اجتماعییادداشت

به بهانه انتخاب شایسته دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

دکتر سید محمد رضا وفایی

در روزگاری که خبرهای مسرّت‌بخش، کمیاب و عدیم‌النظیر شده‌اند، خبری شعف‌انگیز فضای عمومی جامعه و البته فضای حوزه‌ی بهداشت و درمان را به‌طور ویژه، عطرآگین کرد: معرّفی دکتر نمکی از سوی دولت برای تصدّی وزارت بهداشت. شادمانی این خبر وقتی مضاعف شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با درایت و ژرف‌اندیشی به وزیر معرّفی‌شده، رای اعتماد دادند. این خبر در روزگاری موجب خوشحالی شده‌است که بدنه‌ی وزارت بهداشت، اسیر فوق تخصّص‌سالاری شده و دیگر مشاغل زیربنایی پزشکی به بوته‌ی فراموشی سپرده شده‌اند؛ نارضایتی عمومی به ویژه در بیمارستان‌های دولتی کاملاً مشهود است؛ بیمه‌ها به جای آنکه حامی باشند، تفکّر تجاری را سرلوحه‌ی خود قرار داده‌اند؛ داروسازها توان رقابت با واردکنندگان دارو را ندارند و صدها معضل این‌چنینی!
در چنین شرایطی انتخاب هوشمندانه‌ی وزیر بهداشت، می‌توانست بارقه‌ی امیدی در دل اهالی این حوزه و در کلّ جامعه برافروزد؛ اتفاقی که خوشبختانه افتاد: انتخاب سعید نمکی به‌عنوان وزیر بهداشت. سعید نمکی به ویژگی‌هایی آراسته‌است که او را از دیگران متمایز می‌سازد:
* به دانشی در حوزه‌ی درمان مسلّط است که محدود به شاخه‌ی خاصّی نیست: “ایمونولوژی” که می‌توان چهارراه علم پزشکی‌اش نامید. بی‌تردید تخصّص علمی وی، موجب خواهد شد که او درک درستی از موقعیت مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، آزمایشگاهی و پرستاری داشته‌باشد و این، حلقه‌ی مفقوده‌ی بدنه‌ی کاری و اداری حوزه‌ی درمان در سال‌های اخیر بوده‌است.
* همان‌گونه که از خطابه‌اش در روز رای‌گیری پیداست، او برای همه‌ی ابعاد حوزه‌ی کاری وزارت متبوعش برنامه دارد: سامان‌بخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی؛ سامان‌بخشی طرح تحوّل سلامت؛ اجرای نظام ارجاع؛ توجه به مصائب بیماران خاص و صعب‌العلاج؛ ایجاد رضایت عمومی برای استفاده‌کنندگان از خدمات وزارتخانه و … .
* پایبندی به اصول اصلاحات، بدون نگاه سیاسی و سیاست‌بازی در حیطه‌ی کاری.
* پاکدستی و احساس تعهّد شدید در ایجاد فضای پاک و سالم در وزارتخانه‌ای که این امر از اولویت‌های اساسی آن بر شمرده می‌شود.
این‌ها شمّه‌ای از توانمندی‌های بالقوّه و بالفعل سعید نمکی است که در سایه‌ی عنایت الهی می‌تواند دورانی شکوهمند برای حوزه بهداشت و درمان کشور رقم بزند. تقارن این انتخاب را با جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی‌مان به فال نیک می‌گیریم و برای وزیر جدید از درگاه آن‌که نامش دوا و یادش شفاست، توفیق ارزو میکنم ،

دکتر سید محمد رضا وفایی

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا