اجتماعیتعاون و کارآفرینیصنعت و تجارتکشاورزی

پسته سیستان و بلوچستان خندان‌تر از گذشته

پسته محصولی کوچک اما مغذی و لذیذ با بازدهی مناسب اقتصادی و ارزشمند که در برخی مناطق سیستان و بلوچستان به ثمر نشسته و به سبب کیفیت بالا از بازار پسندی خوبی در حوزه صادرات، مصرف داخلی استان و کشور برخوردار است و با لبخند خود خنده و شادی را برای کشاورزان به ارمغان می‌آورد.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،پسته درخت کوچکی که مبدأ رویش آن در خاورمیانه و آسیای مرکزیست و در کشورهایی چون ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان به ثمر می‌رسد.

ایران معروف ترین و پر طرفدار ترین نوع پسته جهان را به خود اختصاص داده به گونه ای که تولید پسته در سال ۲۰۱۷ در ایران معادل ۵۷۴ هزار و ۹۸۷ تن بوده که این رقم باعث شد ایران در مقام نخست تولید این محصول در جهان قرار گیرد.

هرچند که رقابت بین ایران و آمریکا برای داشتن مقام اول تولید این نوع محصول در جهان چند سالی است ایجاد شده اما شرایط هوایی و به طبع آن کیفیت خوب محصول تولیدی، ایران را همواره زبانزد تولید کیفی این محصول دلپذیر در جهان کرده است.

در کشورمان ایران تولید پسته بیشتر در استان کرمان، زرند، مه‌ولات، رفسنجان، کشکوییه، فردوس، سیرجان، کاشان، دامغان، نائین و سایر مناطق مستعد رواج دارد.

مهمترین نوع پسته، پسته اکبری است که به علت داشتن مغز بلند، کشیده و درشت خود در بازار جهانی به درستی شناخته شده و از تولیدات مرغوب و عمده پسته ایران محسوب می‌شود.

میزان تولید پسته در ایران سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن است که تنها ۱۰ درصد از این محصول مصرف داخلی داشته و ۹۰ درصد دیگر آن صادر می شود و سالانه حدود ۱٫۴ تا ۱٫۷ میلیارد دلار برای ایران، درآمدزایی دارد.

پسته خواص و ترکیبات فراوانی دارد که مس، منیزیم، ویتامین ای، پتاسیم و انواع ویتامین‌های گروه ب از جمله آن‌ها است.

مصرف پسته به ساخته شدن مناسب گلبول‌های قرمز خونی کمک می‌کند و یکی از منابع مهم تامین آهن برای جلوگیری از کم‌خونی است.

سیستان و بلوچستان استانی مستعد در کشت و پرورش پسته

سیستان و بلوچستان یکی از قطب های مهم تولید پسته در کشور است که تولید آن از نظر کیفیت و ارگانیک بودن نمونه است.

کیفیت بالای پسته این استان در سال های اخیر سبب شده تا بسیاری از تجار سایر مناطق کشور در زمان برداشت این محصول به این منطقه آمده و با خرید این محصول با برند و نام استان های دیگر بفروش برسانند.

ارگانیک بودن محصول پسته سیستان و بلوچستان به دلیل استفاده نکردن از سم برای دفع آفات کشاورزی است که از موارد مهم در توجه مصرف کنندگان این نوع محصول به حساب می‌آید.

خشکسالی های پی در پی و کمبود آب در سیستان و بلوچستان در سال های اخیر سبب شده تا کشاورزان به سمت محصولات با سرانه آب اندک اما پر بازده بروند.

پسته یکی از مهمترین این محصولات است که مصرف کم آب و تولید بالا و سوددهی مناسب از جمله خصوصیات آن محسوب می‌شود.

محصولی که امروزه به درستی در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان نتیجه بخش بوده و تولید آن می تواند نقش مهمی در رونق معیشت مردم این مناطق داشته باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هفت هزار و ۵۶۷ تن پسته امسال از سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

اردشیر شهرکی اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از سطح باغات سیستان و بلوچستان به کشت پسته اختصاص دارد که ۶ هزار و ۷۵۸هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

وی ادامه داد: برداشت پسته در سیستان و بلوچستان از اول شهریور آغاز می‌شود و تا پایان مهر ادامه دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان مهمترین ارقام این محصول در استان را کله قوچی، اوحدی، اکبری، بادامی و احمدآقایی ذکر کرد.

۸۰ درصد پسته تولیدی سیستان و بلوچستان صادر می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستاناظهار داشت: حدود ۸۰ درصد پسته تولیدی این استان به خارج از استان و کشور صادر می‌شود.

غلام‌حیدر زورقی بیان کرد: پسته تولیدی سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی منطقه و استفاده کم از سم و کود از کیفیت بالایی برخوردار است به طوریکه می‌توان از آن به عنوان محصول ارگانیک نام برد.

وی ادامه داد: پسته یکی از محصولات مهم و مقرون به صرفه ای است که در صورت توجه کشاورزان در کشت آن می توان آینده خوبی را برای این محصول در استان متصور شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: مصرف کم آب در کنار بازدهی بالا سبب شده این محصول از محبوبیت ویژه ای در میان کشاورزان برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه شناخت و ترویج باغات پسته از جمله کارهایی است که در توسعه این حوزه انجام می شود.

زورقی اظهار داشت: این کارگاه ها با هدف آشنایی با مدیریت آبیاری، شناسایی آفات، بیماری ها، تغذیه باغات پسته، بهبود عملکرد و غیره برگزار می شود.

برداشت اولین محصول پسته در شهرستان نیمروز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان نیز گفت: برای نخستین بار پسته از سطح ۵۰ هکتار از باغات بارور دهستان سفیدآبه این شهرستان برداشت شد.

حسن صفایی‌مقدم اظهار داشت: روستای« اومار»واقع در دهستان سفیدآبه شهرستان نیمروز از شرایط آب و هوایی و خاک مناسب برای کشت پسته، زیتون و خرما برخوردار است و هم اینک در این منطقه افزون بر ۱۰۰هکتار باغ پسته وجود دارد.

وی با اشاره به جوان بودن باغات پسته در منطقه ابراز امیدواری کرد که سالجاری بیش از ۳۰ تن محصول پسته از این منطقه برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیمروز گفت: پسته تولیدی سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی منطقه و استفاده کم سم و کود از کیفیت بالایی برخوردار است.

پسته سیستان و بلوچستان نیازمند توجه بیشتر

سیستان و بلوچستان با تولید بهترین و با کیفیت ترین پسته یکی از قطب های مهم تولید این محصول در کشور به حساب می آید.

محصولی که در صورت توجه بیشتر، نهادینه شدن و آموزش کشاورزان نقش مهمی در رونق اقتصاد کشاورزی این منطقه خواهد داشت و با توسعه آن دیگر شاهد کشت محصولات فصلی با مصرف آب فراوان و بهره کم نخواهیم بود.

از جمله عوامل تاثیر گذار در رونق این محصول توجه به زیر ساخت ها و فراهم کردن شرایط لازم به ویژه در حوزه فرآوری محصول است.

متاسفانه نبود کارگاه های فرآوری و بسته بندی سبب شده پسته این استان با کیفیت تولیدی بالا در گمنامی فرو رفته و به ناچار در بسته هایی با نام دیگر مناطق کشور صادر شود.

یکی از کشاورزان پسته سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هم اینک حدود ۳۰ هکتار باغ پسته در شهر زاهدان دارم که ۲۰ هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

عبدالله ریگی ادامه داد: به طور متوسط از هر هکتار باغ پسته هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول پسته برداشت می شود.

وی گفت: وجود خشکسالی های پی در پی و کمبود آب در سیستان و بلوچستان سبب شده به سمت محصولاتی با مصرف کم آب چون پسته سوق پیدا کنیم.

ریگی بیان کرد: پسته یکی از مهمترین محصولات با تولید بالا و سود دهی مناسب برای این استان است که با توجه به شرایط خوب اقلیمی می تواند تاثیر بسزایی در رونق کشاورزی این منطقه داشته باشد.

وی نبود کارخانه و کارگاه فرآوری و بسته بندی پسته در سیستان و بلوچستان را از جمله مشکلات کشاورزان دانست و افزود: این امر باعث شده تا بسیاری از کشاورزان محصول خود را با قیمتی ارزان و به صورت خام در استان عرضه و یا به سایر مناطق صادر کرده و از سود بسیار کمی برخوردار باشند.

تولید و رونق چند سال اخیر محصول پسته در سیستان و بلوچستان نیازمند توجهاتی در زمینه های مختلف است که پرداختن به آن باعث رونق روز به روز این محصول مهم در این استان خواهد شد.

محصولی که جایگزینی مناسب برای کشت های فصلی با بهره کم و مصرف بالا است.

این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا