اجتماعیشهری

کتابخانه‌گردی، افراد را از تفکر فست‌فودی نجات می‌دهد

کتابخانه‌گردی، افراد را از تفکر فست‌فودی نجات می‌دهد

داستان نویس و کارگردان ایرانی عنوان کرد: کتابخانه‌گردی و هر فعالیت دیگری برای افزایش پرسش‌گری مردم می‌توان آنها را از فست فودهای فکری چون فضای مجازی دور کرده و به مطالعه صحیح هدایت کند.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از خبرگزاری مهر، صادق کرمیار داستان نویس و کارگردان ایرانی درباره حضور شخصیت‌های سیاسی ـ اجتماعی در کتابخانه‌های سراسر کشور و دیدار با دست اندرکاران حوزه کتابداری به منظور افزایش آگاهی عمومی عنوان کرد: این روش‌ها برای افزایش مطالعه صحیح می‌تواند مؤثر باشد.

وی در ادامه افزود: مطالعه صرفا زمانی سودمند است که افراد پرسشی داشته باشد دغدغه‌ای برایشان ایجاد شده باشد تا بدنبال پاسخ به آن پرسش بروند و بهترین مسیر برای آن کتاب است بنابراین این کتابخوانی و کتابخانه گردی می‌تواند مؤثر باشد چه اگر به افزایش پرسش گری نرسد تبدیل به ضد خود می‌شود.

کرمیار یکی از اهداف این طرح را تشویق مردم به مطالعه به شمار آورد و گفت: البته کسی که دغدغه نداشته باشد حوصله ورق زدن کتاب را هم ندارد این دغدغه با چنین کارهایی می‌بایست برای مردم ایجاد شود وگرنه در عصر سرعت و فضای مجازی و اینترنت جایی برای پرسش و کتاب باقی نمی‌ماند!

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر نمونه این فعالیت‌ها برای تشویق به کتابخوانی انجام می‌شود، گفت: در عرصه ادبیات نویسندگان زیادی هستند که تا کتابشان منتشر می‌شود همه به دنبال آن می‌روند اینها چون حرفی برای گفتن دارند مردم هم به سمتشان کشیده می‌شود درحالیکه اگر همین نویسندگان دغدغه نداشتند نمی‌توانستند مردم را جذب کنند . خیلی از افراد هستند.

داستان نویس و کارگردان ایرانی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب معلمان و افرادی بودند که مطالعات انبوه داشته اما شاگردانشان را به انحراف می‌کشاندند نمونه اینها گروهک‌هایی که در همان سال‌هایی دهه آخر پنجاه شکل گرفتند اینها مطالعه بدون دغدغه داشتند، توضیح داد: بهترین راه برای سوق دادن مردم به سمت مطالعه ایجاد فضای پرسشگری است با فعالیت‌هایی چون کتابخانه گردی و جذب مردم و چالش در این عرصه می‌توان دغدغه‌های مردم برای مطالعه را زیاد کرد. اینکه ما به مردم نشان دهیم که کجا می‌توانند به دنبال پاسخ پرسش‌هایشان باشند خیلی مهم است.

وی با اشاره به اینکه نحوه تفکر و جهان بینی نویسنده در ادبیات و نوشته‌های او منعکس است، توضیح داد: در صورتی که اینها به درستی منعکس شود مخاب کامل اثر را درک می‌کند درحالیکه در یک فضای سلبریتی یک مدتی می‌توان از آب گل آلود ماهی گرفت اما بعد به سرعت نویسنده محو خواهد شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا