صنعت و تجارتگردشگری

خشکسالی درایران همچنان پابرجاست

سعید شعبانی دبیر همایش حوزه آب

خشکسالی درایران همچنان پابرجاست به گفته سعید شعبانی دبیر همایش حوزه آب باوجود بارش های نرمال در ایران در سال آبی؛ به دلیل اینکه میزان برداشت ها بیشتر از میزان بارندگی است؛ حشکسالی کاهش نیافته و همچنان پابرجااست.

چند سال پیش در روزنامه محلي سه استان شمال نگرانی خشکسالی شمال کشورر اعلام کردم یازده سال نرمال آسمان باران ببارد شاید سفره های های زیر زمینی آب کام ما را شیرین کند.

شعبانی یادآورشد گرچه بارندگی در اواخر زمستان سال گذشته و بهار امسال خوب بود و بسیاری را خوشحال و امیدوار کرد اما با توجه به اینکه میزان برداشت ها از آب های زیرزمینی چندین برابر بارندگی هاست این امیدواری به رفع خشکسالی و ذخیره آبخوان ها چندان دوام ندارد.

در همین زمینه دوم همایش هشداری بود در حوزه آب علیرغم بارش ها همچنان خشکسالی نسبی داشته و به لحاظ تامین آب محدودیت داریم. دلیل آن هم این است که منابع آب بیش از اندازه به بخش‌های مختلف خصوصا بخش کشاورزی تخصیص پیدا کرده است.

شعبانی گزارش مصرف آب را در همایش بخش کشاورز رسوم و معمولی سنتی اعلام داشت و اوضاع آبی در سال جاری بیان کرده درحال حاضر شرایط آبی در غرب کشور تقریبا نرمال و در بخش‌های زیادی خصوصا شرق کشور زیرنرمال است ولی هنوز ناامید نیستیم چون بارش‌هایی پیش‌بینی شده و باید امیدوار بود که بقیه نقاط کشور هم شرایط نرمالی را داشته باشند.

ازنظرات به طور کلی حتی در سال نرمال هم به خاطر بار مصرفی که روی منابع آب ایجاد شده و روز به روز هم بیشتر می‌شود ، همچنان خشکسالی نسبی داشته و به لحاظ تامین آب محدودیت داریم.

دلیل آن هم که منابع آب بیش از اندازه به بخش‌های مختلف خصوصا بخش کشاورزی تخصیص پیدا کرده، بنابراین در سال نرمال انتظاراوضاع خوب آبی نباید داشت.

این کارشناس حوزه آب تاکید کرد : شرایط کنونی که به لحاظ آبی با آن دست به گریبان هستیم؛ طبیعی است زیرابا منابع آب درست رفتار نکردیم و برنامه‌ریزی درستی نداشتیم به همین دلیل هم خشکسالی انسان‌ساز را تجربه می‌کنیم و باتوجه به اینکه به لحاظ مدیریت منابع آب دچار مشکلات بوده‌ایم و آب رابیش ازحد به بخش‌های مختلف اختصاص داده‌ایم .

درسال نرمال هم نباید منتظر وضعیت نرمال باشیم وخشکی نسبی در بخش‌های مصرف خواهیم داشت سخنان پرفسورکردوانی روح اش شاد فرمودندن درکشور ما باربیش ازحدی بر منابع آب سوار شده نتیجه اینکه منتظر وضعیت عادی نیستیم حال آنکه اگر بدرستی مدیریت و تخصیص داده می‌شد شرایط خشکسالی رابدون دغدغه می‌توانستیم پشت سر بگذاریم امااین اتفاق نیفتاده و اکنون منتظر اعلام خشکی در برخی بخش‌ها هستیم.

دبیر همایش بااشاره به تداوم و گسترش فرونشست در سطح کشور گفت به خاطر نبود تعادل درتغذیه آب‌های زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه سال‌هاست که تعادل آب‌های زیرزمینی به هم خورده،ما به طور متوسط سالی ۵ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرمینی را به صورت مازادتوان برداشت می‌کنیم، بنابراین انتظارحل شدن مسئله فرونشست رانداشته باشیم مگر اینکه در برداشت ازمنابع آب زیرزمینی تجدیدنظر صورت گیرد،ضمن اینکه ازنظر بارش‌ها سال زیر نرمال هستیم.

بنابراین وضعیت آب زیر زمینی عادی نیست ضمن اینکه بارگذاری هم بیش از حد است به گفته دبیرهمایش حتی در سال‌های فرانرمال بارشی هم منتظر تغییر در آب‌های زیرزمینی نیستیم چون برداشت‌ها بیش ازتوان است و تاسیاست‌ها ومصرف آب زیرزمینی مدیریت نشود،چاه‌های غیرمجاز مسدود نشوند و استفاده از آب‌های زیرزمینی مدیریت نشودمنتظر معجزه نباشیم و مخاطرات همچنان تداوم خواهندداشت. (ما چگونه ماشده ایم )

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا