اجتماعیبهداشت و درمان

اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، کليدواژه پيشگيری از بيماری های غير واگير

در نخستين برنامه از سلسله نشستهای تخصصی شبکه ملی پيشگيری از بيمار‌یهای غير واگير مطرح شد:

همزمان با نخستين سالگرد تاسيس شبکه ملی پيشگيری از بيماری های غير واگير ، اولين برنامه از سلسله نشست های تخصصی شبکه، روز چهارشنبه مورخ 26 تيرماه با موضوع “عوامل موثر بر بهداشت بيماری های قلب و عروق با محوریت افزایش فعاليت فيزیکی” در سالن اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران با حضور جمعی از نمایندگان انجمن های سلامت محور، صاحبنظران و پزشکان برگزار گردید.

در این نشست تخصصی دکتر محمدرضا مسجدی مدیرعامل شبکه و فوق تخصص ریه در مقدمه، ضمن معرفی فعاليتهای یک سال اخير این تشکل مرد‌م نهاد متشکل از 40 سازمان مردم نهاد حوزه سلامت ، هدف از برگزاری این سلسلهنشست ها را آگاهی بخشی عمومی اعلام داشتند. در ادامه دکتر مسجدی مهمترین رسالت شبکه را آگاهی بخشی در مورد بيماری های غير واگيرو پنج عامل خطر مشترک این بيماری ها شامل استعمال دخانيات، فعاليت فيزیکی ناکافی، تغذیه

نامناسب، مصرف الکل و آلودگی هوا دانستند. ایشان توجه کافی و اهتمام سمن ها به این موضوع را مقدمه ای برای مطالبه گری مردم در توسعه سلامت و کاهش بار بيماری های غير واگير اعلام نمودند.

سهولت در دسترسی به دارو و مراکز درمانی، همچنين رژیم درمانی مناسب از دیگر محورهای سخنرانی این استاد و عضو هئيت علمی دانشگاه شهيد بهشتی بود.

دکتر مسجدی برنامه های سلامت محور مانند بسيج ملی فشار خون را مفيد ارزیابی و دو برنامه جامع وزارت بهداشت در تشخيص ودرمان سريع موارد مشكوك به عوارض حاد قلبى و مغزى در سطح ملى اشاره كردند و دو شماره 247 و 724 را اعلام نمودند تا مردم از اين امكان فوق العاده در سطح كشور بهره مند شوند.

دکتر محمد رضا مسجدی ضمن اشاره به اقدامات اخير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افزایش سطح سلامت، اظهار داشت شبکه در قالب برنامه های مدون این وزار‌تخانه جهت ارتقاء آگاهی عموم مردم در سطح ملی فعاليت می نماید.

دیگر سخنران این نشست، دکتر مسعود قاسمی متخصص بيماری های قلب و عروق و مدیر عامل انجمن آترو اسکلروز ایران بود. این استاد دانشگاه لزوم تدوین برنامه های جامع(بلند مدت، ميان مدت، کوتاه مدت) را از اولویتهای برنامه های پيشگيری از بيماری های غير واگير دانستند.

همچنين دکتر قاسمی اطلاع رسانی صحيح از طریق رسانه ها و شبکه های ارتباطی را یکی از وظایف سمن های فعال در حوزه سلامت معرفی کرده و حضور موثرتر این سمن ها را در بخش مطالبه گری به منظور افزایش آگاهی اجتماعی را خواستار شدند.

دکتر قاسمی سخنرانی خود را با ارائه سه پيشنهاد شامل فرهنگ سازی مناسب برای خانواده، الگوسازی مصرف غذایی در راستای توجه به سبک زندگی سالم و هشدار به وجود بيماری به پایان رساندند.

در ادامه نشست دکتر مجيد خاتونی جامعه شناس ورزشی و مدیرعامل انجمن جامعه ، ورزش و فرهنگ پيرامون اثر ورزش و فعاليت های جسمانی بر سلامت جامعه به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر خاتونی ورزش را یکی از عناصر کليدی در توسعه پایدار جوامع و آیينه زندگی ملت ها دانست افزایش توجه به کسب آمادگی جسمانی، تناسب اندام و کنترل وزن را سه عنصر مهم برشمرده که مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.

این جامعه شناس ورزش، لزوم تغيير نگاه سنتی به ورزش را به سوی نگاه مدرن در عصر حاضر را یک نياز حياتی برای جوامع دانست، که با توجه به این رویکرد، مردم دنيا در همه مراحل عمر خود می بایست در پی یادگيری اشکال گوناگون فعاليت بدنی هدفمند و ارتقاء سطح سواد ورزشی خود باشند.

خاتونی ميزان سرانه ورزش و فعاليت بدنی در جامعه ایران را نامناسب ارزیابی کرد. به گفته وی از عوامل اصلی پيدایش وضعيت موجود خطای شناختی نسبت به مقوله ورزش در ساحات فردی و اجتماعی، وارونگی عملکرد در نهاد های ورزشی و در دسترس نبودن امکانات کافی می باشد.ایشان سه راهکار برای مقابله با سبک زندگی کم تحرک و نيز افزایش ورزش همگانی را در رفع تبعيض ورزشی، ایجاد توزیع عادلانه تجهيزات و امکانات، فرایند تصميم گيری در ورزش همگانی با رویکرد پایين به بالا (مردم محوری) توصيف کرد.

در پایان نشست پانل پرسش و پاسخ با مشارکت حاضرین در جلسه برگزار گردید. لازم به ذکر است این نشستها با بررسی دیگر عوامل موثر بر بيمار‌یهای غير واگير ادامه خواهد یافت.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا