اجتماعیاقتصادیشهریمسکن و شهرسازی

پرداخت ۲۲۲۰میلیارد وام و تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان کرمانشاه

رئیس بنیاد مسکن خبر داد؛

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تاکنون ۱۹۰۰میلیارد تومان تسهیلات و ۳۲۰میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به مردم پرداخت شده است.
به گزارش  اقتصاد روز به نقل از خبرنگار مهر، علیرضا تابش در نشست سالگرد زلزله استان کرمانشاه گفت این زلزله به قدرت ۷.۳ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری رخ داد که در نوع خود زلزله بزرگی محسوب می شود. با توجه به اینکه قانون، بنیاد مسکن را متولی بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی می داند، انجام فرایند نوسازی و بازسازی واحدهای تخریبی و تعمیری شهرها و روستاهای این استان را بلافاصله در ۱۰ شهر و ۱۶۲۳ روستا آغاز کردیم.
وی ادامه داد: در برآوردهای نهایی معلوم شد ۳۷ هزار واحد مسکونی تخریب شده که ۱۰ هزار واحد در شهر و ۲۷ هزار واحد در روستاها نیاز به بازسازی کامل داشت. همچنین حدود ۶۳ هزار واحد تعمیراتی بود که ۴۳ هزار واحد در شهرها و ۲۰ هزار واحد در روستاها نیاز به تعمیرات داشتند. در مجموع ۱۰۰ هزار واحد تعمیراتی و احداثی بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: نخستین اقدام ما اسکان موقت زلزله زدگان بود که ۱۵۶۰۰ کانکس در روستاها ظرف ۲ ماه پس از زلزله با همکاری سپاه و ارتش نصب کردیم. همچنین در شهرهای زلزله زده نیز ۹۱۱۸ خانوار آسیب دیده بودند که برخی از آنها را در کانکس ها اسکان دادیم و به تعدادی از خانوارها ماهانه کمک هزینه اجاره مسکن پرداخت می کردیم.
تابش در خصوص جزئیات کمک های بلاعوض و تسهیلات پرداخت شده به زلزله زدگان گفت: به واحدهای احداثی در شهر ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۱ میلیون تومان بلاعوض و به واحدهای احداثی در روستا ۳۵ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت کردیم. همچنین به واحدهای تعمیراتی شهری و روستایی اعم از مسکونی و تجاری ۱۲ میلیون تومان وام و ۲ میلیون تومان بلاعوض پرداخت کردیم ضمن اینکه برای مقاوم سازی لرزه ای نیز ۴۰ میلیون تومان وام و ۴.۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد. کمک معیشتی زلزله زدگان شهری و روستایی نیز ۱۰ میلیون تومان وام و ۲ میلیون تومان بلاعوض بود.
به گفته وی: امکان استفاده از این تسهیلات و کمک های بلاعوض به صورت تجمیعی نیز برای خانواده های آسیب دیده وجود دارد که مجموعاً به یک خانواده دارای واحد تخریب شده کامل ۲۲۱ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: تاکنون برای همه ۱۰۵۸۸۷ واحد تعمیری و تخریبی در بانک ها پرونده تشکیل شده که بانکها با ۹۹۰۹۳ واحد قرارداد امضاء کرده اند.
تابش افزود: این قراردادها شامل ۳۶۱۶۰ واحد احداثی و ۶۲۹۲۳ واحد تعمیراتی می شود که تاکنون ۱۹۰۰ میلیارد تومان وام به زلزله زدگان استان کرمانشاه و ۳۳۰ میلیارد تومان بلاعوض پرداخت شده است که مجموع این تسهیلات و کمک های بلاعوض به ۲۲۲۰ میلیارد تومان می رسد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۵ هزار واحد تعمیراتی عملیات بهسازی آنها به پایان رسیده و در خصوص واحدهای احداثی نیز ساخت ۱۸۵۰۰ واحد به اتمام رسیده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: تا پایان امسال واحدهای احداثی روستایی به طور کامل به بهره برداری می رسد ولی واحدهای احداثی شهری پیشرفت ۷۵ درصدی دارند.
این مقام مسئول تصریح کرد: ۵۴ هزار تن آهن آلات به زلزله زدگان تخصیص دادیم ضمن اینکه ۱۷۶ هزار تن سیمان نیز از سوی بنیاد مستضعفان به صورت رایگان به آسیب دیدگان زلزله استان کرمانشاه تخصیص یافته که تاکنون ۱۲۴ هزار تن آن را استفاده کرده ایم. هزینه حمل سیمان را نیز بنیاد مستضعفان متقبل شده بود.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا