اجتماعیبهداشت و درمان

کمبود داروی اساسی نداریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود دارو در زمینه داروها و تجهیزات پزشکی اساسی نداریم.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،سعید نمکی در برنامه زنده تلویزیونی اظهار داشت: تجهیزات پزشکی که در داخل تولید می‌شود وارداتش به کشور ممنوع است و اجازه ورود برخی داروها که در داخل ساخته می‌شود نمی‌دهیم.وی عنوان کرد: برخی تولیدات داخلی دارویی و تجهیزات پاسخگوی نیاز کشور نبود از این رو واردات صورت می‌گرفت؛ همچنین برخی بیماران به مصرف داروهای برند عادت کرده بودند و برخی همکاران پزشک که به داروهای داخلی بی اعتقاد بودند این داروها را تجویز می‌کردند به همین دلیل سعی کردیم مردم دچار پریشان خاطری مربوط به داروهایی که مصرف می‌کنند نشوند از این رو با شیب ملایم داروهای داخلی جایگزین این داروها شد تا ناگهان به بازار شوک وارد نشود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: کمبود دارو درباره داروها و تجهیزات پزشکی اساسی به رغم همه فشارهای اقتصادی نداریم؛ همچنین ورود داروهای تک نسخه‌ای و تجوزی آنها نیز ممنوع است و برخی از این داروها مرتبط با بیماران خاص بوده و وارد کتاب دارویی کشور نشده و به عنوان داروی مؤثر آنها را نپذیرفتیم که پزشک تجویز می کرده است.

نمکی با بیان اینکه این موارد داروها را برای بیماران خاص که وابستگی داشتن به یکباره قطع نکردیم تاکید کرد: در برخی بیمارستان‌ها به دلیل معوقات بیمه، بخشها برخی داروها را توزیع نمی‌کنند که در حال تسهیل این مهم هستیم اما درباره داروهای اساسی تا پایان سال و تجهیزات پزشکی هیچ کمبودی را نداریم.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح‌های موفق دولت بود خاطرنشان کرد: در شروع این طرح وزیر وقت کارهای بزرگی را دنبال داد تا شاهد کاهش پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب بیماران، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و بهبود زیرساخت‌های بیمارستانی باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: پرداختی هزینه درمانی بیماران در این طرح به زیر ۳۰ درصد نرسید اما این رقم ۳۵ درصد بود.

نمکی گفت: طرح تحول نظام سلامت نیازمند مقدماتی بود که برخی ناکامی‌ها مربوط به این امر می‌شود. راهنمای بالینی و سیستم ارجاعی خانواده از جمله ابعادی بود که باید قبل از این مهم آماده می‌شد. منابع پایداری نیز برای طرح تعریف نشده بود و به بودجه ۱۰ درصدی هدفمندی یارانه‌ها گره خورده بود.

وی ادامه داد: به دلیل برخی کسری‌های منابع در گردش کار اتفاقاتی افتاد و بیمارستان‌های دولتی با بیمه‌ها مشکل پیدا کردند و بیمارستان‌های دانشگاهی تا یک هفته پیش ۱۰ هزار میلیارد از بیمه تأمین اجتماعی طلب داشتند که بخشی از آن پرداخت شد و خدماتی که از ۱۷ ماه پیش ارائه شده هنوز هزینه اش پرداخت نشده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از طرفی ۴۰۰ درصد بودجه بیمه سلامت در این سال‌ها اضافه شده اما به دلیل برخی هزینه‌ها که مدیریت نشد فاصله بین توزیع این منابع و دانشگاه مانع از پرداخت مناسب شد.
نمکی درباره حفظ طرح تحول سلامت عنوان کرد: سه بسته اصلی را در طرح تحول دنبال می‌کنیم تا خدشه دار نشود. کاهش پرداخت بیمار را دنبال و به رغم تنگناهای مالی توانستیم این منابع را دریافت کنیم و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ پرداخت هزینه‌های درمانی برای بیماران به ۲۵ درصد برسد.
وی افزود: ماندگاری طبیب در مناطق محروم را با همراهی بخش خصوصی حفظ می‌کنیم و در عین حال تأمین بیماران خاص و صعب العلاج را در دستور کار داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نبود پزشک در برخی اورژانس‌ها اظهار داشت: انکار نمی‌کنم ممکن است در برخی مراکز به مردم کم خدمتی شود اما در اکثر مراکز، همکاران شبانه روز در خدمت مردم هستند. علاوه بر بازرسی‌های سر زده، در همه استان‌ها هر هفته یک یا دو بار نمایندگان بازرسی وزارتخانه به مراکز سر می‌زنند.
نمکی ادامه داد: ساختاری طراحی کردیم که مردم بر فعالیت مراکز نظارت داشته باشند و از اوایل ماه آینده این مهم با سرکشی مردم فراهم می‌شود.
وی تاکید کرد: سامانه فعال ۱۹۰ داریم که تمام شکوایه ها به ما منتقل می شود و مردم هر لحظه می‌توانند به ما تخلفات را گزارش کنند و در همان لحظه همکاران ما آنلاین شکایت‌ها را رصد و کار را رسیدگی می‌کنیم و شیوه‌های بازرسی مستمر خود را نیز داریم.
وزیر بهداشت در ادامه درباره مسئله زیر میزی برخی از افراد جامعه پزشکی گفت: اولین گام در این باره اصلاح روند مالی بین طبیب و بیمار و تأمین پول به موقع مراکز درمانی است. تیم مشترکی را بین سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی به کار گرفتیم تا کار موجه تر شود و از پیشکسوتان رشته‌ها برای نظارت کمک می‌گیریم.
نمکی تصریح کرد: بسیاری از همکاران ما با همین تعرفه‌های موجود، کار درمانی بیماران را انجام می‌دهند؛ در عین حال تخلفات را دنبال می‌کنیم اما آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم. همکاران طبیب ما امروز مورد هجوم و اتهام هستند؛ شاید برخی فرار مالیاتی داشته باشند اما اعداد اعلام شده در این باره اصلاً واقعی نیست.
وی عنوان کرد: در این فضای غبار آلود، مسائل برخورد با جامعه پزشکی را علنی نمی‌کنیم اما این کار را انجام می‌دهیم و برخوردهای قانونی را داریم و امیدواریم همکاران ما با مردم همراهی بیشتری داشته باشند.
وزیر بهداشت درباره پایانه فروش در مطب‌ها نیز یادآور شد: محدوده اعمال فشار در این زمینه از طرف وزارت بهداشت نیست و سازمان نظام پزشکی و سازمان مالیاتی باید این مهم را پیگیری کنند اما ما به همکاران توصیه کردیم به این مهم تمکین کنند.
نمکی در ادامه تاکید کرد: حمایت دکتر روحانی رئیس جمهوری از بخش سلامت بی نظیر است و من ۳۰ سال پیش معاون وزارت بهداشت بودم و در همه ادوار رویکردها به بخش سلامت را دیده ام. حساسیت رئیس جمهوری در زمینه سلامت بی نظیر است و خوشبختانه در زمینه ارز ما در دولت تنها نماندیم.
وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی اظهار داشت: اولویت اول دولت تهیه کالاهای اساسی و حمایت از ورود مواد اولیه و حمایت محصولات ساخته شده مورد نیاز در بخش پزشکی است. در جنگ اقتصادی هستیم اما سهمی که از بودجه برای نظام سلامت در نظر گرفته شده از نسبت نسبت به ادوار مختلف پس از انقلاب بیشترین است و باید به سمت کیفی کردن و منطقی کردن هزینه‌ها در حوزه سلامت برویم.
وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: تعرفه‌های دولتی درمانی امسال ۱۰ درصد افزایش یافته اما برخی مواد غذایی که برای بیمارستان‌ها تأمین می‌شود تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته و با این حال تعرفه بیمارستان‌های دولتی تنها ۱۰ درصد افزایش یافته و از نظر تحمیل هزینه به مردم، فشار را به دوش دولت گذاشتیم.
نمکی در ادامه گفت: ۸ درصد افزایش تعرفه برای ویزیت جوابگوی تورم بخش پزشکی نیست اما ویزیت‌ها را فقط ۸ درصد اضافه کردیم. این امر نمایشی نیست و به شکایت‌ها در هر مطب رسیدگی می‌کنیم و همکاران ما با همکاری نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی به تخلفات رسیدگی می‌کنند.
وی تصریح کرد: تعداد زیادی از همکاران ما تعرفه‌ها را رعایت و درصدی نیز قانون شکنی می‌کنند؛ عده‌ای نیز همان ویزیت را از مردم نمی‌گیرند و حتا برخی داروی مریض و هزینه تردد او را نیز می‌دهند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه جامعه پزشکی جز ستوده‌ترین گروه خدماتی به مردم است افزود: امیدواریم همکاران ما به مردم کمک کنند تا از این شرایط سخت اقتصادی گذر کنیم.
نمکی درباره تأمین نیروی انسانی پزشکی برای مناطق محروم گفت: با برنامه ریزی که انجام شده ۳۰ درصد از سهم آموزش را به نیروهای بومی دادیم که به مناطق خود برگردند؛ تا دو سال دیگر مناطق محروم نیروی کافی درمانی خواهند داشت و ما زیر فشار نمی‌رویم و به دلیل درخواست هرکسی، یک شخص از مناطق محروم به مناطق بهره مند جابجا شود.
وی تصریح کرد: اصرار بر ماندگاری، حفظ ظرفیت ۳۰ درصدی برای تربیت نیرو در مناطق محروم و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در مناطق محروم ساز از جمله راهکارها برای تأمین نیروی انسانی و زیرساخت‌های پزشکی در مناطق محروم است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه درباره برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر استفاده چندباره از ظروف یک بار مصرف و داروهای تاریخ مصرف گذشته با تکذیب این مهم تاکید کرد: اگر موردی باشد که با پروتکل‌های سازمان‌های نظارتی بهداشتی دنیا نخواند امکان ندارد که زیر پا گذاشته شود. بازرسی‌های ما جدی است و اگر حتی یک مورد در این زمینه مشاهده شد به من اعلام کنید.
نمکی با بیان اینکه مقدمه بیمارستان‌های دانشگاهی رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهانی است تصریح کرد: یک مورد از این اتفاق را نشان دهید که در بیمارستان‌های دولتی اتفاق افتاده باشد.
وی افزود: شبکه رصد کننده و بازرسی وزارت بهداشت به روز و آنلاین است و حتا اگر دارویی ۱ ماه تاریخ داشته باشد در انبار ما نمی‌ماند. ساختار اجازه نمی‌دهد دارو یا سرم تاریخ گذشته را برای مصرف استفاده کنیم و اگر یک مورد ارائه شود مسئله را پیگیری می‌کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان‌ها عنوان کرد: همکاران پرستار در فشار سنگینی هستند و با توجه به اینکه برخی از این عزیزان به دلیل معوقات بیمه ۱۷ ماه کارانه نگرفته بودند اما ما را تنها نگذشتند. در سیل امسال هیچ کدام لحظه‌ای کار خود را ترک نکردند و همه گیری بیماری در این سیل نداشتیم که این مهم برگرفته از تلاش بهیاران، پرستاران و تلاش شبانه روزی همکاران در مراکز درمانی است.
نمکی اظهار امیدواری کرد در نهایت ۱۷ تا ۱۸ هزار پرستار در سال ۹۸ تا ۹۹ به سیستم درمانی کشور افزوده شوند.
وی در ادامه با اشاره به افزایش برخی هزینه‌ها یادآور شد که به رغم افزایش بودجه سلامت از ۲,۵۰۰ میلیارد تومان در سال اول به ۱۸ هزار میلیارد تومان، نمی‌توان در همه بخش‌ها پوشش‌های لازم را انجام داد و ۵ میلیون از افرادی که بیمه خویش فرما بودند نیز به بیمه سلامت روی آوردند که این مهم مشکلاتی را ایجاد کرد و نگرانی مردم را درباره امتناع برخی مراکز درمانی از پذیرش بیمه سلامت را رفع می‌کنیم.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا