صنعت و تجارتکشاورزیگزارش ویژه

لایحه 1401 در حوزه کشاورزی پیش بینی های خوبی شده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست:

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه 1401 در حوزه کشاورزی پیش بینی های خوبی شده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با بیان این خبر به اقتصاد روز در پاسخ به این سوال که آیا جنگ روسیه و اوکراین بر وضعیت بازار کشاورزی ایران تاثیر دارد یا خیر با بیان اینکه اوکراین 11 درصد ذرت و 8 درصد گندم جهان را تامین می کنند اظهار داشت: جنگ روسیه و اوکراین صد درد صد روی وضعیت کشاورزی ما تاثیر دارد چراکه قبل از جنگ این دو کشور 29 درصد غلات جهان تامین می کردند و یکی از طرف های قراردادهای ما که از آنها خرید می کردیم این کشورها بوده اند.

وی با اشاره به از دست رفتن فصل زراعی و ذخایر غلات اوکراین تصریح کرد: همین الان نیز این وضعیت روی قیمت نهادهای دامی ما تاثیر داشته ، از طرفی روسیه که از تولیدکنندگان بزرگ غلات جهان است فروش خود را متوقف کرده و قیمتهایش را بالا برده و چین نیز در حال پر کردن انبارهایش است ولی با توجه به اینکه خشکسالی امسال کمتر است ما امیدواریم امسال میزان تولید گندم مان را هم در کشت دیم و آبی افزایش دهیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست ادامه داد: ما پارسال با توجه به خشکسالی 7 میلیون تن تولید گندم داشتیم و امسال با توجه به قیمت خوبی که مجلس و دولت قرار دادند، هم کشت بهاره و هم کشت پاییزه داریم. در این شرایط اگر دولت با تولیدکننده داخلی به توافق برسد و خرید کند هم برایش مقرون به صرفه و هم ارز از کشور خارج نمی شود.

وی با بیان اینکه بخشی از تولید گندم و آرد ما از مرزهای شرقی کشور قاچاق می شود افزود: در این شرایط با توجه به اینکه گندم پایه اصلی غذا مردم ما است هم باید به فکر نان 85 میلیون نفر جمعیت کشور خودمان و حدود 5 میلیون مهاجرین افغانستانی باشیم.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در رابطه با اقدامات وزیر کشاورزی نیز گفت: وزارت کشاورزی علاوه بر تعیین قیمت مناسب برای خرید از کشاورزان ، کشاورزی قراردادی را راه اندازی کرده است به این ترتیب که طی یک قرارداد اقلام مورد نیاز اعم از بذر، سم، کود و … به کشاورز داده می شود و وجه آن پس از به عمل آمدن و خرید محصول دریافت می شود.

این عضو هیات رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: برای برنج نیز از هفته پیش این کار انجام شده و امیدواریم با این برنامه ها در سال زراعی جاری ، سال آینده یک جهش ویژه در محصولات استراتژیک ( گندم ، جو ، ذرت ) داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: لایحه بودجه 1401 کمک زیادی به کشاورزی می کند بخصوص در بخش اب بودجه خوبی را پیش بینی کرده ایم البته بستگی به میزان تحقق بودجه پیش بینی شده است امیدواریم با توجه به وضعیت فروش نفت و انشاء الله نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای بر اساس فرمایشان مقام معظم رهبری و مصلحت نظام و مناقع ملی وضعیت بهتر نیز شود.

اما در هر حال ما باید تاکیدمان روی محصولات استراتژیک مانند گندم، جو ، برنج و … باشد و امسال گوجه فرنگی، طالبی ، هندوانه را وارد کنیم و بجای آنها نیز گندم و جو که برای مردم حیاتی است کشت کنیم.

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا