اجتماعیاقتصاد بین المللاقتصادیبهداشت و درمانمحیط زیست

کووید-19 باعث شده زمین نفس عمیق بکشد

بررسی ها و داده های ناسا نشان می دهد آلودگی هوا در سراسر جهان طی امسال به دلیل شیوع بیماری کووید-19 کاهش یافته است و به نظر می رسد که سیاره ما بالاخره فرصتی برای کشیدن یک نفس عمیق یافته است.

به گزارش اقتصاد روز، در حالی که همه جهان دوران غم انگیزی را پشت سر می گذارند، وقتی نوبت به بررسی وضع آب و هوا و آلودگی هوا می رسد می بینیم که داده ها داستان متفاوتی را روایت می کنند.

آیا ماندن در خانه و اعمال قرنطینه منجر به آلودگی کمتر شده است؟ به نظر می رسد همینطور است، چرا که مدل ترکیب جوی “GEOS” ناسا، آلودگی هوای جهانی را با و بدون شیوع کووید-19 بررسی کرده است و به نظر می رسد تمام چیزی که زمین ما برای یک نفس راحت کشیدن نیاز داشته حضور کمتر انسان ها بوده است.

نتایج این مقایسه در کنفرانس بین المللی محاسبات با کارایی بالا، شبکه، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل 2020 ارائه شده است.

ناسا می گوید از ماه فوریه، غلظت جهانی نیتروژن دی اکسید در مقایسه با مدل رایانه ای جهان قبل از شیوع کووید-19، تقریباً 20 درصد کاهش یافته است.

“کریستف کلر” نویسنده اصلی این مطالعه از انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه ها(USRA) در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا توضیح داد: از برخی جهات، از میزان افت نیتروژن دی اکسید متعجب شدم. بسیاری از کشورها طی دهه های گذشته به دلیل وضع مقررات فراهم کردن هوای پاک، کارهای بسیار خوبی در کاهش غلظت نیتروژن دی اکسید انجام داده اند، اما آنچه نتایج ما به وضوح نشان می دهد این است که هنوز سهم قابل توجهی از رفتارهای انسانی بر میزان انتشار آن تاثیرگذار است.

این مشاهدات در کل روی 46 کشور انجام شد و 50 شهر از 61 شهر مورد بررسی، محدوده کاهشی بین 20 تا 50 درصد را در غلظت نیتروژن دی اکسید نشان دادند.

“اما نولند” از ناسا گفت: شما حتی گاهی می توانید کاهش نیتروژن دی اکسید را قبل از اعمال رسمی محدودیت های کرونایی مشاهده کنید، زیرا مردم احتمالاً رفت و آمد خود را در پی ترس از ابتلا به بیماری کووید-19 کاهش داده اند.

وقتی این مدل بر اساس حالت عادی مانند سال های گذشته در سال 2020 نیز شبیه سازی شد، حاکی از آلودگی هوا به شکل مشابه بود، اما وقتی این مدل با مشاهدات واقعی امسال در پی شیوع کرونا تغذیه شد، نتایج متفاوتی را ارائه داد.

تعطیلات و اعمال قرنطینه در کشورها و شهرها برای اولین بار در ووهان چین انجام شد که به آلودگی کمتر هوا منجر شد و تنها در این منطقه موجب کاهش حدود 60 درصدی انتشار آلاینده ها نسبت به پیش بینی و روال عادی مانند سال های گذشته بود.

ناسا از داده های شهرهای مختلف رونمایی کرده است. به عنوان مثال، 60 درصد کاهش در آلودگی هوای میلان و مادرید نشان داده شده و شهر شلوغ نیویورک نیز در پی شیوع کووید-19 با کاهش 45 درصدی آلودگی هوا مواجه شده است.

بنابراین به نظر می رسد که زمین به لطف شیوع بیماریکرونا بالاخره توانسته فرصتی برای کشیدن یک نفس عمیق پیدا کند.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا