اجتماعیارتباطات و فناوریاقتصاد مقاومتیاقتصادی

استقلال آژانس زیر سایه لابی های صهیونیستی

عضو کمیسیون امنیت‎ ملی

ابهام افکنی های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را محرز کرده که دست‌اندرکاران این نهاد تحت نفوذ صهیونیست‌ها قرار دارند

استقلال آژانس زیر سایه لابی‎های صهیونیستی

دیروز (دوشنبه) نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی برگزار شد که موضوع «راستی‌آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱(سال ۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل» یکی از دستورکارهای این نشست بود؛ موضوعی که رسانه‌ها و مقام‌های غربی از چند روز قبل فضاسازی‌های گسترده‌ای را پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان آغاز کرده‌اند و ناظران معتقدند چنین رویکردی با هدف تأثیرگذاری بر مذاکرات وین پیگیری می‌شود.
به‌گزارش اقتصاد روز به نقل از همشهری، افشای گزارش جهت‌دار آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان در رسانه‌های غربی و به‌دنبال آن، طرح احتمال تصویب پیش‌نویس ضدایرانی آمریکا و 3 کشور اروپایی در نشست شورای حکام از یک‌سو و سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی و رایزنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ازسوی دیگر، از طراحی جدیدی برای تحت‌فشار قرار دادن کشورمان به‌منظور کوتاه‌آمدن از مطالبات برجامی خود حکایت دارد.
چنین فضاسازی‌هایی هم بود که با واکنش صریح جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و وزیر امورخارجه کشورمان در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طرف‌های غربی هشدار داد که اگر بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.
حسین امیرعبداللهیان دراین باره در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«با جوزف بورل درمورد مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم. اگر بانیان قطعنامه ضدایرانی در IAEA روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند. ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و 3 کشور اروپایی واقع‌بین باشند.»

تأثیر تصمیمات آژانس بر سرنوشت برجام
کارشناسان معتقدند در شرایطی که گفت‎وگوهای هسته‎ای در وین بعد از گذشت بیش از 2ماه همچنان متوقف مانده و در انتظار تصمیم‎گیری طرف آمریکایی است، نتیجه بررسی پرونده فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان در نشست شورای‎حکام تأثیر مستقیمی بر وضعیت مذاکرات هسته‎ای دارد و عدم‌تأثیرپذیری آژانس از فضاسازی‎های رژیم صهیونیستی و آمریکا، می‌تواند به احیای گفت‎وگوها در وین بینجامد.
این درحالی است که برخی رسانه‌ها و منابع غربی در روزهای اخیر کوشیده‎اند چنین القا کنند که پرونده فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای جمهوری‎اسلامی ایران درمسیر بازگشت دوباره به شورای‎امنیت سازمان ملل قرار دارد و انتشار پیش‎نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و 3 کشور اروپایی حاضر در مذاکرات برجامی را شاهدی بر این مدعا می‎دانند. با وجود این اما به‎نظر می‎رسد فضاسازی‎های اخیر بیش‎از اینکه جنبه اجرایی داشته باشد، حربه‎ای برای تحت فشار قرار دادن ایران در جریان گفت‎وگوهای هسته‎ای در وین است، چراکه با وجود مخالفت‎های چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‎حکام، بعید به‎نظر می‎رسد که طرف‎های غربی، حداقل در کوتاه‎مدت، قادر و مایل به عملی کردن چنین تهدیدی باشند و به این نکته واقف هستند که افزایش تنش‎ها با تهران، به سود آنها نخواهد بود و سرانجام مذاکرات برجامی را نیز در هاله‎ای از ابهام قرار خواهد داد.

استمرار فضاسازی‌ها
یک عضو کمیسیون امنیت‎ملی و سیاست‎خارجی مجلس با اشاره به فضاسازی‎های اخیر پیرامون فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان به همشهری گفت: فضاسازی‎های سیاسی و رسانه‎ای علیه کشورمان موضوع تازه‎ای نیست و راهبردی محسوب می‌شود که در دهه‌های گذشته همواره در دستورکار دولت‎های غربی قرار داشته ‎است.
فداحسین مالکی با تأکید بر اینکه چنین فضاسازی‎هایی علیه کشورمان در دهه اخیر بی‎سابقه بوده‎است، افزود: جمهوری‎اسلامی فعالیت‌های ضدایرانی طرف‎های غربی و تحرکات آنان را کاملا رصد می‌کند و براساس آن، زمینه‌های همکاری با نهادهای بین‎المللی، ازجمله آژانس بین‎المللی انرژی اتمی را مورد بررسی قرار می‎دهد.
وی ادامه داد: نتیجه‎ای که از چنین فضاسازی‎هایی می‎گیریم، این است که آژانس تحت‎فشار لابی‎های صهیونیستی و آمریکا قرار دارد. ابهام‎افکنی‎های اخیر این نهاد بین‎المللی درباره فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان این موضوع را محرز کرده‎است که دست‎اندرکاران آژانس تحت نفوذ صهیونیست‎ها قرار دارند. اتخاذ چنین رویکردهایی ازسوی این نهاد بین‎المللی که باید بی‎طرفانه عمل کند، عیب بزرگی برای مقام‎های آن محسوب می‌شود و عملکرد آژانس را بی‎اعتبار می‌کند.

استقلال آژانس زیرسؤال رفته است
این عضو کمیسیون امنیت‎ملی مجلس با بیان اینکه مسئولان آژانس باید استقلال خود را حفظ کنند و تحت نفوذ لابی‎های صهیونیستی و غربی نباشند، عنوان کرد: سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی‎اتمی به سرزمین‌های اشغالی هیچ توجیهی ندارد و استقلال مقام‎های این نهاد را زیرسؤال می‎برد.
مالکی گفت: رایزنی‎های آژانس با رژیم صهیونیستی درحالی‎است که برآوردها نشان می‎دهد این رژیم چیزی درحدود هزار کلاهک اتمی دارد و همواره امنیت جهان را تهدید می‌کند، بنابراین واضح است که رایزنی با صهیونیست‎ها درباره فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان محلی از اعراب ندارد و تنها نتیجه آن بی‎اعتبار کردن آژانس است.
وی ادامه داد: ابهام‎آفرینی‎های اخیر مسئولان آژانس درباره فعالیت‌های شفاف و صلح‎آمیز کشورمان درحالی‎است که ایران همواره همکاری‎های گسترده‎ای با کارشناسان و بازرسان این نهاد بین‎المللی داشته و کوشیده به سؤال‎ها و ابهام‎های آنان روشن‎ترین پاسخ‎ها را ارائه دهد. بنابراین اتخاذ رویکردهای دوگانه و مبهم ازسوی مقام‎های آژانس، ماهیت عملکرد بی‎طرفانه آنان را خدشه‎دار می‌کند.
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به برخی گمانه‎زنی‎ها درباره قرارگرفتن پرونده هسته‎ای ایران درمسیر ارجاع دوباره به شورای‎امنیت سازمان ملل عنوان کرد: این موضوع علاوه بر اینکه ازسوی صهیونیست‎ها پیگیری می‌شود و آنان در ماه‌های اخیر دراین زمینه رایزنی‎های گسترده‎ای داشته‎اند، با فشار طرف آمریکایی نیز همراه بوده‎است.

آمریکا، بزرگ‌ترین بازنده میادین سیاسی – امنیتی
مالکی افزود: در شرایط کنونی آمریکا به‎عنوان بزرگ‌ترین بازنده میادین سیاسی – امنیتی منطقه و جهان، می‎کوشد بر شکست‎های مفتضحانه خود سرپوش بگذارد. بعد از شکست سخت آنان در افغانستان، اکنون آمریکایی‎ها در اوکراین نیز با شکست سنگینی مواجه شده‎اند و اهداف مدنظر خود را از دست رفته می‎بینند.
وی گفت: عملکرد اروپا و آمریکا در بحران اوکراین آنان را گرفتار و دنیا را درگیر جنگی کرده که شعله‌های آن دامان اروپا و آمریکا را نیز خواهد گرفت. دنیا تجربه دو جنگ جهانی اول و دوم را دارد و بحران اوکراین هشداری برای غرب محسوب می‌شود و تبعات جنگ‌افروزی آنان بسیار سخت خواهد بود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تهدیدهای غرب و به‎ویژه آمریکا علیه کشورمان تازگی ندارد و سال‌هاست چنین رویکردی ازسوی آنان ادامه داشته ‎است، تصریح کرد: نکته مهم در این میان این است که ایران به فعالیت‌های صلح‎آمیز خود در عرصه هسته‎ای ادامه خواهد داد و تهدیدهای آنان، ما را از ادامه توسعه صنعت هسته‎ای‎مان بازنمی‎دارد.
مالکی اضافه کرد: با وجود دلخوری از رویکردهای متناقض و مبهم آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، همکاری‎های ما با این نهاد بین‎المللی ادامه دارد و ایران با قدرت به مسیر خود ادامه می‎دهد و مقهور بلوف‎ها و فضاسازی‎های آمریکایی – صهیونیستی نخواهد شد.

طرح ادعاهای تکراری علیه ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ‌هیچ‌کس تمایل ندارد همکاری بیشتر ایران و آژانس از بین برود و تصمیم‌گیری درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران به کشورهای عضو شورای حکام بستگی دارد. رافائل گروسی در کنفرانس خبری پس‎ از نشست شورای‎ حکام افزود: ‌ما باید به همکاری با ایران ادامه دهیم، اما آنچه از آنها (ایران) دریافت کردیم، کافی نبوده و به همین دلیل نمی‌توانیم رو به جلو برویم. مسئله‌ای که در اینجا وجود دارد، این است که ایران باید همچنان به همکاری با ما ادامه دهد. وی ادامه داد: فکر می‌کنم به نفع ایران باشد که موضوع‎های باقیمانده و غیرشفاف را برطرف کند تا بتوان به مسیر ادامه داد؛ به‎غیر از این راه دیگری برای صداقت وجود ندارد. تا زمانی که ایران از لحاظ فنی، توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل‌بودن اعلامیه‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تأیید کند. بنابراین، موضوع‎های پادمانی مربوط به این 3مکان باقیمانده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سفر اخیرش به فلسطین اشغالی در آستانه جلسه شورای حکام نیز عنوان کرد: آژانس باید به‎عنوان بخشی از کار خود، با همه گفت‌وگو داشته باشد. نمی‌توانیم با برخی صحبت کنیم و با برخی صحبت نکنیم. من به آنجا رفتم تا این پیام را ابلاغ کنم که بگذارید آژانس کار خود را انجام دهد و اگر اجازه بازرسی از سوی ایران را داشته باشیم، بازرسی‌ها نتایج خوبی خواهد داشت.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا