اقتصادیصنعت و تجارت

پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به کرمان فردا افتتاح می‌شود

استاندار کرمان از افتتاح ویدئوکنفرانسی پروژه انتقال آب خلیج فارس و اتصال مخزن ۴۵ هزار مترمکعبی خط آب خلیج فارس به سایت آبی گل‌گهر توسط رئیس جمهوری و با حضور وزیر صمت خبر داد.

به گزارش اقتصاد روز، محمدجواد فدائی در تشریح افتتاح پروژه انتقال آب خلیج فارس افزود: فردا ۱۵ آبان ماه فاز اول از خط اول انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد به دست ریاست جمهوری افتتاح می‌شود.
وی کم‌آبی را از مشکلات بزرگ استان کرمان مطرح کرد و بیان داشت: بخش عمده‌ای از آب این استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و سالانه حدود ۶ میلیارد مترمکعب برداشت آب در بخش کشاورزی داریم که یک میلیارد مترمکعب نسبت به حد مجاز و ۲ میلیارد مترمکعب نسبت به مصرف بهینه اضافه برداشت است.
فدائی با اشاره به وجود ۹ هزار چاه غیرمجاز در استان کرمان گفت: نیمی از این چاه‌ها باید پُر و مسلوب المنفعه شوند، به از نظر آب آشامیدنی ۱۳ شهر استان کرمان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۷۲۰ روستا نیز شبکه آب آشامیدنی ندارند و که به صورت سیار آبرسانی می‌شود.
وی تصریح کرد: در مجموع وضعیت آب در استان کرمان خوب نیست و در بخش صنعت نیز نیاز به آب داریم لذا برای حل این مشکل بررسی‌ها و طرح‌های متعددی مطرح شده که یکی از آنها استفاده از پسآب (فاضلاب) است که در شهرهای کرمان، زرند و سیرجان در حال اجرای شبکه فاضلاب است تا از پسآب برای صنعت استفاده شود.
استاندار کرمان، دیگر برنامه حل مشکل آب استان کرمان را انتقال از حوزه‌های دیگر دانست و ادامه داد: مهمترین این پروژه‌ها شیرین کردن آب دریا و انتقال به استان است که فردا ۱۵ آبان ماه فاز اول آن که در کشور و منطقه جزو پروژه‌ای مهم و بی‌نظیر محسوب می‌شود، افتتاح می شود.
فدائی اظهار داشت: پروژه انتقال آب خلیج فارس در سه خط در نظر گرفته شده که در مجموع ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال آب را شیرین کرده به استان‌های کرمان و یزد منتقل می‌کند.
وی ابراز داشت: خط اول این پروژه سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندرعباس به گل‌گهر سیرجان، گل‌گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد است.
استاندار کرمان افزود: در مجموع خط اول پروژه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال منتقل می‌کند که ۵۰ میلیون مترمکعب آن به شهرهای استان هرمزگان داده می‌شود و  ۴۵ میلیون مترمکعب سهم گل‌گهر، ۴۰ میلیون مترمکعب سرچشمه و ۳۰ میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و ۱۵ میلیون مترمکعب نیز در طول مسیر برای شرب و مواردی دیگر استفاده می‌شود.
فدائی بیان داشت: مطالعات اولیه طرح انتقال آب خلیج فارس سال ۱۳۹۲ انجام و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
استاندار کرمان عنوان کرد: فاز اول انتقال آب تا گل‌گهر حدود ۳۰۰ میلیون یورو ارزبری داشته، ۶ هزار میلیارد تومان شرکا و سهامداران شامل گل‌گهر و سرچشمه و فولاد چادرملو سرمایه‌گذاری کردند و یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از تسهیلات بانکی استفاده شده است.
وی با بیان اینکه بخش ارزی از محل صندوق توسعه ملی و بانک ایران و اروپا کمک گرفته شده است، خاطرنشان کرد: ۳۸ میلیون یورو توسط بانک ایران و اروپا و مابقی از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.
فدائی اضافه کرد: بانک‌های سپه، ملی، تجارت و پارسیان نیز در بخش تسهیلات کمک کرده‌اند.
استاندار کرمان اظهار داشت: در جریان اجرای پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج فارس ۲۰۰ شرکت پیمانکاری ۱۶ هزار نفر نیرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعال بوده‌اند.
وی ابراز داشت: امیدواریم با انتقال آب به گل‌گهر، چاه‌های مورد استفاده این مجموعه مسدود شوند و کمکی به حل مشکل آب در منطقه سیرجان باشد.
فدائی، زمان افتتاح فازهای دوم و سوم خط انتقال آب خلیج فارس به مس سرچشمه و فولاد چادرملو را تا پایان سال اعلام کرد و گفت: خط دوم و سوم انتقال آب نیز در حال برنامه‌ریزی و بررسی برای آغاز عملیات است.
استاندار کرمان عنوان کرد: آیین افتتاح خط انتقال با توجه به حجم بالای پروژه، بخشی در آب‌ شیرین‌کن‌های بندرعباس و بخشی در تاسیسات طول مسیر ۳۰۰ کیلومتری انتقال است و بخش اصلی افتتاح در سیرجان با حضور وزیر صمت و مدیران مربوطه و در ارتباط ویدئوکنفرانس با ریاست جمهوری خواهد بود.
فدائی همچنین از برگزاری نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با صنعتگران کرمانی در روز پنجشنبه ۱۵ آبان ماه خبر داد.
استاندار کرمان با تقدیر از افرادی که در اجرای این پروژه بزرگ مشارکت داشته‌اند، اعم از ایده، طرح و اجرا به ملت ایران برای اجرا این پروژه عظیم در دولت تدبیر و امید تبریک گفت.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا