اجتماعیشهرییادداشت

پاسخ اعتراضی به یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد در تکریم و جایگاه پیشکسوتان هنرمند به عنوان سرمایه‌های اجتماعی جامعه

احمد ناطقی عکاس برجسته دفاع مقدس

سرویس فرهنگ و هنر؛ به گزارش اختصاصی پایگاه خبری-تحلیلی اقتصاد روز؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی هنرمندان پیشکسوت را سرمایه‌های اجتماعی جامعه خواند. در پاسخ احمد ناطقی عکاس برجسته دفاع مقدس و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت یادداشتی در اختیار سرویس فرهنگ و هنر قرار دادند.پایگاه اقتصاد روزنظر به اهمیت موضوع اقدام به درج کامل یاداشت فوق مینماید.
هوالقهار
سلام به جامعه فرهیختگان و اصحاب دور از انصافِ اغلب رسانه ها
آقای وزیر با توجه به آنچه در قوه باصره ما از شما ثبت شده؛ تصور نمی کردیم حضرتعالی هم اهل طنز و شوخی باشید؛ ” تکریم و حرمت‌ نهادن به پیشکسوتان هنر”؟!!!
آقای دکتر صالحی ، بیش از 2 ماه است که فریاد همین سرمایه‌های اجتماعی که شما از آنان دم می زنید از جور و ستمی که از ناحیه حضرتعالی و معاونین محترم شما بر ایشان رفته ” غلط و درستش را اهالی فن و صاحبنظران بگویند که ما این را درشما ندیده ایم” به آسمان است؛ آنگاه حضرتعالی در یاداشی سیاسانه و بدور از انصاف و مروت، قلمفرسائی فرموده و از هزینه کردن پرطمطراق برای ایشان می گوئید؟!!!! از نان شبِ خانواده زده اید که پیراهن زربافت به تنشان قواره کنید؟ “مجموعه کتاب پیشکسوتان هنر با معرفی هنرمندان پیشکسوت متولد هر ماه، منبع خوبی برای مراجعه با هدف آشنایی با پیشگامان حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود.”
به زعم شما پیشکسوتان در هر گروه و رشته و حوزه‌ای در جامعه ایران، افراد با اهمیت و محترمی شناخته می‌شوند؛ زیرا خلاقیت‌، مهارت و تجربه‌ای گرانبها دارند که جایگاه و نقش آنان را در جامعه متفاوت می‌کند؛ جایگاهی که تکریم و احترام به پیشکسوتان را به همراه دارد، اما این جایگاه در پیشکسوتان هنر رفیع‌تر است چه این که طلایه داران گوهر زرین تمدن ایرانی هستند.
آقای دکتر صالحی، این جملات زیبا و کلیشه ای را هر ادیبی می تواند برای شما تنظیم و به امضاء شما برساند؛ اما درک و شناخت صحیح از وضعیت اجتماعی و خواسته های معمول و معقولِ پیشکسوتانِ عرصه هنر در تکریم و احترام ایشان نکته ای قابل تأمل است که اوج بی پاسخی شما و همکارانتان به این همه مرقومه و نامه و یاداشت و پیام هنرمندان پیشکسوت ، مؤید همین عدم شناخت شما و فرمایشات کلیشه ای اغلب متولیان و مسئولان است.
سالیان زیادی است که در حوزه فرهنگ و هنر، هنرمندان و مخاطبین ایشان یعنی مردم کشور ایران عزیز، پنجه های سهمگین آمار و بیلانِ مسئولان و متولیان فرهنگی را برتن نحیفشان متحمل هستند. و شما نیز رفتنی هستید و نامتان رنگی ناخوشایند بر صفحه تاریخ خواهد بود
آقای وزیر این شیران پیرکه اینک هنرمندان پیشکسوت خوانده می شوند در تمام عرصه های هنری، در طول 8 سال دفاع مقدس، با آثاری فاخر دلاوری های رزمندگان شجاع میهن را جهانی کرده و همواره یارِ صدیق انقلاب بوده اند و همواره سهمِ مهمی از ارتقاء فرهنگ و هنر را بردوش داشته و اینک می خواهند در ایستگاه فراغت و آرامش، آرامش و فراغت امثال شما را تجربه کنند
اما دریغ و افسوس که علیرغم جملات شعاری متن یاداشت، شما اصلی ترین فرد در سلب آرامش ایشان هستید؛ شما بدون توجه به خواسته برحق و منطقی ایشان در ابقاء مدیریت سابق مؤسسه هنرمندان پیشکسوت”سید عباس عظیمی” که 7 سال آرامش را برای ایشان به ارمغان آورده بود؛ آرامششان را بر هم زده اید
آقای وزیر هنرمندان پیشکسوت سالیانی است که آردهایشان را بیخته و الکشان را آویخته اند، و بیشتر از انتشار نام و یادشان که بیش از هر چیز وسیله ای برای تفاخر و بیلان سازمان شماست، نیاز به ایجاد بستر مناسب برای آرامش در پس این همه کار و تلاش دارند.
آقای دکتر صالحی، خبر چاپ مجموعه کتاب پیشکسوتان هنر با هدف معرفی هنرمندان شامل ۱۲ جلد که هر جلد ویژه متولدین یک ماه از سال است با هزینه ای سرسام آور، از زبانِ شما در کسوتِ وزیر با بی توجهی محض، و توهین آشکار به شأن و جایگاه پیشکسوتان، در پاسخ به یاداشت ها و اعتراضاتِ فرهیختگانِ عرصه فرهنگ و هنر، نه تنها همچون کودکان، ذوق زده امان نکرد؛ بلکه رنگ تکریم هنرمندانِ پیشکسوت را بی رنگ تر و تلاش شما برای کسب آبرو، ارائه بی مایه آمار و بیلان و پاک کردن لکه پاسخگو نبودن نوکران ملت را پررنگ تر کرد.

والسلام
احمد ناطقی
شانزده اردیبهشت یکهزار و سیصد و نود و نه

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا