اقتصاد کلان و بودجهاقتصادینفت و انرژی

آخرين اخبار از نشست ١٧٥ اوپك

به گزارش اقتصاد روز به نقل از روزنامه ایران، بيش از ٦ ساعت از نشست وزاري نفت اوپك در پشت درهاي بسته مي گذرد.

منابع آگاه اعلام كرده اند كه يكي از دلايل طولاني شدن اين نشست به موضع ايران در برابر كاهش توليد نفت خام باز مي گردد.

بيژن زنگنه، وزير نفت ايران اعلام كرده كه “ايران به هيچ توافقي براي كاهش توليد نفت ملحق نمي شود و بايد از هر تصميمي درباره سطح توليد نفت مستثني باشد”.
قيمت نفت خام تا كنون با بيش از ٢ دلار كاهش به كانال ٥٩ دلار براي هر بشكه رسيده است. بازار به توافق اوپك براي كاهش توليد اميدوار نيست.

وزير انرژي قطر با ترك اوپك براي هميشه، تعداد اعضاي اين سازمان را از ١٥ به ١٤ كاهش داد.

قطر اعلام كرده است كه مي خواه
تمركز توليد خود را متوجه ميادين گازي كند و به همين خاطر از اوپك خارج شده است. اما شنيده ها حاكي است كه اين كشور از موضع عربستان و متحدانش درباره برنامه هاي توليد نفت خام طي ماه هاي اخير ناراضي است. وزير انرژي قطر هم در ديدار با وزير نفت ايران نسبت به اين موضوع شكايت داشته و آن را يكي از دلايل خروج اين كشور از اوپك عنوان كرده است.

احتمال دارد كه كنفرانس خبري پس از اجلاس ١٧٥ اوپك برگزار نشود. اما از آنجايي كه خبرنگاران به وزراي نفت و انرژي اوپك دسترسي كافي دارند، خبرهاي اين نشست حتماً رسانه اي خواهد شد.

فردا اوپك و غير اوپك نشست خواهند داشت. مهمترين كشور غير عضو در اين ديدار روسيه است.

عربستان و روسيه دو كشوري هستند كه به بهانه تحريم هاي ايران بيشترين افزايش توليد را در ماه هاي اخير داشته اند و الان انتظار مي رود كه اين دو كشور بيشترين كاهش توليد را متقبل شوند.

رياست دوره اي اوپك، سهيل المزروعي، وزير انرژي امارات امشب به پايان مي رسد و رئيس دوره اي بعدي اين سازمان، وزير انرژي ونزوئلا خواهد بود.

امارات يكي از كشورهاي متحد عربستان است و اين اتحاد باعث شده كه اوپك در يك سال اخير به اساسنامه خود يعني حمايت از منافع اعضا چندان پايبند نباشد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا