ارتباطات و فناوریاشتغالاقتصاد مقاومتیتعاون و کارآفرینیصنعت و تجارت

کمیسیونی مربوط به فناوری باید در مجلس تشکیل شود

در نشستی با کاندیدای مجلس یازدهم در حوزه فاوا


در آستانه انتخابات مجلس، عده‌ای از کاندیداهای این دوره از انتخابات که سابقه فناورانه دارند در سازمان نظام صنفی و در جمع خبرنگاران حاضر شده و درباره اهداف و برنامه‌های خود در صورت ورود به خانه ملت صحبت به میان آوردند.

به گزارش اقتصادروز و به نقل از کلیک؛ رضا تقی پور، وزیر سابق ارتباطات کشور و عضو شورای عالی فضای مجازی در این نشست اعلام کرد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی که تکلیف‌شان مشخص است، باید فیلتر بمانند. او ادامه داد: «دیتای شهروندان ایرانی توسط شرکت‌های خارجی به تاراج برده می‌شود و باید قانونمند شود. بحث حفاظت از داده‌ها و حریم شخصی مساله مهمی است که باید آن را پیگیری کرد، درست مانند GDPR که اروپا دارد.»

او تاکید می‌کند: «کسب‌وکارهای فاوایی باید رونق پیدا کنند و اقتصاد دیجیتالی باید رشد و توسعه پیدا کند.»

رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی که اخیرا با طرح مسائلی چون ایرانت بر سر زبان‌ها افتاده بود، با اشاره به سابقه ۳۶ ساله خود در حوزه ICT می‌گوید که ۴ سرفصل برای کارهای خود در نظر دارد و در این رابطه ادامه می‌دهد: «پیگیری اجرای قوانین موجود، تکلیف تنظیم‌گری در صنعت آی‌تی، پیگیری کپی‌رایت در کشور، تشکیل کمیسیون فضای مجازی و آی‌تی در خدمت شفافیت دنبال می‌کند.»

به اعتقاد جلیلی مجلس شورای اسلامی برخلاف ادعای برخی از نمایندگان نمی‌تواند در مقامی ظاهر شود که قطع شدن اینترنت با اجازه آنها صورت بگیرد. او در توضیح بیشتر این مبحث ادامه می‌دهد: «اگر شرایط مانند آبان ۹۸ رخ بدهد، به طور قطع اینترنت جهانی دوباره قطع خواهد شد. این موضوع مرتبط با  امنیت کشور  است. مجلس برای این کار جای مناسبی نیست و این موضوعات به شورای عالی فضای مجازی برمی‌گردد.»

مهرداد خداوردیان به تعامل دو سویه مجلش با شورای عالی فضای مجازی تاکید ویژه‌ای دارد و می‌گوید: «بحث اصلاح و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را نیز پیگیری خواهم کرد؛ موضوعی که جای کار بسیاری دارد. همچنین موضوع حق و حقوق شهروندی در فضای مجازی و تحقق واقعی شبکه ملی اطلاعات به صورت عملیاتی و به دور از هر گونه شعار و بحث نظارتی روی آن از دیگر مواردی است که پیگیر آن خواهم بود.»

او در پاسخ به سوالی در رابطه با فیلترینگ نیز می‌گوید: «لایه بندی اینترنت برای اقشار مختلف و دسترسی پذیری اینترنت در سطوح مختلف امری است که در زمینه فیلترینگ لازم است. توقعی که از مسئولان فاوای کشور می‌رود این است که ایجاد زحمت برای کسب‌وکارها و مردم شکل نگیرد.»

«خلیل بسطامی» که می‌گوید سالها برای آموزش دانش آموختگان IT تلاش کرده، اعتقاد دارد که خلاهای قانونی در زمینه ICT را باید پیگیری کرد و متولی حوزه فناوری اطلاعات را در مجلس بسیار بااهمیت می‌داند. او می‌گوید کمیسیونی که زیرمجموعه کمیسیون صنایع است، پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید کمیسیون فناوری اطلاعات شکل بگیرد. او همچنین معتقد است نظام آموزشی کشور در حال کشتن مساله نوآوری در بچه‌هاست و آنها را با نگاهی کارمندی تحویل جامعه می‌دهد و تاکید دارد این مساله را نیز باید در مجلس پیگیری کرد تا تغییر پیدا کند.

او نیز در رابط با فیلرتینگ می‌گوید: «پیام‌رسان‌های و شبکه‌های اجتماعی بالاخره باید دفتر و یا نماینده‌ای از خودشان در کشور داشته باشند، مانند همه جای دنیا. اگر نگاه آنها بیزینسی است و نه سیاسی، این مساله کاملا طبیعی است و باید پاسخگو باشند و لااقل با ما تعامل جدی و دقیقی داشته باشند.» بسطامی با فیلترینگ کل مخالف است و تاکید دارد که باید فیلترینگ هوشمند صورت بگیرد.

امیر شریفی بهبود فضای کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دیجیتال را از جمله کارهای مهم خود می‌داند و می‌گوید با توسل به اصل ۵۹ و ۷۷ قانون اساسی می‌توان قوانین پیرامون کسب‌وکارها را تسهیل بخشید. او همچنین تاکید دارد که ظهور واقعی دولت الکترونیک را پیگیری خواهد کرد و جوان‌گری در حوزه فناوری اطلاعات نیز از دیگر دغدغه‌های اوست که سعی خواهد کرد آن را با ایجاد یک کمیسیون در مجلس به مرحله موفقیت برساند: «شهر هوشمند و اینترنت اشیا نیز از دیگر مواردی است که باید به سمت آن حرکت کنیم و توسعه علمی کشور و افزایش سطح آگاهی مردم را داشته باشیم.»

او در رابطه با فیلترینگ اعتقاد دارد: «فیلترینگ یک نیاز برای کودکان و افراد خاص است و فلیترینگ هوشمند نیازمند یک قانون‌گذاری خاص است و با اینکه پروژه شکست خورده‌ای در این زمینه وجود دارد ولی باید بگوییم که در آن زمان یک نگاه خیلی کلی به مساله شد و باید خیلی جزیی به آن وارد شد. اساسا معتقد هستم که مجلس نیز باید در تصمیم فیلترینگ یک پلتفرم نقش داشته باشد.»

علیرضا کشاورز نیز می‌گوید که باید واقع‌بینانه و عملیاتی‌تر به فعالیت‌های نمایندگان مجلس نگاه کرد؛ او معتقد است که برخی کارها برای انجام شدنش نیازمند یک کابینه مجزاست و مطالبه‌گری آن کار هر کسی نیست. او اما تاکید می‌کند که کمیسیونی مربوط به فناوری باید در مجلس تشکیل شود تا بتواند با قدرت بیشتری دنبال این مطالبه‌گری‌ها باشد: «یک بار برای همیشه باید این کمیسیون با اسم و شرح وظایف درست شود.»

او نیز در رابطه فیلترینگ معتقد است: «تجربه به ما چه نشان داده است؟ چند میلیون کاربر تلگرام در کشور وجود دارد و چه مقدار ترافیک کشور روی این پلتفرم فیلتر شده است؟ تجربه نشان داده که فیلترینگ هیچ دردی را دوا نمی‌کند و به هیچ‌وجه آن اثری که به نظر می‌آید را ندارد و فیلترینگ نمی‌تواند مانع دسترسی کاربران شود.»

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا