اجتماعیمحیط زیست

تجاوز به جان طبیعت در چالوس

زمینی در روستای شهرآرای چالوس در نزدیکی رودخانه به همراه قطع درختان جنگلی تصرف شده که مسؤول امور منابع آب نوشهر، چالوس و کلاردشت طی نامه‌ای مبنی بر اینکه این زمین در بستر رودخانه قرار دارد، را اعلام کرده است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از فارس از شهرستان ساری، بحث جنگل‌خواری و تصرف زمین‌های ملی در ایران، به‌ویژه در جنگل‌های شمال که بهترین گونه‌های درختان جنگلی در آن وجود دارد، به معضل و دغدغه‌ای برای مردم و دوستداران طبیعت تبدیل شده است.

جنگل‌خواری، زمین‌خواری، رودخانه و کوه‌خواری در شمال ایران به‌ویژه استان مازندران همواره وجود داشته و مسؤولان سازمان جنگل‌ها و محیط زیست و به‌دنبال آن منابع طبیعی و محیط زیست مازندران نیز تاکنون نتوانسته‌اند در برابر غارت این سرمایه ارزشمند از خود حرکت مثبتی نشان دهند و حفظ و حراست درستی از آنها صورت نمی‌گیرد.

جولان زمین‌‌خواران و جنگل‌خواران در نقاط مختلف مازندران وجود دارد و تصرفات زمین در روز روشن اتفاق می‌افتد، افرادی با بلدوزرها برای خود در دل کوه‌ها و یا بستر رودخانه‌ها راهسازی می‌کنند و زمین‌ها را تصرف و به‌راحتی طبیعت بکر را دستخوش تغییر کرده و محیط زیست و حیات مردم این سرزمین را دچار تهدید می‌کنند.

در بحث مقابله با زمین‌خواری و تجاوز به عرصه منابع طبیعی دادگستری مازندران نیز به شدت نسبت به این مسئله حساس است به طوری که رئیس کل دادگستری استان طی هفته گذشته در مراسم معارفه دادستان‌های چندین شهرستان مازندران در این زمینه هشدار داد و عنوان کرد؛ از عرصه‌های دولتی و جنگل باید صیانت کرد و اجازه نداد که بیرحمانه در این عرصه تجاوز شود؛ برخورد با متصرفانی که جرم آنها محرز است در دستور کار قرار دارد.
دست درازی و دست اندازی به اراضی ملی همواره از گوشه و کنار استان مازندران شنیده می‌شود، این بار در غرب مازندران و روستای شهرآرای شهرستان چالوس.

بر اساس شنیده‌ها زمینی در روستای شهرآرای چالوس در نزدیکی رودخانه تصرف شده و شخصی به عنوان مالک زمین، درختان جنگلی حاشیه رودخانه را قطع و با بلدوزر به جان طبیعت افتاده است.

این در حالیست که زمین مورد نظر جز منابع ملی و جز اراضی بستر رودخانه بوده و این امر توسط مدیر امور منابع آب نوشهر، چالوس و کلاردشت تایید شده است، حامد عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری بیان کرد :که بخش اعظمی از این زمین جزو بستر رودخانه است.

امور منابع آب نوشهر، چالوس و کلاردشت طی نامه‌ای مبنی بر اینکه این زمین در بستر رودخانه قرار دارد به کسانی که ادعای مالکیت آن را دارند، این مسئله را اعلام کرده است.

در فیلم و تصاویر نشان می‌دهد افرادی در حال قطع درختان این زمین در نزدیکی رودخانه هستند.

زمینی در حاشیه رودخانه و بخش اعظم آن در بستر رودخانه قرار دارد، تصرف و درختان آن قطع شده است، موضوعی که منابع طبیعی شهرستان چالوس باید در این زمینه پاسخگو باشد که چه کسانی زمین‌های بستر رودخانه را تصرف کرده و چگونه مجوز قطع درختان را گرفته‌اند؟

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا