهد؛ در سوخت نفت گاز میزان گوگرد بالاتر از حد مجاز یعنی 50 ppm است و توزیع سوخت استاندارد مستمر نیست.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایلنا،«شینا انصاری» مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص آلودگی این روزهای شهر تهران گفت: وقتی با پدیده وارونگی دما مواجه هستیم باید به علت آن توجه کنیم. مشکلی که در شهرهای بزرگ از جمله تهران با آن مواجه هستیم، بارگذاری بیش از ظرفیت در شهرها است.

وی ادامه داد: در شهر تهران بارگذاری بیش از حد صورت گرفت، ‌شهرک‌های صنعتی و مسکونی، مراکز علمی‌ و دانشگاهی، مجتمع‌های خدماتی و تجاری بیش از اندازه ساخته شد و شاهد حضور حجم زیادی از خودرو در تهران هستیم، امروز در تهران نزدیک به 4 میلیون خودرو تردد می‌کنند.

انصاری تاکید کرد: علت و ریشه مشکلات محیط‌زیستی شهر تهران به ویژه آلودگی هوا که مهمترین مشکل آن است،‌ بارگذاری با حجم گسترده در شهری با منابع آب،‌ هوا و خاک محدود است. خروجی این بارگذاری آن است که وقتی هوا اندکی پایدار می‌شود آلودگی بدین صورت تشدید می‌شود.

انصاری با بیان اینکه عوامل متعددی در پدیده آلودگی این روزهای شهر تهران دخیل هستند، ادامه داد: در شهر تهران با حجم بزرگی از بارگذاری بیش از توان اکولوژیک مواجه هستیم و از طرفی سکون و پایداری هوا نیز مطرح است، چرا که به دلیل توپوگرافی خاص تهران که در شمال با کوه‌ها محبوس شده است، راهی برای خروج هوا نیست.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه وضعیت تهران به گونه‌ای است که توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به تنهایی درجلوگیری از آلودگی هوا در شرایط وارونگی کارساز نیست، تصریح کرد: اگرچه افزایش سهم حمل ونقل عمومی در کاهش روزهای ناسالم موثر هست، اما شهر تهران ظرفیت این میزان خودرو و موتورسیکلت فرسوده را ندارد. به علاوه فعالیت‌های صنعتی که در مسیر باد غالب تهران قرار دارند و منابع احتراقی نیز باعث می‌شود در فصل سرد که پدیده وارونگی دما رخ می‌دهد آلودگی هوا تشدید شود.

انصاری ادامه داد: باید مجموعه‌ای از اقدامات برای خروج تهران از وضعیت آلودگی رخ دهد. از جمله قانون هوای پاک که محورهای مختلف از جمله توسعه حمل ونقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت، معاینه فنی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توجه به استانداردها در خودروهای نو را شامل می‌شود و از طرفی برنامه مدون آلودگی هوای شهرهای بزرگ، مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ١٨ دستگاه‌ مختلف در رفع آلودگی هوا دخیل هستند، خاطرنشان کرد: وقتی همه دستگاه‌ها به موازات همدیگر اقدام کنند، می‌توانیم شاهد روزهای ناسالم کمتری در روزهای سرد سال باشیم.

او همچنین به کیفیت پایین سوخت در تهران اشاره کرد و گفت: ارتقای حمل ونقل عمومی در حد خود می‌تواند اثرگذار باشد، اما کیفیت سوخت باید به حد استاندارد یورو 4 ارتقا یابد، در حالی که گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان محیط زیست نشان می‌دهد؛ در سوخت نفت گاز میزان گوگرد بالاتر از حد مجاز یعنی 50 ppm است و توزیع سوخت استاندارد مستمر نیست.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: اقداماتی که در شرایط هشدار رخ می‌دهد، مطابق با دستورالعمل وزارت کشور انجام می‌شود از جمله تعطیلی مدارس و محدودیت تردد خودروها، ‌ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی و محدودیت فعالیت برخی واحدها مانند آسفالت و شن و ماسه، اما اینها اقدامات مقطعی و مسکن‌وار هستند و مانند مریضی که به او مسکن می‌دهند تا تب او فروکش کند، این اقدامات موجب می شود که غلظت آلودگی بالاتر نرود. قطعا درمان اصولی این مشکل، حرکت در چارچوب برنامه‌های بالادستی از جمله قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی آن است تا در بلند مدت به نتیجه مطلوب برسیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا