اقتصادیبانک و بیمه

۷۰ هزار خانه اولی صاحب مسکن شدند

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: ۷۰ هزار خانه اولی سپرده گذار در صندوق پس انداز مسکن یکم موفق شدند با استفاده از تسهیلات یکم، صاحب مسکن شوند. به گزارش اقتصاد روز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، مدیر امور طرح و برنامه مسکن در نشست مشترک مدیران بانک مسکن با انبوه ­سازان، اعلام کرد: از ابتدای تاسیس و راه‌­اندازی صندوق پس­ انداز مسکن یکم تاکنون، بیش از ۴۵۰ هزار نفر در این صندوق ثبت­‌نام و سپرده‌­گذاری کرده‌اند که از این تعداد، ۷۰ هزار نفر تاکنون موفق به دریافت تسهیلات خود در موعد مقرر و خرید خانه مدنظرشان شده اند.

محمدحسن مرادی، افزود: روند پرداخت تسهیلات مسکن هم در حوزه ساخت و هم در خرید، از سال ۹۴ تا کنون، صعودی بوده و این مسیر افزایش پرداخت تسهیلات،‌ برای متقاضیان خرید، شکل منظم­ تری نسبت به تسهیلات ساخت داشته است. در نگاه اول به منحنی پرداخت ماهانه تسهیلات ساخت و خرید مسکن، شاید این تصور به وجود بیاید که سازنده ­ها از تسهیلات بانک مسکن نفع کمتری در مقایسه با خریداران مسکن برده ­اند اما نظم پرداخت تسهیلات خرید مسکن و روند افزایشی آن، در عمل باعث تضمین فروش واحدهای مسکونی ساخته شده توسط انبوه سازان شده است به این معنا که هر چقدر قدرت خرید مسکن بواسطه تسهیلات بانکی افزایش پیدا کند، ریسک سرمایه ­گذاری در بازار ساخت و ساز برای انبوه ­سازان نیز کاهش می­ یابد و سرعت خرید و فروش واحد مسکونی بالا می­ رود.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در ادامه سخنان خود، گفت: ثبت نام ماهانه در صندوق پس ­انداز مسکن یکم از ۳ هزار و ۹۲۷ نفر در سال ۹۴ به ۱۹ هزار و ۲۶۵ نفر در ماه ­های گذشته از سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می­ شود این میزان ثبت نام به ۲۵ هزار نفر نیز برسد. مرادی با تشریح جنس تقاضا در بازار مسکن که به سمت خانوارهای با بعد کم سوق پیدا کرده به انبوه سازان توصیه کرد: ساخت و سازهای جدید را به سمت کوچک­ سازی حرکت دهند.

وی اعلام کرد: گروه سنی غالب در جامعه تقاضای مسکن ۲۵ تا ۴۰ سال سن دارد. بعد خانوار نیز از ۵.۱ نفر در سال ۶۵ به ۳.۳ نفر در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است. در سمت مقابل اما عرضه واحدهای کم متراژ مناسب این گروه کاهش پیدا کرده در حالی که نیاز به واحدهای کم متراژ رو به افزایش است. آمارهای رسمی بیانگر آن است که متوسط متراژ در ساخت و سازهای مسکونی در کل کشور از ۱۲۳ مترمربع به ۱۵۳ مترمربع در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد معاملات خرید مسکن در تهران به واحدهای با مساحت کمتر از ۸۰ مترمربع اختصاص دارد؛ بنابراین نیاز بازار مسکن در حال حاضر واحدهای مسکونی با مساحت ۷۰ مترمربعی است.

این مقام بانک مسکن سهم مسکن در سبد هزینه خانوار را طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، رقمی برابر با ۳۵ درصد عنوان کرد که مشخص می کند بیش از یک سوم هزینه ماهانه خانوارها صرف تامین مسکن می­ شود.

مرادی وضعیت کنونی بازار ساخت مسکن را با استناد به آخرین آمار بانک مرکزی درباره ارزش افزوده بخش مسکن و نرخ رشد اقتصادی، وضعیت رونق معرفی کرد. ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در سال ۹۶ معادل ۱.۲ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش پیدا کرد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن پیش بینی کرد رونق معاملات مسکن با تاخیر چند ماهه به بازار مسکن سایر شهرها برسد. مرادی با بیان اینکه اهداف و برنامه ­های بانک مسکن با برنامه­ های انبوه ­سازان در یک مسیر مشخص قرار دارد، گفت: اینکه بعضا گفته می­ شود بانک مسکن تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارد با منطق اقتصادی همخوانی ندارد چرا که بانک مسکن اگر یک روز،‌ منابع حاصل از سپرده­ های مردمی را معطل بگذارد و از پرداخت تسهیلات خودداری کند، به دلیل آنکه بابت همان یک روز باید سود معین و مشخصی را به سپرده ­گذار بپردازد، در نتیجه زیان اقتصادی می­ بیند؛ بنابراین طبیعی است که هزینه تجهیز منابع (قیمت تمام شده منابع ناشی از پرداخت نرخ سود به سپرده­ گذاران)،‌ باید با پرداخت به موقع و بدون وقفه تسهیلات به فعالان ساختمانی و سایر متقاضیان تسهیلات، تامین و پوشش داده شود.

این مدیر بانک مسکن با اشاره به اصل تمرکز در نظام بانکداری از انبوه سازان خواست در ازای تسهیلاتی که از بانک مسکن دریافت می ­کنند، محل گردش مالی خود را بانک مسکن انتخاب کنند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا