صنعت و تجارتکشاورزی

۱۰۰ میلیون یورو برای طرح‌های آبخیزداری کشور اختصاص یافت

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های ابخیزداری کشور اختصاص یافته که نقش مهمی در توسعه این سازه‌ها خواهد داشت.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، خسرو شهبازی در حاشیه بازدید از محل احداث پارک آبخیز ماماتکه در دامنه شرقی پارک جنگلی آبیدر اظهار داشت: سال گذشته با تزریق و تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی با عنایت مقام معظم رهبری، خروجی‌های مناسبی را در تحقق اهداف و پروژه‌های این حوزه شاهد بودیم و بودجه ای معادل ۲ هزار میلیارد تومان به آبخیزداری و آبخوان‌داری (هدایت سیلاب به سفره های آب زیر زمینی) اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این اعتبار توانست در تکمیل و احداث سازهای آبی و طرح های آبخیزداری کشور جهش مطلوبی ایجاد کند، اضافه کرد: با این اعتبار ۹۰۰ طرح آبخیز در کشور اجرا شد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده و امسال هم ادامه خواهد داشت اشاره کرد و افزود: اجرای اقدامات مکانیکی مثل سازه‌ها، سدها، اجرای اقدامات بیولوژیک مانند مدیریت و حفاظت از مراتع کشور و توسعه جنگل کاری‌ در حوضه‌های آبخیز و ارتقای پوشش گیاهی است که می‌تواند به کنترل فرسایش و حفظ ذخیره سازی منابع آبی و کاهش تبخیر کمک کند.

شهبازی یادآور شد: آنچه که در آبخیزداری اتفاق می افتد، مدیریت پایدار حوضه آبخیز از بالاترین نقطه‌ای که بارش اتفاق می‌افتد تا جایی است که بارش از یک حوضه خارج می شود و مجموعه عملیاتی که به حفظ پایداری کمک می کند.

وی تاکید کرد: منظور از حفظ پایداری این است که پوشش گیاهی یک حوضه را حفظ و فرسایش را کاهش دهیم تا بتوانیم رسوب را کنترل و سیل را مدیریت کنیم یعنی خسارت سیل را کاهش دهیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به برنامه های این سازمان در سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: سه طرح اساسی در این زمینه باید اجرایی شود که توسعه کشت و صادرات گیاهان دارویی، جنگل‌کاری اقتصادی و زراعت چوب از جمله آنهاست و کردستان در هر سه بخش می تواند سرآمد باشد چرا که هم ظرفیت و بسترهای مناسبی دارد و هم مردم آن علاقمند به طبیعت و سختکوش هستند.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در زمینه سامانه جامع اطلاعات منابع طبیعی و مستند سازی عملکرد در حوزه روابط عمومی استان که از برترین های کشور است، صورت گرفته، افزود: امیدواریم این استان تا پایان سال، در توسعه گیاهان دارویی از استانهای شاخص کشور شود.
شهبازی با تاکید بر اینکه بیشتر طرح‌های زیرساختی بخش آبخیزداری در زمینه جهش تولید نقش ویژه ای دارند، اضافه کرد: تامین آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش، احیای چشمه ها و قنوات و کمک به کنترل سیلاب و رواناب‌ها از جمله تاثیرات این طرح‌ها برای جهش تولید است.

وی سهم سال گذشته کردستان از صندوق توسعه ملی را ۴۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: امسال هم بودجه لازم برای تکمیل و اجرای طرح های این بخش اختصاص می‌یابد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا