بازرگانیصنعت و تجارت

کنترل مجوزهای وارداتی با استفاده از شناسه کالا

در گمرکات کشور عملیاتی شد؛

کنترل سیستمی اطلاعات مربوط به هر قلم کالا و همچنین اعمال سیستمی مجوزهای دستگاههای متولی از جمله نمایندگی ها در گمرک از این پس از طریق شناسه کالا انجام می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از گمرک ، دفتر واردات گمرک بخشنامه‌ای را در خصوص تبادل اطلاعات ثبت سفارش با پنجره واحد تجارت فرامرزی و امکان رویت کدهای شناسه کالا در بخش مشاهده اسناد در قسمت ثبت سفارش کالا صادر کرد. در این بخشنامه آمده است،  اقدامات یکپارچه و بررسی دقیق اطلاعات کالای اظهاری و رویت شده با اطلاعات ثبت سفارش انجام شود.

همچنین در مکاتبه مدیر کل دفتر مقررات صادرات و  واردات وزارت صنعت با معاون فنی گمرک آمده است، با توجه به بهره گیری از شناسه کالا در فرایند ثبت سفارش، برای گروه های کالایی شامل پوشاک، دخانیات، خودرو، لوازم خانگی، دارو و ارایشی و بهداشتی، کنترل سیستمی اطلاعات مربوط به هر قلم کالا و همچنین اعمال سیستمی مجوزهای دستگاه های متولی از جمله نمایندگی ها از طریق شناسه کالا انجام می‌گیرد.

بنابر اعلام وزارت صنعت با عملیاتی شدن سامانه جامع انبارها و کدشناسه طی این هفته یا حداکثر هفته آینده، هر کالایی که بدون عبور از این سامانه‌ها وارد چرخه توزیع شود، قاچاق بوده و افرادی که در حمل‌ونقل و نگهداری این کالاها مشارکت کنند، معاونت در قاچاق داشته‌اند.


سرانجام پس از تأخیر چندین‌ماهه، شمارش معکوس برای اجرایی شدن سامانه جامع انبارها و کد شناسه کالاهای وارداتی در گمرکات کشور آغاز شد. تازه‌ترین وعده مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرایی شدن برخی تکالیف ماده۱۳ قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز در مورد اجرای سامانه جامع انبارها و ارائه شناسنامه کالاها طی هفته جاری یا حداکثر هفته آینده حکایت دارد.

تکالیفی که به فرض اجرا در مورد اولویت‌های کالایی «الف»، «ب» و «ج» قید شده در ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی ماده۱۳ قانون مذکور، دستگاه‌های ذیربط برای اجرای این تکالیف قانونی (از۲۳شهریور۹۵) مهلت‌های دو، چهار و شش‌ماهه داشته‌اند که آخرین مهلت ارائه کد شناسه برای کالاهای اولویت‌«ج» ۲۳‌اسفند‌ماه سال گذشته به پایان رسیده است.همچنین هنوز هیچ خبری از اجرای طرح رجیستری به‌عنوان مقدمه ارائه کد رهگیری گوشی تلفن همراه که تأخیر در اجرای آن روزانه سودهای کلانی را به جیب قاچاقچیان واریز می‌کند، نیست.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا