دسته‌بندی نشده

ارزآوری ۲۵ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم

مدیرعامل تاپیکو خبر داد :

مدیرعامل تاپیکو گفت: پیش‌بینی می‌شود ارزآوری سالیانه محصولات پتروشیمی از ۱۲/۵ میلیارد دلار فعلی به ۲۵ میلیارد دلار تا پایان برنامه هفتم توسعه، افزایش یابد.

به گزارش اقتصاد روز از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپ‌نیوز) دکتر بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در جریان بازدید از بیست‌و‌‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما با بیان اینکه در حال حاضر، یکی از چالش‌های جدی صنعت پتروشیمی  ناترازی در بخش گاز است، گفت: این ناترازی به بخش تولیدات پتروشیمی فشار وارد کرده است به طوری که شاهدیم  در برخی مواقع به ویژه فصول سرد سال، کشور با مشکل عرضه در بخش گاز مواجه می‌شود و بخش تولیدات پتروشیمی به ناچار برای مدتی فعالیت خود را قطع می‌کنند. این وضعیت به تولید و اشتغال و ارز‌آوری آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که در کوتاه مدت برای جلوگیری از این مشکل می‌توان به آن اشاره کرد، ذخیره‌سازیِ گاز در سایر فصول برای مجتمع‌های پتروشیمی است خاطرنشان کرد : با دستورالعملی که دولت و وزارت نفت ترتیب داده‌اند، ما به عنوان پایلوت در نظر داریم یکی از مجتمع‌هایمان را در خراسان شمالی به این طرح مجهز کنیم.

دکتر افقهی بیان کرد: در بلندمدت، باز شدن درهای سرمایه‌گذاری در حوزه بالادستی نفت و گاز مطرح است. این اتفاق بسیار خوبی است و جا دارد به مجموعه وزارت نفت و شخص رییس‌جمهور و معاونت اول ایشان تبریک بگویم که اجازه دادند هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی را که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، در این بخش فعال کنیم.

وی تصریح کرد: طی روزهای گذشته توافق‌نامه‌های مطالعات توسعه میادین گازی بین هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی به امضا رسید. امیدواریم  با این شروع خوب و تداوم و تسریع در انعقاد قراردادهای IPC شاهد ناترازی کمتری در بخش تولید گاز  باشیم.

مدیرعامل تاپیکو اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر 12میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات و ارزآوری صنعت پتروشیمی بوده است.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی در طول برنامه هفتم توسعه متعهد به اجرای بیش از ۵۶ طرح در حوزه افزایش تولید و توسعه است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان این برنامه بالغ بر بیش از ۲۵ میلیارد دلار ارزآوری محصولات پتروشیمی داشته باشیم.

دکتر افقهی ادامه داد: در حوزه پتروشیمی از آنجا که به ازای هر یک میلیون تن محصول بیش از ۱۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود و در صنایع تکمیلی بیش از یک میلیون فرصت شغلی وجود دارد، مردمی‌سازی اقتصاد و جهش تولید با تکیه بر مردم به طور خاص در صنعت نفت و گاز و پتروشیی محقق خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد :  پیش‌بینی می‌کنیم با حمایت‌ها و هدایت‌هایی که دولت محترم در دستور کار خود قرار داده و باتوجه به ورود بسیار موفق و قوی بانک مرکزی به حوزه‌ پتروشیمی، ان‌شاءالله آینده خوبی برای این صنعت رقم خواهد خورد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا