اجتماعیبهداشت و درمانگزارش ویژه

بیمارستان دکتر مسیح دانشوری خط مقدم جبهه مقابله با کروناست

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی اقتصاد روز و بنابر گزارش خبرگزاری های،فارس،مشرق نیوز ،ایسنا و باشگاه خبرنگاران جوان؛
این روزها و در بحبوحه شیوع بیماری کرونا، بیمارستان مسیح دانشوری خط مقدم مبارزه با این ویروس شده و پزشکان آن برای نجات جان بیماران، با جان خود معامله کرده‌اند، اما کمتر کسی می‌داند که داستان بیمارستان مسیح دانشوری از کجا شروع شده است.این روزها نام بیمارستان مسیح دانشوری را بیشتر از هر بیمارستان دیگری‌ می‌شنویم، جایی که میزبان اولین بیمار کرونایی در تهران بود و تا تاریخ 6 اسفندماه 7 بیمار کرونایی را در بخش ICU حاد تنفسی بستری کرده بود.
جایی که این روزها پزشکان آن برای نجات جان بیماران، با جان خود معامله کرده‌اند اما کمتر کسی می‌داند که داستان بیمارستان مسیح دانشوری از کجا شروع شده است.
«مسیح دانشوری» را بیشتر بشناسید

وی اولین پزشک ایرانی بود که تخصص‌اش را در بیماری‌های ریه و تنفسی گرفت، دانشوری در سال ۱۲۷۸ در کاشمر متولد شد. پدرش «سیدعلی دانشوری» از اهالی نیشابور بود و پزشکی معروف و حاذق در منطقه خراسان بود که به «حافظ الصحه مجدالحکماء» مشهور بود. ‎
پدربزرگ دکتر مسیح دانشوری «سید اسماعیل محض‌اله» از علمای معروف نیشابور بود، مسیح تحصیلات ابتدایی را در کاشمر و بعد در مشهد ادامه داد و برای تکمیل تحصیلاتش به مدرسه سن‌لویی تهران آمد. ‎‏از آن‌جایی که به خاطر همراهی با پدرش به پزشکی علاقه‌مند بود در سال ۱۳۰۲ برای ادامه تحصیل در این رشته به فرانسه رفت و در نهایت با تخصص بیماری‌های ریوی و سل به ایران بازگشت.
در آن زمان سل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ایران بخصوص در مناطق محروم بود و مسیح دانشوری با این هدف در این رشته تحصیل کرد و به ایران بازگشت. او در سال 1310 شمسی مدرسه پرستاری ویژه‌ای را در محل کاخ مظفری شاه‌آباد راه‌اندازی کرد اما ایده اصلی او ساخت بیمارستانی برای کمک به ریشه‌کنی بیماری سل و بیماری‌های ریوی در ایران بود.» ‎
دانشوری از بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی چون وزارت بهداری و اشخاص خیّر مانند فخرالدوله امینی دختر مظفرالدین‌شاه دعوت کرد که ساختمان‌های این بیمارستان را تکمیل کنند. ‎
یکی از این ساختمان‌های قدیمی که به ساختمان فخرالدوله معروف همان ساختمانی است که توسط دختر مظفرالدین‌شاه ساخته شد و به ساختمان«فخرالدوله» مشهور است. همچنین ساختمان بخش‌های بیماران مسلول توسط مهندسان آلمانی با معماری خاص طراحی و به شکل بال خمیده ساخته شد.
‏این بیمارستان در تاریخ ۲۴ مرداد ماه سال ۱۳۱۶ رسماً با عنوان آسایشگاه شاه‌آباد افتتاح شد و دانشوری در آن به معالجه و درمان بیماران مبتلا به سل پرداخت. ‎
‏او در تأسیس چند بیمارستان دیگر همچون بیمارستان بوعلی و بیمارستان فیروزآبادی نقش محوری داشت. دانشوری سرانجام توانست آنجا را به صورت یک آسایشگاه مطابق با استاندارهای زمان برای بیماران مسلول تبدیل کند تا درمان‌های متداول آن روز در آنجا صورت گیرد.
دکتر مسیح دانشوری در سال ۱۳۴۷ در تهران درگذشت و این بیمارستان بعد از انقلاب زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت.


دکتر ولایتی ، با تشریح اقدامات بیمارستان مسیح دانشوری برای مقابله با کرونا، اظهار کرد: ویروس کرونا که اخیرا در کشور چین شیوع پیدا کرده، یک نوع بیماری عفونتی تنفسی محسوب می‌شود که به سرعت شیوع پیدا می‌کند و موجب می شود که از مرزها به کشورهای دیگر برود و علت آن به دلیل تردد از چین به روسیه و کشورهای اطراف ایران است‌.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری افزود: احتمال این که پزشکان بتوانند در داخل مرز کشورها، این ویروس را کنترل کنند تا به سایر نقاط دنیا نرود، وجود ندارد و بسیار سریع در دنیا شیوع پیدا می‌کند. در ایران به ‌تازگی این ویروس مشاهده شده که خوشبختانه با مدیریت وزیر بهداشت به سرعت تدارکات لازم مهیا شده و در حال حاضر آمادگی لازم برای مقابله با کرونا در کشور وجود دارد.
ولایتی عنوان کرد: با کمک وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای مقابله با ویروس کرونا اقدامات خیلی خوبی انجام شده و به طور خاص وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امکانات لازم را برای مبارزه با بیماری‌های عفونی از جمله کرونا در اختیار دارند.
وی خاطرنشان کرد: بیمارستان مسیح دانشوری قطب درمان بیماری‌های عفونی و تنفسی است. کرونا با تنفس ارتباط دارد و این بیمارستان می‌تواند خدمات مورد نظر در مقابله با کرونا را ارائه کند. تعداد بستری‌های مشکوک به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری ۱۰۴ نفر بوده که ۵۰ درصد آنان بهبود کامل یافته و یا در حال بهبود هستند و البته بیماران سنین بالا، دیابتی و کلیوی در این نوع ویروس آسیب‌پذیری بیشتری دارند.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: این بیمارستان خط مقدم جبهه مبارزه با کروناست و آمادگی لازم برای ارائه خدمات به مردم وجود دارد. اخیرا توسط کشورهای غربی برای ویروس کرونا تبلیغات سوء و هدفمند شده است و می‌خواهند ترس کاذب در مردم ایجاد کنند اما بیمارستان‌های کشور از جمله مسیح دانشوری با همه امکانات پاسخگوی بیماران مبتلا به کرونا هستند.
وی در ادامه تاکید کرد: ایران به طور شفاف موارد مبارزه با ویروس کرونا را به اطلاع مردم می‌رساند و اظهار نظر یک فرد منتسب به گروه پزشکی بیمارستان مسیح دانشوری در فضای مجازی کذب است که با پخش کردن فایل صوتی به دنبال تخریب بیمارستان و تشویش اذهان عمومی بوده و لذا مردم نگران کرونا نباشند چرا که این بیماری سخت‌تر از آنفلوانزا نیست.
وی افزود: وزارت بهداشت و بیمارستان مسیح دانشوری به طور مستمر آمار و اطلاعات مربوط به کرونا را اطلاع‌رسانی می‌کنند.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر پزشکان ما در حال خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا هستند. در شهر قم، شاهد ثبات در بخش بیماران مبتلا به کرونا هستیم و هیچ جای نگرانی برای مردم نیست و امیدواریم شاهد روند کاهشی بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشیم.
دکتر ولایتی ادامه داد: همه پزشکان با جان و دل در حال خدمت به بیماران مبتلا به کرونا هستند و حتی دو نفر از آنان به ویروس کرونا مبتلا شدند. از کادر پزشکی بیمارستان مسیح دانشوری تشکر ویژه می‌کنم که خطر می‌کنند و با تمام وجود به مردم خدمت می‌کنند. ما به دنبال سلامتی مردم عزیزمان هستیم‌ و به طور شفاف مسائل را اعلام می‌کنیم و مردم به شایعات توجه نکنند و نگران نباشند، ان‌شاءالله بر این بیماری مانند سایر بیماری‌های دیگر غلبه کرده و پیروز می‌شویم.


در ادامه دکتر پیام طبرسی فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با اشاره به اینکه چرخه انتقال ویروس کرونا باید قطع شود، گفت: چرخه انتقال این ویروس شامل دست دادن، روبوسی و حضور در مجامع شلوغ و پر ازدحام است که باید از آن‌ها خودداری شود.
دکتر طبرسی ، شستن دست با آب و صابون و ماندن افراد مریض در خانه را راهکار مناسب برای پیشگیری و کنترل این بیماری اعلام کرد و افزود: با این کار می توان جلوی چرخه انتقال بیماری را گرفت و مراقبت از بیماران بسیار راحت تر انجام خواهد شد تا آنان مداوا پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه این بیماری حدود ۸۰ درصد خودبخود خوب می‌شود یا افراد بدون علامت هستند؟ گفت: ۲۰ درصد افراد، بیماری شدیدتر پیدا می کنند و این افراد مجبور می‌شوند در بیمارستان بستری شوند.طبرسی ادامه داد: دوره کمون بیماری ۳ تا ۱۴ روز است و در این دوره ممکن است بیماری انتقال پیدا کند.
وی تب و سرفه را شاه علامت این بیماری اعلام کرد و گفت: علائم دیگری مانند درد بدن، تنگی نفس و اسهال، گلودرد، آب ریزش بینی به یک درجاتی در این بیماران دیده می شود. در مراحل انتهایی درصدی ممکن است دچار تنگی نفس شوند.
این فوق متخصص عفونی گفت: ۵۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان مسیح دانشوری روبه بهبودی هستند، درصدی هم بیماری شان وخیم است و در بخش سی سی یو این مرکز درمانی بستری هستند و تعدادی هم جان خود را از دست دادند.
فوق متخصص بیماری های عفونی گفت: مهار اپیدمی بیماری کرونا تنها به وسیله وزارت بهداشت امکان پذیر نیست و به همین دلیل کمک همه مردم را می‌طلبد.
در این نشست خبری دکتر محمد مهدی گویا اظهار کرد: باید از پرسنل درمانی این بیمارستان قدردانی کنم که بدون خستگی در روند رسیدگی به بیماران مبتلا به این ویروس تمام تلاش خود را به کار گرفتند.
وی افزود: بیمارستان دکتر مسیح دانشوری بیمارستانی ویژه است که مدرن‌ترین امکانات را در اختیار دارد و پرسنل آن از جان خود مایه گذاشتند که به نمایندگی از وزارت بهداشت امروز این جا حضور پیدا کردم تا از تک تک آنها تشکر کنم. از کادر پرستاری که با سختی‌های بسیاری روبه‌رو بودند اما تلاشی بدون خستگی را به کار گرفتند تشکر می‌کنم و زحمات آنها فراموش شدنی نیست و مردم ما باید این موضوع را بدانند.
گویا اضافه کرد: از لحظه‌ای که امکانات تشخیص این بیماری در اختیار ما قرار گرفت (دوشنبه هفته گذشته) تا امروز حدود یک هزار و 750 آزمایش در پنج آزمایشگاه که یکی از مهمترین آنها آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری است، انجام شده و در حقیقت به طور متوسط هر آزمایشگاه ما بیش از 300 آزمایش پیچیده تخصصی انجام داده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: با استفاده از روش‌های مدرن درمانی و به کارگیری امکانات پزشکی و همچنین داروهایی که بیماران مبتلا به این ویروس دریافت کردند اکثر آنها روند رو به بهبودی دارند و تجاربی که در بیمارستان مسیح دانشوری شکل گرفته می‌تواند در اختیار بسیاری از کشورهای دنیا قرار بگیرد.


دکترحمیدرضا جماعتی قائم‌مقام رئیس بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این نشست گفت: شاه علامت بیماری کرونا ویروس مانند عفونت‌های ویروسی تب، سرفه و بعد از آن تنگی نفس است و اگر تعداد افراد مبتلا به این ویروس به تنگی نفس شدید مبتلا شوند ما اینها را بستری می‌کنیم و با انجام آزمایش‌ها و رادیوگرافی مشخص می‌شود که آیا نیاز به بستری و اقدامات بیشتر دارند و اگر مشخص شود که نیاز ندارند، این بیماران می‌توانند در منزل تحت مداوا قرار گیرند.
وی اظهار کرد: تعداد زیادی از بیماران که شرایط بستری را دارند رو به بهبودی می‌روند و تعداد کمی از آنها به دلیل زجر تنفسی نیاز به بستری در بخش ICU پیدا می‌کنند. 2 درصد این بیماران دچار مرگ و میر می‌شوند و این تعداد در مقابل بیماران دچار آنفلوآنزا که حدود 20 درصد باعث مرگ می‌شد کمتر است، آنچه که باید به آن توجه کنیم این است که قدرت سرایت این ویروس بیشتر از آنلفوآنزا بوده و به شدت مسری است، باید مواردی که مربوط به رعایت بهداشت و حفاظت بهداشت شخصی است رعایت کنیم.
قائم‌مقام رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در پایان اضافه کرد: کرونا ویروس درمان مناسب و واکسن مناسبی ندارد، تمام افراد با توجه به اینکه در مسأله اپیدمی این عفونت هستیم، باید بهداشت شخصی را رعایت کرده و در فضای دربسته و شلوغ تا حد امکان حضور پیدا نکنند، مردم باید از حضور در رستوران‌ها و محل‌های تجمع خودداری کنند، این کار باعث می‌شود چرخه اپیدمی کرونا را بشکنیم. البته انتظار داریم با گرم شدن هوا اپیدمی این ویروس شکسته شود و انتظار می‌رود یک تا سه هفته دیگر با این موضوع روبرو شویم و با موارد کمتری از این بیماری روبرو باشیم.


به دنبال تلاش همه‌جانبه  پزشکان و پرستاران دلسوز و متخصص بیمارستان مسیح دانشوری در مقابله با ویروس کرونا ،دکتر پرویز عطایی مدیر پایگاه خبری – تحلیلی اقتصاد روز و رییس هیات مدیره موسسه نوآوران توسعه و عدالت اقتصادی کشور از زحمات آنان تشکر و قدردانی کرد.در بخشی از این پیام  آمده است: سخت کوشی پزشکان ،پرستاران و کادر درمان و سلامت بیمارستان مسیح دانشوری ، افتخار جامعه پزشکی کشور بوده که همواره در سخت ترین شرایط در کنار مردم عزیز هستند. سابقه درخشان در ریشه‌کنی بیماری های واگیردار و جایگاه منطقه‌ای و جهانی…، گوشه‌ای دیگر از افتخارات این بیمارستان است.
سپاس و تشکر فراوان از کلیه پزشکان ، پرستاران و کارکنان که در مقابله با کرونا نگاهبان جسم و جان ایران شده‌اند

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا