صنعت و تجارتکشاورزی

اعتراض «کشاورز» درباره قیمت لاستیک و ادوات کشاورزی/ دولت از کشاورزان کم‌اعتراض حمایت کند

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: دولت اجازه افزایش بیش از 30 درصدی قیمت گندم را نمی دهد و برای آن ده‌ها نفر باید تصمیم بگیرند اما قیمت ماشین‌آلات کشاورزی را بیش از 80 درصد افزایش می‌دهد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از فارس، امروز کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور درباره افزایش لاستیک ماشین‌آلات کشاورزی به ویژه کمباین و تراکتور گفت: وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته نامه‌ای به وزیر صنعت نوشت و تعدیل قیمت قطعات، لاستیک، ماشین‌آلات کشاورزی را درخواست کرد.

*تولید لاستیک تراکتور و کمباین در داخل کشور وجود ندارد

وی با بیان اینکه تولید لاستیک ماشین‌الات، تراکتور و کمباین در داخل کشور وجود ندارد، گفت: واردات این گونه کالاها با ارز نیمایی و در گروه کالایی بیست و چهار قرار دارد یعنی آخرین اولویت ارز نیمایی را شامل شده است. در حالی که با توجه به اهمیت قطعات و لاستیک ماشین‌الات کشاورزی در امنیت غذایی کشور باید حداقل در گروه کالایی دو قرار بگیرد.

عباسی همچنین از افزایش 50 تا 85 درصدی قیمت ماشین‌الات کشاورزی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تنها کارخانه تراکتورسازی قیمت محصولات پرتیراژ خود را تا 88 درصد در یکسال گذشته افزایش داده است.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت باید به ماشین آلات کشاورزی توجه ویژه داشته باشد و از آنها حمایت کند تا نوسان قیمت در بازار کمتر شود.

*نامه وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت ماشین آلات کشاورزی

عباسی با بیان اینکه سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مخالفت خود را با افزایش قیمت تراکتور نیز به وزارت صمت اعلام کرده است گفت: متاسفانه به همان اندازه که نهاده‌های کشاورزی مانند ماشین‌آلات افزایش قیمت دارند اما درباره خرید محصولات کشاورزان چنین افزایشی وجود ندارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با طرح سوالی گفت:‌آیا دولت فکر کرده است که چرا با افزایش بیش از 30 درصد قیمت خرید گندم کشاورزان مخالفت می‌کند اما نهاده‌های ‌آنها با قیمت سرسام‌آ‌وری بدست آنها می‌رسد؟

عباسی تاکید کرد: وزارت صمت باید تمهیداتی را برای مدیریت قیمت نهاده‌ها به ویژه ماشین‌آلات کشاورزی که نقش موثری در افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده کشاورزان دارد داشته باشد.

وی با بیان اینکه تولید ماشین‌‌آلات در کشور به اندازه کافی است گفت: با این وجود نوسان‌ها را در بازار شاهد هستیم که باید از سوی وزارت صمت این قیمت‌ها مدیریت شود.

*وزارت صمت قیمت ماشین آلات کشاورزی را افزایش داد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا وزارت صمت ماشین‌آلات کشاورزی را قیمت‌گذاری می‌کند یا قیمت تابع عرضه و تقاضا است، گفت: متولی قیمت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و تراکتور و کمباین‌ هم مشمول قیمت‌گذاری هستند. این سازمان هم زیرمجموعه وزارت صمت است بنابراین ما این وزارتخانه را مسئول افزایش قیمت می‌دانیم.

وی افزود: همواره این اعتراض را داشتیم که چرا قیمت ماشین‌الات را یکجانبه اعلام می‌کنند. وزارت صمت طبق آنالیز قیمت عرضه‌کنندگان تراکتور قیمت آنها را افزایش داده است. در حالی که اینجا کشاورزان متضرر شده‌اند.

*قیمت ماشین آلات یک شبه افزایش می یابد اما برای قیمت گندم باید دهها نفر تصمیم بگیرند

وی با بیان اینکه درمورد محصولات کشاورزی هم چنین اتفاقی می‌افتد، گفت: پاسخ منفی است مثلا در باره نرخ گندم دهها نفر باید تصمیم بگیرند اما در مورد ماشین‌ا لات کشاورزی تنها با توجیه‌های عرضه کنندگان تراکتور قیمت را افزایش دادند.

عباسی افزود: متاسفانه اخیرا برخی فروشندگان عرضه ماشین‌آلات را متوقف کردند و بازار با انبوه تقاضا مواجه شد و قیمت‌ها بالا کشید.

به گزارش فارس، مدیریت جزیره‌ای بخش‌های تولید در دو یا سه وزارتخانه به ضرر بخش کشاورزی است و با عنایت به این موضوع قانون تمرکز وظایف بازرگانی در بخش کشاورزی (انتزاع) هفت سال پیش به تصویب رسید اما متاسفانه چند ماه گذشته دوباره اجرای این قانون برای دو سال معلق ماند. طبیعی است هر وزارتخانه منافع بهره‌برداران خودش را در نظر می‌گیرد اما اگر همه اینها در یک وزارتخانه مدیریت شود پاسخگو خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که سهم مکانیزاسیون در عملکرد محصولات و هزینه تولید چقدر است، گفت: در عملکرد محصولات حدود 35 درصد و در هزینه تولید بسته به نوع ماشین‌الات و زمینی که در آن استفاده می‌شود 30 تا 70 درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

خبرنگار فارس پرسید: آیا عملکرد شما نسبت به کشوری مانند ترکیه و کشورهای اروپایی که کشاورزی پیشرفته‌ای دارند قابل قبول است؟ آیا شتاب اقدامات شما مناسب بوده است؟ آیا معیاری برای سنجش اینها وجود دارد، گفت: مکانیزاسیون را باید نسبت به هر منطقه سنجید، مثلا در اروپا ضریب مکانیزاسیون 5 تا 6 اسب بخار است و در کشور ما 2 اسب بخار است و قرار است به 2.5 اسب بخار برسد که البته فکر می‌کنم 2.5 تا 3 اسب بخار برای کشور ما با توجه به نوع زمین‌ها مناسب ا ست.

وی همچنین بیان کرد:‌در برخی از شرایط ما نسبت به ترکیه وضعیت بهتری داریم مثلا در غلات تکنولوژی جدیدی داریم که همپای ترکیه است ما در مکانیزاسیون پنبه از ترکیه بسیار عقب‌تریم.

*چرا در سالهای گذشته دستگاه برداشت پنبه نساختیم؟

خبرنگار فارس پرسید دلیل اینکه شما در سال‌های گذشته نتوانستید ماشین‌های برداشت پنبه را تولید کنید چه بوده است به طوری که ما از خودکفایی از این محصول به واردکننده عمده تبدیل شده‌ایم، گفت: 70 الی 80 هزار هکتار پنبه در کشور وجود دارد که به دلیل ارقام کشت آنها موفق نشدیم ماشین‌آلات متناسب با آن را تولید کنیم اما در سال‌های اخیر اصلاحاتی در ارقام پنبه صورت گرفته و ما توانستیم غوزه‌چین پنبه را در اراک بومی کنیم و وش‌چین پنبه را هم شناسایی کردیم و به دنبال ساخت آن هستیم.

*تحریم های آمریکا مانع از ورود 10 دستگاه برداشت پنبه به کشور شد

عباسی ادامه داد: ما برای واردات 10 دستگاه کمباین از یک شرکت خارجی توافق کرده بودیم که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا نتوانستیم آن را وارد کشور کنیم ما تلاش کردیم این کمباین برداشت پنبه را از طریق آذربایجان وارد کنیم که اجازه ندادند.

وی ادامه داد: متاسفانه در تمام دنیا دارو و غذا از تحریم‌ها مستثنی است اما اینها به انحای مختلف غذا و داروی ما را هم تحریم کرده‌اند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: واقعیت این است که حتی آنها به ما گندم هم نمی‌دهند ما اگر نیاز به محصولی مانند گندم داشته باشیم آ‌نها امتناع می‌کنند و به همین دلیل است که باید تلاش خودمان را برای خودکفایی و تامین امنیت غذایی در کشور دو چندان کنیم که یکی از راه‌های آنها افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی است، مثلا کل گندم کشور در 8.5 میلیون هکتار با 17 هزار کمباین برداشت می‌شود که اگر این راننده‌های کمباین و دستگاه‌های آنها نباشد چگونه می‌شود نان را سر سفره مردم آورد بنابراین دولت باید به فکر تامین ماشین‌الات کشاورزان باشد.

*آیا پول 10 دستگاه برداشت پنبه به کشور آمد؟

عباسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که گفته می‌شود شما پول 10 دستگاه کمباین را واریز کردید اما آنها حتی پول شما را هم نداند گفت: ما پول را به حسابی در آذربایجان واریز کردیم اما پس از آنکه مسجل شد آنها کمباین را به ما نمی‌دهند پول به بانک‌های کشور عودت داده شد.

وی درباره جزئیات شرکت و یا کشوری که مانع از تحویل این کمباین‌ها شد توضیح نداد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کل سرمایه‌گذاری حوزه مکانیزاسیون کشاورزی با احتساب آورده نقدی کشاورزان را 1500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در حالی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد 90 تا 95 درصد ماشین‌الات مورد نیاز بخش کشاورزی را خودمان تولید می‌کنیم اما تحریم‌ها و فشارهای جدی در بخش‌هایی که وارد می‌کنیم بسیار است.

عباسی میزان ماشین آلات تحویلی به کشاورزان را در سال 98 به میزان 13100 دستگاه تراکتور، 300 کمباین غلات عنوان کرد و گفت: حمایت از کشاورزان در زمینه مکانیزاسیون تولید آنها را افزایش می‌دهد.

وی در حوزه سوخت گفت: 99 درصد سوخت ماشین‌الات کشاورزان گازوئیل است و افزایش قیمت در انجام عملیات بخش کشاورزی نخواهیم داشت و البته این روند را هم کنترل می‌کنیم.

به گفته وی 8 درصد گازوئیل در بخش کشاورزی و نیمی از آن در ماشین‌آلات کشاورزی در مجموع 2 میلیارد لیتر استفاده می‌شود.

به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی موضوع تحویل کارت سوخت به خودروهای کشاورزی به صورت پایلوت در چهار استان کشور آغاز شد و پس از ان در کل کشور اجرایی می‌شود.

به گفته وی ماشین‌های کشاورزی که پلاک دارند سوخت آنها در کارتشان ذخیره می‌شود که تا کنون 250 هزار دستگاه تراکتور و کمباین پلاک‌گذاری شدند و قرار است تا پایان سال 1400 همه کمباین و تراکتور پایتخت پلاک‌گذاری شود.

وی مکانیزاسیون برداشت برنج را در کشور 80 درصد و کاشت برنج را 50 درصد عنوان کرد و گفت: قرار است تا پایان سال 1400 ، 80 درصد کاشت و برداشت برنج مکانیزه شود.

عباسی از کشت 208 هزار هکتار کشت برنج در استان خوزستان خبر داد و گفت: ماشین‌الات برنج کمک زیادی برای انجام عملیات کشاورزی آنها داشته است.

به گزارش فارس، کشت برنج در استان خوزستان در حالی انجام می‌شود که براساس مصوبه دولت کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی کشور ممنوع است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی همچنین از کشت و برداشت مکانیزه 80 درصدی دانه‌های روغنی، 70 درصدی گندم و جو خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده است که تا سال 1405 ، 85 تا 90 درصد کشت و کار گندم مکانیزه شود.

عباسی از مکانیزاسیون 10 الی 12 درصدی زعفران، 8 الی 10 درصدی نخلیات، پسته و زیتون خبر داد و گفت: حدود 2 هزار گلخانه نیز در کشور مجهز به سیستم هوشمند گلخانه‌ای هستند.

*دستگاه ضد تگرگ آمد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی همچنین از انجام فناوری نوین جلوگیری از سرمازدگی و تگرگ خبر داد و گفت: 150 الی 200 سامانه ضدتگرگ در باغات شمال راه‌اندازی شدند که از خسارت تگرگ جلوگیری می‌کنند به این صورت که این سامانه در صورت احتمال بارش تگرگ توپ صوتی را منفجر می‌کند که برد آن تا 10 کیلومتر به آسمان می‌رود و مانع از تشکیل کلونی تگرگ می‌شود.

*کشاورزان پهپاد باز شدند

عباسی همچنین از توسعه پهپادهای کشاورزی خبر داد و گفت: 10 شرکت، 54 مدل پهپاد را تولید کرده‌اند که هماهنگی‌های آن با سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت هوافضا و ارتباطات انجام شده و به قیمت 50 تا 150 میلیون تومان و در برخی مواقع تا 200 میلیون تومان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد این دستگاه قادر به سم‌پاشی و محلول‌پاشی و در برخی مواقع کودپاشی است و کمک زیادی به کشاورزان می‌کند. بانک کشاورزی 80 درصد این هزینه را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد، دولت باید کشاورزان کم خواه و کم معترض باشد که نقش مهمی در امنیت غذایی کشوردارند اما صدایشان به جایی نمی رسد.

به گفته این مسئول چهارمین نمایشگاه مکانیزاسیون کشاورزی 24 تا 27 دیماه با حضور 215 شرکت و 10 شرکت خارجی از کشورهای انگلیس، لهستان، ایتالیا، آلمان و چین برگزار می شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا