صنعت و تجارتنفت و انرژی

نشست تخصصی معرفی فرصت‌های تجاری و صنعتی بازارهای صادراتی با محوریت بازار عراق

با همت معاونت توسعه کسب و کار و امور بین‌الملل تاپیکو صورت گرفت

نشست تخصصی معرفی فرصت‌های تجاری و صنعتی بازارهای صادراتی با محوریت بازار عراق به میزبانی معاونت توسعه کسب و کار و امور بین‌الملل تاپیکو برگزار می‌شود.

به گزارش اقتصاد روز از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپ‌نیوز)، نشست تخصصی معرفی فرصت‌های تجاری و صنعتی بازارهای صادراتی با محوریت بازار عراق با حضور عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران و رایزن بازرگانی اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق 30 خردادماه جاری در سالن جلسات شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در محل ساختمان این شرکت برگزار می شود.

برگزاری این نشست تخصصی با توجه به رویکرد هلدینگ تاپیکو مبنی بر افزایش تعاملات و بهره مندی از فرصت‌های بین المللی، توسعه صادرات و ارزآوری شرکت‌های تابعه و همچنین اهمیت بازار عراق و پتانسیل‌های فراوان این بازار برای توسعه صادرات محصولات پتروشیمیایی  انجام می‌شود.

در این نشست که به میزبانی معاونت توسعه کسب و کار و امور بین‌الملل تاپیکو برگزار می‌شود،  ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری عراق به‌ویژه در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

پیش از این، عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران و رایزن بازرگانی اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق  گفته بود: هرچند در آمار شریک اول تجاری ایران، چین است، اما با توجه به اینکه کالاهای صادراتی ایران به چین، کالاهای با ارزش افزوده بالا نیستند و در مقابل ۱۰ میلیارد دلار صادرات سالانه ایران به عراق مربوط به کالای دارای ارزش افزوده است، می‌توان گفت عراق شریک اول تجاری ایران است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی عراق و مرزهای مشترک آن با ایران، افزوده بود: در سال‌های گذشته بخشی از زیرساخت‌های عراق در جنگ از بین رفته است که ایران می‌تواند در بازسازی آنها همکاری و سرمایه‌گذاری کند. از طرف دیگر، عراق کشوری است که از سال ۲۰۱۹ تا الان سالانه بیش از ۹۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که ۹۵ درصد این درآمد را صرف واردات کرده است. هرچند می توان گفت این کشور در سال‌های اخیر به سمت خودکفایی در برخی حوزه‌ها رفته است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته رویکرهای اقتصادی عراق عوض شده است، خاطرنشان کرده بود: عراق در سال ۲۰۲۳ به دنبال جذب سرمایه گذاری است و رویکرد جذب سرمایه و خودکفایی را دنبال می‌کند. همچنین این کشور قصد دارد به عراق صنعتی قبل از سال ۱۹۸۰ برگردد و واحدهای صنعتی خود را بازسازی کند.

ربیهاوی با بیان اینکه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ عراق بالاترین رشد اقتصادی را در منطقه داشته است، تصریح کرده بود: اگر تاکنون رویکرد ما به عراق با محور صادرات کالا بوده، الآن این رویکرد باید تغییر کند، چراکه ممکن است برخی از کالاهای صادراتی ایران به عراق با ممنوعیت واردات مواجه شود، بنابراین باید به سمت سرمایه‌گذاری مشترک یا تولید در عراق بریم، چون اگر ممنوعیت‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است بازار ۱۰ میلیارد دلاری ایران به این کشور با کاهش مواجه شود. اگر به موقع رویکرد را تغییر ندهیم، بازار به دست ترکیه، سوریه، مصر، امارات و امثالهم می‌افتد.

به گفته این مقام مسئول، پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۷ به تجارت ۲۰ میلیارد دلار با عراق برسیم که لازمه آن ایجاد تنوع در کالاهای صادراتی، ایجاد تغییر در صادرات خدمات فنی مهندسی و جذب توریسم درمانی است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا