اجتماعیشهریکشاورزی

کاهش نرخ دام تاثیری در قیمت گوشت گرم گوسفندی ندارد / کم بضاعت‌ها به خرید پای مرغ روی آوردند/استقبال مردم از گوشت های منجمد برزیلی

با وجود کاهش جزئی قیمت گوشت اما هنوز مشکلات اقتصادی اجازه خرید گوشت گوسفندی و گوساله را به بعضی از خانواده ها و اقشار متوسط رو به پائین نمی‌دهد به طوری که در بعضی از نقاط شهر شیراز مردم به خرید گوشت‌های منجمد برزیلی و پای مرغ رو آورده‌اند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایلنا در حال حاضر گوشت از دست دامدار نسبت به ابتدای سال در دام سنگین، ۴۰ درصد ارزان‌تر و در دام سبک ۲۸ درصد ارزان‌تر خریداری می شود، اما گوشتی که از دست دامدار ارزان بیرون می آید، به دست مردم ارزان نمی‌رسد.

طبیعتا وقتی گوشت ارزانتر از دست دامدار خریداری شود، باید مقداری ارزانتر به دست مردم برسد، ولی به دلیل اینکه سیستم پاسخگویی در این زمینه وجود ندارد، گوشتی که از دست دامدار ارزان بیرون می‌آید، به دست مردم ارزان نمی‌رسد.آن طور که مدیر عامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران فارس می گوید متاسفانه فاصله میان قیمت دام زنده و گوشت در بازار غیر منطقی است.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته قیمت دام زنده کاهش یافته ، می‌گوید: قیمت دام زنده در استان فارس در چند ماه گذشته بیش از 20 درصد ارزان‌تر شده است.
ابراهیم کلاهی می‌افزاید: کاهش قیمت دام زنده تا حدودی توانسته بر قیمت گوشت در بازار تاثیر بگذارد.

قیمت هر کیلو دام زنده حدود 36 الی 37 هزار تومان

وی در ادامه با اشاره به قیمت دام در استان فارس می گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده حدود 36 الی 37 هزار تومان است، اما چون بعد از کشتار، نیمی از دام قابل استفاده نیست، بنابراین طبیعی است قیمت تمام شده گوشت دو برابر شود.

کلاهی خاطر نشان می کند: با در نظر گرفتن هزینه توزیع و صرفه مغازه‌داران، قیمت هر کیلو گوشت گوساله نیز حدود 80 هزار تومان است. مدیر عامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران فارس با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در بازار حدود 85 الی 90 هزار تومان است، ادامه می دهد: مردم همواره از افزایش قیمت‌ها ناراحت می‌شوند بنابراین افزایش قیمت گوشت در سال گذشته و جاری سبب شد که تقاضا برای خرید گوشت کاهش یابد.

کلاهی در ادامه با بیان اینکه دامداران به هیچ‌وجه از گرانی و افزایش قیمت‌ها استقبال نمی‌کنند، می گوید: در حال حاضر میزان تولید دام در استان به اندازه کافی انجام می‌شود اما قیمت‌ها باید بر اساس نهاده‌ها و مواد اولیه تعیین شود.

وی می افزاید: صادرات دام در سال گذشته باعث شد که در تولید و مصرف داخلی دام با مشکل مواجه شویم، بنابراین با ممنوعیت صادرات، تولید کنندگان انگیزه زیادی برای تولید دام پیدا کردند.

کلاهی با اشاره به اینکه واردات دام بر اساس اتفاقات سال گذشته تولید کنندگان دام را با مشکلات زیادی مواجه کرد، می‌افزاید: ممنوع شدن صادرات و افزایش قیمت گوشت، سبب شد که در حال حاضر تولید محصولات دامی و دام در استان افزایش پیدا کند به طوری که در شرایط فعلی به هیچ وجه واردات دام اقدام مناسبی نیست.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران فارس با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل پایان تاریخ مصرف گوشت‌های وارداتی، شاهد عرضه زیاد گوشت‌های منجمد و برزیلی در سطح شهر و استان هستیم، می‌گوید: ارزان‌تر بودن قیمت گوشت‌های منجمد و برزیلی نسبت به گوشت گرم، باعث شده تولید گوشت و دام در داخل تحت تاثیر قرار گیرد، به طوری که این گوشت توانسته مورد استقبال مردم قرار گیرد.

به گفته وی در حال حاضر مردم کمتر از گوشت زنده گوسفندی استقبال می کنند که این مهم سبب شده تولید کنندگان فشار زیادی را تحمل کنند.

کلاهی در ادامه با بیان اینکه اختصاص ندادن ارز به واردات گوشت برزیلی و منجمد، می تواند راهکار مناسبی برای فروش تولیدات داخل باشد، می‌افزاید: اگر دولت بتواند مازاد گوشت تولید شده را در استان مدیریت و در شب عید وارد بازار کند، باعث اتفاقات مناسبی در این بخش خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران فارس در ادامه می افزاید: با بررسی از قیمت تمام شده دام‌های داخل و گوشت‌های وارداتی متوجه می‌شویم که گوشت های وارداتی حدود 30 هزار تومان ارزان‌تر است که متاسفانه شرایط موجود در کشور سبب شده قیمت تولید گوشت در کشور به مراتب گران‌تر از قیمت گوشت های وارداتی باشد.

یک کیلو پای مرغ 15 هزار تومان

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم مرغ شیراز هم در ادامه با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوشت از یک ماه و نیم گذشته 15 هزار تومان کاهش داشته است، می گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی بین 85 الی 95 هزار تومان است.

منصور نجفی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها افرادی که از تمکن مالی مناسبی برخوردارند اقدام به خرید گوشت گرم می‌کنند، می افزاید: افرادی که هم وضع مالی مطلوبی ندارند از گوشت های منجمد و برزیلی استقبال می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم مرغ شیراز هم در ادامه با بیان اینکه افرادی که توان مالی مناسبی ندارند به خرید پای مرغ رو آورده اند،می‌گوید: که قیمت آن هم چندان ارزان نیست و یک کیلو پای مرغ در میادین 11 هزار تومان و در مغاز‌ه‌ها متوسط بین 14 تا 15 هزار تومان است البته بماند که پای مرغ دارای خواص زیادی است.

نجفی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مردم هم از گوشت منجمد و گوسفند استقبال می‌کنند می گوید: فراوانی گوسفند و دام باعث شده که قیمت گوشت کاهش پیدا کند.

ماهانه یک بار گوشت می خورم

مهدی، شهروند شیرازی با بیان اینکه گرانی قیمت گوشت سبب شده که کمتر از خرید گوشت قرمز استقبال کنیم می گوید: اگرچه در گذشته ماهانه، چند بار گوشت می خوردیم اما گرانی گوشت باعث شده این میزان به یک بار در ماه وشاید هم دوماه یکبار برسد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته کمتر گوشت گوسفندی خریدم می‌افزاید: به دلیل مقرون به صرفه‌تر بودن گوشت‌هایی مانند گوساله همواره گوشت منجمد برزیلی خریداری می‌کنم.

این شهروند در ادامه با بیان اینکه حقوق کمتر از دو میلیون تومان اجازه نمی‌دهد که بیش از یک بار در ماه گوشت خریداری کنیم ادامه می دهد: افزایش هزینه‌های زندگی و گرانی اقلام خوراکی و نان ، اجازه خرید گوشت گرم گوسفندی را به ما نمی دهد.

شهلا -س ،شهروند دیگر شیرازی نیز می‌گوید: در سال‌های گذشته هفته ای بیش از سه الی چهار بار برای خانواد‌ه‌ا‌م غذای گوشتی درست می‌کردم اما گرانی‌ها باعث شده که ماهی یک بار آن هم از گوشت منجمد شده و یا سویا در غذا‌ها استفاده کنم.

***
با کوچک شدن سفره‌ خانوار‌ها، جای خالی مواد غذایی اساسی به خوبی مشهود است. وضعیت معیشت مردم گویای این واقعیت است که در یک‌سال گذشته با افزایش قیمت‌ها میزان مصرف مردم نیز کاهش یافت به طوری که مردم پول بیشتری برای خرید کالای کمتری می‌دهند همان کالایی که تا قبل از این ارزان‌تر از قیمت فعلی آن است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا