صنعت و تجارتنفت و انرژی

مصرف ۳۶۰۰ مگاواتی برق در صنایع کشور

مصرف برق صنایع کشور در روز دوشنبه، بیش از ۳۶۰۰ مگاوات گزارش شد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از وزارت نیرو، بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پیک مصرف برق در روز گذشته (دوشنبه ۷ خرداد ماه) ۴۲ هزار و ۹۰۲ مگاوات بود که نسبت به یکشنبه با پیک مصرفی ۴۲ هزار و ۷۶۱ مگاوات بوده، قدری افزایش داشته است.

میزان مبادلات برق نیز در روز گذشته برابر با ۱۴۸۸ مگاوات بوده که سهم صادرات از این میزان، ۱۲۳۴ مگاوات و واردات برق نیز ۲۵۴ مگاوات بوده است.

گفتنی است میزان مصرف برق صنایع نیز در روز گذشته ۳۶۱۵ مگاوات بود که نسبت به یکشنبه که میزان آن ۴۰۴۲ مگاوات بوده است، کاهش برق مشهود است.

پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به‌طور معمول در شش ماه نخست سال در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ (پیک روزانه) و ۱۹ تا ۲۳ در شب (پیک شبانه) اتفاق می‌افتد.

اهمیت برق در تولید و اقتصاد کشور یکی از مولفه های اصلی توسعه به شمار می رود. انرژی الکتریکی از انواع انرژی‌های است که دارای کاربردهای منحصر به فردی بوده و می‌تواند در برخی زمینه‌ها جایگزین منابع انرژی مختلفی باشد، با شناسایی برق به عنوان منبع انرژی و برتری آن بر سایر انرژی‌ها از لحاظ آثار زیست محیطی و با توجه به افزایش قیمت‌های سوخت‌های فسیلی، گرایش به سرمایه‌گذاری در تولید برق افزایش یافته است. انرژی الکتریکی علاوه بر آنکه یک انرژی پاک می‌تواند جایگزین انرژی‌های آلاینده محیط‌زیست شود، دارای کاربردهای اختصاصی است که شاید نتوان به جای آن از دیگر منابع انرژی استفاده نمود. گذشته از اینکه برق به عنوان یک کالای نهایی مصرفی(روشنایی) مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما قابلیت مهم آن ورود به عرصه تولید به صورت یک نهاده است که از این مجرا می‌تواند سطح تولید کل اقتصاد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. (متوسلی و مهربانی، ۱۳۹۰: ۶۰)با توجه به اهمیت انرژی برق به‌عنوان یکی از ارکان مهم رشد و توسعه‌ی اقتصادی، مطالعات گسترده‌ای به منظور برآورد و پیش بینی تقاضای برق انجام گرفته است صنعت برق یکی از صنایع استراتژیک و بسیار پویاست که نقش اساسی و محوری در تحقق برنامه های توسعه ملی هر کشور ایفاء می کند، از این رو حکوم تها بطور سنتی به صنعت برق به عنوان یک صنعت پیشرو نگریست هاند، از سوی دیگر به دلیل اثرات اجتماعی، محیطی و نیاز به حجم بالای سرمایه گذاری در این صنعت دولت ها سعی نموده اند تا آن را به صورت متمرکز کنترل نمایند

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا